Ny eller begagnad kurslitteratur universitet/högskola

Väljer ni att köpa ny eller begagnad kurslitteratur som förstahandsval?

  • Ny bok från bokhandeln

    Röster: 4 21,1%
  • Väljer att kolla efter boken som begagnad

    Röster: 15 78,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    19

ifuh

Trådstartare
Snart börjar terminen och det är dags att skaffa kurslitteraturen :) Hur brukar ni få tag på den på bästa sätt?
Vad är fördelarna och nackdelarna med ert val? Och hur tänker ni, säljer ni vidare efter kursens slut eller behåller ni den? Hur lång är livslängden ca på en begagnad bok innan den förkastas?
 
Jag har huvudsakligen lånat och lånar från universitetsbibblan. Ett fåtal böcker har jag köpt sprillans nya som jag sparar i bokhyllan där de ser snygga ut haha ;):p
 
Jag köper bara nytt om det verkligen inte finns något annat alternativ, tex. helt ny bok som inte finns begagnad.
Jag hittar 90% av mina böcker på Facebook, det finns en köp och säljgrupp för programmet där. Det som inte finns där köper jag på blocket men då finns inte samma chans att kolla skicket på boken innan.
Sen hyr jag böcker av en som går terminen ovanför, om hen inte vill sälja den av olika anledningar.

Hitintills har jag behållt alla böcker jag köpt, men jag ska börja sälja lite
 
Ärligt talat har jag köpt det mesta nytt. Dels för att jag är lat och inte orkar försöka hitta ett begagnat exemplar om det inte finns rakt framför näsan på mig, och dels för att jag verkligen gillar böcker och vill behålla många av kursböckerna efteråt. Sen tänker jag att det beror på vilket program man läser också, hur många andra som har haft samma kursbok avgör ju utbudet på begagnad litteratur.
 
"Bas-böcker" eller vad man nu ska kalla det ( böcker som återkommer mycket) och som jag vill behålla köper jag nya. Annars lånar jag eller köper begagnat. Jag som har pluggar till syrra behöll till exempel Medicinboken och kirurgiboken för det kan vara bra att bläddra i och ha till vidareutbildningen. Sen sålde jag några. Men jag sålde inga innan jag tog examen, så jag hade en regäl hög med böcker på slutet;)
 
Jag lånar framförallt böcker av äldrekursare. Ibland har jag köpt begagnat och sedan sålt till ungefär samma pris. Någon enstaka gång köper jag en ny bok om det är ett extra intressant ämne, och då behåller jag boken.
 
Jag gick ett litet program som bara fanns här, där gruppen över oss var liten och biblioteket på skolan var värdelöst och bara hade boken i ett exemplar, om man hade tur. Annars kanske den inte fanns alls, eller inte fick lånas hem.

Jag köpte all min litteratur via nätet, men nya, från exempelvis Adlibris. Men jag gillar generellt inte saker som någon annan haft, så länge det inte är någon man känner väl. Man vet aldrig hur skicket är.

Av ren lathet ligger böckerna nu i en bananlåda i ett uthus hos föräldrarna. Jag hade mycket väl kunnat sälja dem, men har bara inte kommit till skott.
 
Köper oftast nytt av lathet och tidigare studier inom små kurser med ofta reviderad litteraturlista. Nu när jag sadlar om och läser till sjuksköterska kommer jag däremot försöka sovra en vända eller två efter beggade luntor pga hög förekomst.

Har aldrig sålt en kursbok, om jag inte råkat köpa på mig dubbletter.
 
I början köpte jag allt begagnat från äldrekursarna. På senare terminer har begagnatmarknaden krympt då vi dels har haft en del ny kurslitteratur och dels har haft böcker som folk behåller i arbetslivet. Så det jag har köpt har jag köpt nytt på sistone. Är det rätt selektiv med vilka böcker jag köper och brukar avvakta någon vecka in på terminen för att se vilka böcker som verkligen behövs. Ofta kommer jag väldigt långt på enbart handouts.
 
Jag har turen att kunna låna det mesta av min kurslitteratur på obegränsad tid. Min släkting är nämligen professor på samma institution som jag pluggar :p

Men annars köper jag nytt. Är någon enstaka gång jag köpt från tidigare kullen eller lånat på biblioteket. Har än så länge kvar allt (ska börja år tre).
 
Mitt program använder sig av sk problembaserat lärande och jag har haft väldigt få specifika böcker som jag MÅSTE köpa. Vi har inte haft kurslitteratur direkt, utan mer listor på litteratur som kan vara bra att använda sig av. Och läste mest artiklar.

Men bokmässigt så lånade jag det mesta från biblioteket. Har haft någon slags policy att jag bara köper litteratur som jag sedan kommer vilja spara. Har inte bara blivit så, men nästan.
Har inte sålt något. Har som sagt mest köpt böcker jag har nytta av även senare i yrkeslivet och resten har jag inte orkat göra mig av med.
 
Lånar allt som går att låna på bibblan, söker på universitetsbiblioteken online och googlar fram pdfer på det som finns. Sen köper jag böckerna man är tvungen att ha som alltid är skrivna av läraren och inte finns någon annanstans än att köpa nytt. (Inte så glad åt det!)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 109
Senast: DarkInNight
·
  • Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 888
Senast: nejlica
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp