Bukefalos 28 år!

Ny familjemedlem

Eijya

Trådstartare
Hej hej. De e så att ja har köpt en kanin som jag ska hämta på måndagen.Nu behöver jag lite tips och råd ^^
Han är en dvärgvädur ca 6 månader gammal. Jag har köpt bur,spånor,hö och nån sorts mat blandning. Nu under sommaren kommer kaninen bo i 2 olika burar , en hemma och en på sommar stugan. Den måste även fraktas till sommarstugan varje helg , först ca 20minuter med bil och sedan 5minuter i en liten jolla(båt).
Tror ni det är ok?? Hur fraktar jag honom smidigast?
Jag vill även ha alla möjliga tips och skötselråd :D
Tack på förhand :heart
 
Sv: Ny familjemedlem

Inte för att verka elak, men läser man inte på i god tid innan man skaffar ett djur??

Kaniner ska främst äta hö, fri tillgång. Allt annat är bara godis, särskilt sk gnagarblandning.
Fri tillgång även på vatten, såklart.

Jag använder transportbur för katt när vi ska åka någonstans med våra marsvin eller kanin.
 
Sv: Ny familjemedlem

Oj låter visst lite som jag inte alls vet hur en kanin ska skötas :D Har såklart läst på internet och flertal böcker om kaninskötsel :) Men vill ha lite till tips osv (:
 
Sv: Ny familjemedlem

Kan berätta hur mina djur har det (marsvin och kanin).

Bor med burarna öppna dagtid, endast instängda nattetid.

Fri tillgång på hö och vatten. Får grönsaker någon gång om dagen som extra gott.

Klorna klipper jag ca var 3e vecka.

Nåt som kaninen brukar uppskatta är att få komma ut och skutta i sele och koppel. Kan behöva tränas inne dock, kan vara lite läskigt med sele första gångerna.
 
Sv: Ny familjemedlem

Okej :D har tänkt vänja honom vid sele också så fort han blivit mera van med mig och huset. Kom på att han måste ju få ett namn också :D Förslag? Han är vit med bruna fläckar.
 
Sv: Ny familjemedlem

Inga namnförslag alls.
Får själv hem en ny kanin imorgon, vet inte ens vad den ska heta :D.
 
Sv: Ny familjemedlem

ååh (: Om jag skulle ha kunnat så skulle ja hämtat han redan imorgon men eftersom de e midsommar osv så blev jag illa tvungen att vänta tills måndag :D
 
Sv: Ny familjemedlem

som hemlig skriver, hö är basfödan!. Sen kan man även ge lite pellets om det behövs, men ingen s.k. gnagarblandning.

Köp en ordentlig transportbur så ska det nog gå jättebra att åka fram och tillbaka, kaniner blir snabbt resvana och en resa på knappt en halvtimme är ingenting.
(Personligen skulle jag rekomendera en atlas open av lagom storlek).

Saltsten ska kaninen inte ha.
Grenar är populärt, gärna från fruktträd.
Grönsaker innehåller mycket bra för kaniner, finns dock vissa saker man ej ska ge, t.ex. avokado och isbergssallad.

Personligen tycker jag också att kaniner ska sitta på halm och inte enbart på spån. Spån i botten och sen ett rejält lager halm är paradis för en kanin att bo i. :)
 
Sv: Ny familjemedlem

Hus med sitthylla är väl också något man måste ha enligt lagen? Eller är det bara jag som är ute och far
 
Sv: Ny familjemedlem

Hus med sitthylla är väl också något man måste ha enligt lagen? Eller är det bara jag som är ute och far

Stämmer.
Lagen säger att man måste ha en sitthylla som kaninen kan sitta både under och ovanpå, samt kunna ligga utsträckt ovanpå.
Taket på ett hus räknas som sitthylla, så har man ett sådant behöver man inte sätta upp en sitthylla.
 
Sv: Ny familjemedlem

kl

Säger som resten, bort med blandningen.
Här hemma har kaninerna fri tillgång på hö och får grönt då och då, de står sig bra på det. Lite müsli eller pellets får de som godis ibland, men det är just bara som godis också.
 
Sv: Ny familjemedlem

nu har han gjort sig lite mer hemmastadd. Han hoppar runt i köket och är huur nyfiken som helst :) Jätte go e han! Fick med någon sorts mat som han fått hoss uppfödaren , ska nog fortsätta ge den :) Kommer tyvärr inte ihåg namnet , men hon sa att det är en jätte bra och nyttig sort , dock kostar den också ganska mycket :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
811
Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: AmandaA
·
Däggdjur Hej, Om ca 1 månad ska vi få hem vårt kanin Kanina. Hon (?) ska få bo året runt i trädgården i inredd isolerad bur + hage, ca 1...
Svar
11
· Visningar
2 719
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 559
Senast: maalin_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp