Ny ekonomisk start i livet - vad gör jag nu?

Nej, jag är inte orolig över jag skall köpa grejer i tid och otid.
Men vi snittar ju ca 4 klinikbesök per år, och det är väl en typiskt sådan grej som jag inte vill betala från min lön - utan från min buffert.

Om jag då har bufferten i fonder eller aktier eller på något annat typ av konto så vill jag inte att det skall straffa sig att jag faktiskt kommer att behöva ta ut pengar flera gånger per år. Då tänker jag på avgifter som t.ex. minusränta. Eller administrativa kostnader - eller kostnader som jag kanske bara inbillar mig att de finns?

Även om fonden är avgiftsfri, betalar man en årlig schablonskatt på ett ISK-konto. Den är visserligen låg, men det kostar att ha pengarna där.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det finns ingen möjlighet till vanligt sparkonto hos banken, dock inte så du har det synligt på din app/internetbank, utan du måste alltså gå in på banken för att kunna komma åt det?
 
Har ni fler ideer?
Mitt bästa spartips är att tänka att många bäckar små blir en stor å. Det är de små utgifterna som du inte tycker är så farliga som kan bli ett bra sparkonto. Varje gång du köper en kaffe på stan eller en chokladbit på ICA eller tänker impulsköpa den där tröjan så tänker du ett varv till. Behöver jag verkligen detta? Oftast behöver man inte fler kläder eller den där kaffen. Istället för du över 25:- för ditt kaffe till sparkontot. Kalla det kontot för någonting speciellt, eller nämn överföringen med någonting speciellt tex "Avstår", så får du se hur mycket som kommer från att du avstår enklare saker. Och var hård och disciplinerad, det tar kanske 2 minuter men för över de pengarna på en gång du avstår så du inte glömmer.

Jag sparade nästan 2000:- extra i månaden de perioderna jag körde så.

Sen måste man ju kunna unna sig saker också, det får ju inte gå till överdrift.
 
Nu har jag bra karaktär :p men, har märkt att om jag har två konton att spara på är det svårare att röra det som är det egentliga sparkontot.

Dvs jag har ett ’dethärfårjagröraomjagmåste’-konto och ett riktigt Buffert-konto.

Kanske kan funka om man inte hittar någon som kan hjälpa en att hålla i pengarna?
:)
 
Jag gillar Dreams. Sätter undan en liten slant då och då till ett specifikt mål (vi ska till London i höst) och de pengarna rör jag inte. I och med att det ligger på en helt annan bank där jag inte har någon app (förutom Dreams) rör jag inte de pengarna. Kommit upp i 5000 sen februari. Känns väldigt bra. Kommer ha en rejäl reskassa i höst ;)

Har tre andra sparkonton:
Länsförsäkringar, min huvudbank. Ett fondsparande (500 kr /månad) och ett vanligt sparkonto som jag försöker sätta 1000 kr/månad på. De pengarna rör jag när det krisar.
Ica banken, ett sparkonto för mer långsiktigt sparande. Sätter 1000 kr/månad där med. Har tyvärr fått länsa det kontot. Funderar på att avinstallera appen för att lättare kunna "glömma bort" de pengarna och låta dem växa i fred.
 
Jag tycker man ska bygga upp sitt sparande i olika delar.
  • En buffert lättåtkomlig på ett sparkonto. 1-2 månadslöner eller vad man själv tycker är rimligt. Detta kan man använda om djuren blir sjuka, bilen går sönder etc.
  • Utöver det skapar man ett långsiktigt sparande. Detta kan till exempelvis vara i fonder. Du vill inte ha bufferten i fonder då det är en högre risk plus att det kan ta upp till en vecka för en fondförsäljning att gå igenom.
Beroende på hur din ekonomi ser ut kan du välja att antingen spara ihop till bufferten först och sen påbörja ett mer långsiktigt sparande, eller påbörja båda sparande direkt. Jag rekommenderar att göra automatiska överföringar direkt efter att lönen kommit så du inte "ser" de pengarna och kan räkna in dem i konsumtionen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp