Ny familjebil?

cherie

Trådstartare
Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare och helt problemfri de 14 åren den rullat nu, men vi behöver en större bil á la kombimodell.

Vi kan dock ingenting om bilar och är i grunden helt ointresserade. För oss är det ett nödvändigt ont som ska vålla oss så lite bekymmer som möjligt!

Det vi söker är:

- (Större) familjebil, kombimodell. Vi är tre personer i familjen idag men kanske kommer ett till barn någon gång. Behövs utrymme för bilbarnstolar och packning.
- Vår viktigaste parameter är att det är en trotjänare och vi bryr oss väldigt lite om utseende, finesser, känsla, hästkrafter etc utan snarare att bilen är så problemfri som möjligt.
- Min partner önskar allra helst en elbil, jag lutar kanske mer åt laddhybrid i så fall. Jag oroar mig lite för när vi åker långt på sommaren eller när vi är långt ute i skärgården långa peroder under sommaren.
- Dragkrok, men vi drar inget tungt utan handlar mer om att vi tex vill kunna frakta trädgårdsavfall eller möbler vi köpt etc.

Vi vill helst inte heller köpa bilen ny, utan kanske 3-5 år gammal för att komma billigare undan. Vi ser såklart gärna att vi får så mycket som möjligt för pengarna, eftersom bil generellt inte är nåt vi gillar att lägga pengarna på.

Har ni några förslag på modeller, märken eller var vi kan inhämta information om vad vi söker för bil? Hur köper man sen bäst såhär pas anta bilar, är det bilhandlare?
 
Passat! Vet mycket lite om elbilar eller hybrider men det borde väl finnas i den modellen. Jättebra familjebil tycker jag.
 
Jag har en v60 som är en laddhybrid. Det är en bra bil men lastar lite lite. Jag skulle också titta på en nyare Avensis
 
Jag köpte nyligen en v60 laddhybrid från 2018, är extremt nöjd! Bagageutrymmet är lite mindre (batteriet under så golvet är lite upphöjt) men inte litet, beror på vad man jämför med.
 
Jag köpte nyligen en v60 laddhybrid från 2018, är extremt nöjd! Bagageutrymmet är lite mindre (batteriet under så golvet är lite upphöjt) men inte litet, beror på vad man jämför med.
Hur mycket drar din. jag liger på 1,6/100km när jag kör korta och 4,6 när jag kör över 150km på en gång. men jag har en 2016.
 
Hur mycket drar din. jag liger på 1,6/100km när jag kör korta och 4,6 när jag kör över 150km på en gång. men jag har en 2016.
Jag har hittills mest kört korta sträckor på eldär bara dieseln kickar in korta stunder när elen börjar ta slut, men gjort några få resor på motorväg där jag kört på diesel. När jag ligger stadigt på motorvägen i ca 110/120 på enbart diesel så verkar den dra ungefär 0,5 l/mil.

Appen säger att min medelförbrukning är 1,7/100 km.
 
Jag har hittills mest kört korta sträckor på eldär bara dieseln kickar in korta stunder när elen börjar ta slut, men gjort några få resor på motorväg där jag kört på diesel. När jag ligger stadigt på motorvägen i ca 110/120 på enbart diesel så verkar den dra ungefär 0,5 l/mil.

Appen säger att min medelförbrukning är 1,7/100 km.
inga större skilnader! Tack så mycket!
 
VW Touran säger jag!
Det är i grunden en 7sitsig bil men de två bakersta sätena går att ta bort vilket ger generöst bagageutrymme.
De tre sätena bak är även separata stolar vilket ger en god komfort för alla som sitter bak. Särskilt värdefullt om man ska ha bilbarnstolar bak. Jag har vid vissa tillfällen haft fyra bilbarnstolar (både bakåtvända och framåtvända) i bilen när mina barn haft med sig varsin kompis.
 
VW Touran säger jag!
Det är i grunden en 7sitsig bil men de två bakersta sätena går att ta bort vilket ger generöst bagageutrymme.
De tre sätena bak är även separata stolar vilket ger en god komfort för alla som sitter bak. Särskilt värdefullt om man ska ha bilbarnstolar bak. Jag har vid vissa tillfällen haft fyra bilbarnstolar (både bakåtvända och framåtvända) i bilen när mina barn haft med sig varsin kompis.
I så fall säger jag Skoda Kodiaq - den är lite snyggare och borde ligga bättre i pris.
 
Hm, jag kan vinkla och reglera sätena bak separat, men du kanske menar något annat?
Oavsett - riktigt bra komfort i baksätet pga storleken. Långa/kraftiga brukar älska min bil :)
Lånad bild.
71F2A9EF-D152-406B-9284-7D76E041845A.jpeg



I Touranen har alla tre säten samma standardmått eftersom bilen är bredare än en vanlig personbil.
I den bilen du tipsade om är mittemsätet smalare än standardmåttet. :)
 
Om du är ute efter trotjänare så är Toyota inte det märket längre som kan stå för hållbarhet. Vi har en bilpark på jobbet av enbart Toyota, olika modeller och det är ett enormt krånglande. Ffa mildhybriderna som ständigt startvägrar.
 
Kia Ceed eller någon Toyota hade jag satsat på i så fall. Jag bytte för en tid sen till en ren elbil, ångrar mig inte en sekund. Men jag åker bara till och från jobbet med den så för mina behov passar den. Hade en laddhybrid innan och då räckte batteriet ca 5 mil och sen var det slut så då kom jag till jobbet på el men inte tillbaka. Men det var billigt att köra de korta sträckorna i vardagen, typ åka och handla eller åka förbi bekanta osv
 
Jag skulle aldrig välja ngt annat än en bil med skjutdörrar bak med barn.
Alltsa skulle jag titta pa bilar som Fiat Doblo, Vw Caddy, Citroen Berlingo. Bilar som ligger bra i pris och dom är byggda för att klara tuffa förhallanden (vet ingen som har haft större problem med sina). Inte snyggades bilarna och inte jätteskön körkomfort om man kör langt ofta. Men otroligt praktiska.
Det finns även "snyggare" bilar med skjutdörrar men dom är dyrare.
 
Jag skulle aldrig välja ngt annat än en bil med skjutdörrar bak med barn.
Alltsa skulle jag titta pa bilar som Fiat Doblo, Vw Caddy, Citroen Berlingo. Bilar som ligger bra i pris och dom är byggda för att klara tuffa förhallanden (vet ingen som har haft större problem med sina). Inte snyggades bilarna och inte jätteskön körkomfort om man kör langt ofta. Men otroligt praktiska.
Det finns även "snyggare" bilar med skjutdörrar men dom är dyrare.
Varför? :)
 
Jag skulle aldrig välja ngt annat än en bil med skjutdörrar bak med barn.
Alltsa skulle jag titta pa bilar som Fiat Doblo, Vw Caddy, Citroen Berlingo. Bilar som ligger bra i pris och dom är byggda för att klara tuffa förhallanden (vet ingen som har haft större problem med sina). Inte snyggades bilarna och inte jätteskön körkomfort om man kör langt ofta. Men otroligt praktiska.
Det finns även "snyggare" bilar med skjutdörrar men dom är dyrare.
Min pappa har en Sharan (dock i största laget) och jag håller verkligen med om skjutdörrar. Det är så oerhört smidigt när barnen är små! Särskilt med tanke på hur små endel parkeringsrutor är ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: starcraft
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp