Ny EU-lag: Nu ska alla hästar få egen hemadress

Ingen vet exakt hur många hästar som finns i Sverige. Men nu ska hästarna, likt andra lantbruksdjur, registreras i syfte att minska och förbygga sjukdomar och smittspridning.
Vill man stoppa smitta bör man först ha ett unisont system gällande anmälningspliktiga sjukdomar vilket man inte har. EHV-1 är t.ex inte belagt med anmälningsplikt i delar av EU..
 
Med tanke på hur registerna för höns fungerade tidigare så känns det inte som om smittskyddet sköts på en nivå som inte involverar vanliga dödliga. Det har ju funnits krav länge på att man ska registrerar hönsen om man säljer ägg och smittskydd har nämnts som orsak. Trots detta så skickas det inte ut någon information när riskabla smittor rör sig utan den infon får man skaffa från annat håll.
Vi kan ju hoppas att det här blir bättre... men jag tvivlar
 

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 885
Senast: Sharpless
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen konstaterades att endast en tredjedel av Sveriges hästar hittills är registrerade i Jordbruksverkets nya anläggningsregister -...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Ise
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp