Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

xaheena

Trådstartare
Hej,
Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra pris.
Till gården hör ett hus, grymma hagar och två ekonomibyggnader, i den ena byggnaden finns ett gulligt litet stall på 3 boxar á 8 kvm (de som hade gården tidigare hade islänningar), öppningsbara fönster och jättefin snickrad träinredning. Detta vill vi inte förstöra så tanken är att detta ska vara ponnystall/unghäststall (perfekt för avvänjning).
I den andra ekonomibyggnaden finns en stoooor lösdrift som jag gärna vill behålla delar av, men jag måste ändå ha minst två storhästboxar.
Detta blir då "uteboxar" fast utan tak då det finns tak, fast ett väldigt högt sådant. Tanken är att bygga två stk 16 kvm boxar, väl tilltagna för en häst och ändå tillräckligt stora för att ha till sto + föl. Dessutom finns det bjälkar/stolp som vi kan använda som hörnpelare med 4 m mellan så det passar perfekt.
Jag måste ändå bygga hela boxväggar runt om för att i princip hela lösdriften är öppningsbar.
Eftersom att jag vill behålla den gamla charmen på gården men vill ändå ha ett snyggt funktionellt stall så kommer vi inte köpa färdiga boxar utan vi kommer snickra dom själva.
Vi kommer ändå ha stor del av lösdriften kvar så hästarna kommer kunna gå in på dagarna men eftersom att dom har så olika näringsbehov kan jag inte ha de på lösdrift i dagsläget.
Så det jag behöver hjälp med är tips på hur jag kan bygga boxarna, i vilken stil (bilder på tips mottages gärna). Andra smarta grejer att tänka på innan man sätter igång osv.
Slänger in några bilder här nedan så ni kan få en liten uppfattning om vad det är för ställe.

Ponnystallet
32706216.jpg
[/url][/IMG]

Huset, ponnystallet till vänster & lösdriften till höger
32706219.jpg
[/url][/IMG]

Lösdriften utifrån
32706222.jpg
[/url][/IMG]

Lösdriften inifrån
32706224.jpg
[/url][/IMG]

Lösdriften åt andra hållet, tanken är alltså två boxar längst bort
32706226.jpg
[/url][/IMG]

Långsidan på lösdriften, övre delen är alltså i nät, men ska enligt nuvarande hyresgäst hålla tätt väldigt väl. Om inte så bygger vi tak på boxarna.
32706227.jpg
[/url][/IMG]

Tusen tack för alla synpunkter & tips !
 
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Det ser ut som om de som haft gården innan verkligen har tänkt till i sitt byggande. Du bör dock täcka väggen ända ner till backen i lösdriften. Detta för att undvika brutna ben och någon häst rullar in med benen mellan väggen och backen. Att sätta upp två rejäla boxar på kortsidan tycker jag verkar som en utmärkt idé. Glöm inte att du måste förpröva boxarna hos länsstyrelsen också, men som jag ser det så ska det inte vara något problem att få det godkänt. Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Det ser ut som om de som haft gården innan verkligen har tänkt till i sitt byggande. Du bör dock täcka väggen ända ner till backen i lösdriften. Detta för att undvika brutna ben och någon häst rullar in med benen mellan väggen och backen. Att sätta upp två rejäla boxar på kortsidan tycker jag verkar som en utmärkt idé. Glöm inte att du måste förpröva boxarna hos länsstyrelsen också, men som jag ser det så ska det inte vara något problem att få det godkänt. Lycka till :)

Bra tänkt med att täcka ända ner, frågan är bara hur jag ska göra det på ett bra sätt, tanken är ju att tömma lösdriften med traktor så det vore ju super om jag kunde öppna dom ett par ggr om året iaf.
Förprövning är noterat, det bör ju som sagt inte vara några problem. Iom att det är godkänt stallet plus lösdriften redan så är det ju bara boxarna som ska till.
 
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Hmmm... Finns det inte någon planka som är tillräckligt bred för mellanrummet?. Du skulle då kunna fästa den med vagnsbult eller något annat som är lätt att skruva loss och fast igen utan att man behöver göra nya hål. Stockar blir väl för bökigt att få bort antar jag när det är bädd i lösdriften...
 
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Grattis till stället, fint med stor lösdrift!

Jag håller med föregående om mellanrummet och förpröviningen. Sedan är det lite svårt att se dimensionen på gallren i boxar, de ska ju tåla en hästspark. Kan man rubba dem på mitten med handkraft är det alldeles för svaga och bör förstärkas, speciellt om du ska ha unghästar och avvänjning, där hästarna inte alltid är helt lugna.
 
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Hej, har nu dubbelkollat och gallrena är av samma dimension som de boxfronter vi har på nuvarande cityboxar, tack för tipset !


Fler tips och bra att veta grejer mottages tacksamt !
 
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Pixbox ligger nere. Så jag antar att det är därför vi inte ser bilderna.
 
Sv: Ny gård, bygga stora boxar, tips ?!

Hej, har nu dubbelkollat och gallrena är av samma dimension som de boxfronter vi har på nuvarande cityboxar, tack för tipset !


Fler tips och bra att veta grejer mottages tacksamt !

Man kan inte förlita sig på att branschen säljer godkännt material. Nu vet jag inte hur det är med just Cityboxen, tål gallren en hästspark så är de OK.

Man kan själv testa om man med handkraft kan rubba gallren det minsta på mitten, kan man det är de definitivt inte godkända. En välriktad hästspark alstrar väldigt mycket energi som kan skada gallret på så vis att hästen fastnar med benet eftersom gallret ofta är för svagt på mitten och vidgas där, medan det är starkt i kanterna där benet, efter att ha kommit igenom den svaga punkten på mitten, kan glida ner och fastna. I våras satte t ex Jägersro in helt nya boxinredningar från en välkänd firma, efter två veckor fastnade en häst och det blev så illa att den fick tas bort. Denna firma säljer stående galler av den dimension man brukar se i fackhandeln. Nu rekommenderas rutgaller i första hand, sedan liggande galler och i sista hand stående galler om man ska göra nytt, alla med godkända mått och material såklart.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 512
Senast: Pilot
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 255
Senast: LiviaFilippa
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp