Ny garderob

TeamLundVer

Trådstartare
Med 3kg kvar av graviditetskilona från denna graviditeten börjar jag fundera på min garderob som är under all kritik.

Jag har kläder från innan första barnet och eftersom jag har 28kg kvar från den graviditeten så passar inte dessa. :meh:

Jag har kläder från tiden mellan barnen. Här finns ett och annat plagg som jag gillar men det mesta är köpt i panik och är antingen inte riktigt min stil eller passar inte riktigt min figur. :crazy:

Och så har jag då gravidkläderna som jag ska göra mig av med.

Min tanke är att unna mig lite kläder när jag gått ner de här första 3kg och därefter för varje 5kg jag går ner. Helst hade jag velat vänta helt med inköp tills jag är nöjd med vikten men jag kan ju inte gå naken. :p
Och jag behöver lite morot vid motgångar som lär komma.

Frågan är vad för kläder jag behöver i en garderob. Framförallt nu i början när det finns kilon kvar att gå ner.

Vilken typ av kläder bör jag köpa för att känna mig snygg? Jag är 185cm lång med långa ben. Mycket bröst och rumpa.

Gillar vad jag vill beskriva som en blandning klassiskt, preppy, sportigt. Gillar klänningar och kjolar i teorin men känner mig obekväm i praktiken. Har svårt att hitta byxor som är långa nog (typ omöjligt) och skor som passar (strl 42) utan att ge skav. Klänningar som ska vara knälånga slutar strax under rumpan på mig :arghh:
Vill ha smycken men har hamnat i klocka, vigselring och möjligtvis ett armband.

Snälla bukeoraklet. Hjälp mig:arghh:
 
Det finns ju flera butikskedjor som erbjuder "Personal shopper" - t ex MQ resp Lindex. De har heller inget köptvång så jag skulle satsa på att boka tid hon någon/några sådana om jag var du! När det gäller MQ finns det inte i alla butiker, men min erfarenhet av deras anställda är att de över lag är MKT duktiga och "serviceminded" så de kan fungera som en "personal shopper" även om de inte formellt har den titeln!
 
Med 3kg kvar av graviditetskilona från denna graviditeten börjar jag fundera på min garderob som är under all kritik.

Jag har kläder från innan första barnet och eftersom jag har 28kg kvar från den graviditeten så passar inte dessa. :meh:

Jag har kläder från tiden mellan barnen. Här finns ett och annat plagg som jag gillar men det mesta är köpt i panik och är antingen inte riktigt min stil eller passar inte riktigt min figur. :crazy:

Och så har jag då gravidkläderna som jag ska göra mig av med.

Min tanke är att unna mig lite kläder när jag gått ner de här första 3kg och därefter för varje 5kg jag går ner. Helst hade jag velat vänta helt med inköp tills jag är nöjd med vikten men jag kan ju inte gå naken. :p
Och jag behöver lite morot vid motgångar som lär komma.

Frågan är vad för kläder jag behöver i en garderob. Framförallt nu i början när det finns kilon kvar att gå ner.

Vilken typ av kläder bör jag köpa för att känna mig snygg? Jag är 185cm lång med långa ben. Mycket bröst och rumpa.

Gillar vad jag vill beskriva som en blandning klassiskt, preppy, sportigt. Gillar klänningar och kjolar i teorin men känner mig obekväm i praktiken. Har svårt att hitta byxor som är långa nog (typ omöjligt) och skor som passar (strl 42) utan att ge skav. Klänningar som ska vara knälånga slutar strax under rumpan på mig :arghh:
Vill ha smycken men har hamnat i klocka, vigselring och möjligtvis ett armband.

Snälla bukeoraklet. Hjälp mig:arghh:
För mig är materialet viktigast när man går ned (och upp). Samt att kläder man bara har tänkt att ha en viss tid, inte ska kosta en förmögenhet.. Kan lägga mycket mer när jag står på vanlig nivå. :)

Har en del Happy holly (Bubble Room) klänningar som har massor av stretch. Finns ofta i två längder. Samma sak med byxorna. Innerlängd på långa byxor kan t.ex. vara 74 cm, vilket jag tycker är ganska bra. Modellen nedan är iof bara 178 cm...
Sådana här susar jag omkring med hemma, med en smalare topp. Hur skönt som helst! Med en scarf till eller stort halsband, kan jag gå till jobbet med. ;)
happy-holly-byxa-svart_7.jpg

Den här här jättesnygg och superelastisk. Den kan du ha en lång cardigan till. Funkar både till vardags och till fest. Lycka till!
happy-holly-marie-kl%C3%A4nning-m%C3%B6nstrad_3.jpg
 
Med 3kg kvar av graviditetskilona från denna graviditeten börjar jag fundera på min garderob som är under all kritik.

Jag har kläder från innan första barnet och eftersom jag har 28kg kvar från den graviditeten så passar inte dessa. :meh:

Jag har kläder från tiden mellan barnen. Här finns ett och annat plagg som jag gillar men det mesta är köpt i panik och är antingen inte riktigt min stil eller passar inte riktigt min figur. :crazy:

Och så har jag då gravidkläderna som jag ska göra mig av med.

Min tanke är att unna mig lite kläder när jag gått ner de här första 3kg och därefter för varje 5kg jag går ner. Helst hade jag velat vänta helt med inköp tills jag är nöjd med vikten men jag kan ju inte gå naken. :p
Och jag behöver lite morot vid motgångar som lär komma.

Frågan är vad för kläder jag behöver i en garderob. Framförallt nu i början när det finns kilon kvar att gå ner.

Vilken typ av kläder bör jag köpa för att känna mig snygg? Jag är 185cm lång med långa ben. Mycket bröst och rumpa.

Gillar vad jag vill beskriva som en blandning klassiskt, preppy, sportigt. Gillar klänningar och kjolar i teorin men känner mig obekväm i praktiken. Har svårt att hitta byxor som är långa nog (typ omöjligt) och skor som passar (strl 42) utan att ge skav. Klänningar som ska vara knälånga slutar strax under rumpan på mig :arghh:
Vill ha smycken men har hamnat i klocka, vigselring och möjligtvis ett armband.

Snälla bukeoraklet. Hjälp mig:arghh:
Får man vara lite långtråkig? Det jag behöver (och det som jag tycker folk omkring mig verkar använda är)

Jeans, går ju utmärkt att köpa med ett längdmått på benen och ett annat runt midjan.

T-shirt och linnen, HM, massor av färger och storlekar, tight eller lösare efter smak (jag kör på tighta) eller FilippaK om man känner sig mer fri med pengarna.

Kofta, eftersom det är sommar, i tunn bomull, svart eller grå som inte säger något alls.

Skulle jag överleva på rejält länge och kunna känna mig hyggligt snygg. Under tiden jag överlevde skulle jag köpa kjolar och klänningar, koftor och toppar som jag råkade ramla över och som jag tyckte om. För det är ändå hopplöst att hitta när man letar. Fast kika på Fröken söt :) om du gillar lite 50-tal.
 
Vilken storlek har du nu? Vilken storlek är ditt mål?

Jag gillar Vera Velours klänningar, wrapklänningarna jag köpte när jag vara nån storlek större fungerar fortfarande bra. De finns ibland på tradera också. Jag köpte L tidigare (passar upp till storlek 44 tror jag) och kan ha dem även nu när jag är storlek 40. Nu köper jag M.

Klockade kjolar kan du köpa nu, de är snygga även när man är någon storlek mindre, då hänger de på höften.
Är du mönstrad eller enfärgad, svartvit eller färglad?

Jeansleggings och blus? Nu på sommaren gör det inget om benlängden inte riktigt räcker. Jag köpte denna blusen:
http://www.hm.com/se/product/64435?article=64435-A
Jag handlar normalt aldrig på HM, men den är fantastisk på.. funkar även om man går ner I vikt.
Det är jätteviktigt med bra BH! Det gör så mycket för hur kläder sitter. Den ska vara bekväm, göra underverk men inte märkas.. eller ska den vara skitsnygg och verkligen synas..

Hedvig Showroom har bra grejor med lite twist, och ofta superbra rabatter, gratis frakt, gratis retur
 
@hoppsann
Beninnerlängd 74 cm är ju rätt kort. jag är 163 lång och har 72 cm innerbenslängd. Köper oftast D-storlek.

@TeamLundVer
Det finns byxor med extralånga ben, tror jag sett 82 cm på någon webbsida men minns tyvärr inte vilken, kan ha varit Bonprix eller Ulla Popken.
 
@TeamLundVer Jag är lika lång som du men "normalviktig". Har också problemet med för korta kläder. Tänkte tipsa om att ASOS, New Look och Next alla har "Tall"-avdelningar i sina webbshoppar. Nu vet jag inte riktigt hur mycket du väger, men gillar du typ skaterkjolar är det mitt främsta tips på klädesplagg! Sitter i midjan så magen göms av fladdret och går att kombinera med i princip vilken topp som helst som man tycker är snygg.

black-full-bloom-double-layered-skirt.jpg


Här kan du ju leta efter kjolar som är knälånga på modellerna så att du dels får plats med rumpan men också får en kort kjol fast med säkerhetsmarginal. :)

I övrigt tycker jag att det mesta som framhäver midjan är snyggt oavsett kroppsstorlek - både klänningar och kjolar är tacksamma där.
 
Det finns ju flera butikskedjor som erbjuder "Personal shopper" - t ex MQ resp Lindex. De har heller inget köptvång så jag skulle satsa på att boka tid hon någon/några sådana om jag var du! När det gäller MQ finns det inte i alla butiker, men min erfarenhet av deras anställda är att de över lag är MKT duktiga och "serviceminded" så de kan fungera som en "personal shopper" även om de inte formellt har den titeln!
Jag känner mig tyvärr inte helt bekväm med tanken på en personal shopper i min nuvarande storlek. :(
 
Strechjeans och något trevligt över? En tunika, en klänning (har kommit tillbaka i modet). Själv älskar jag ballerinaskor nu på sommaren, många finns i större storlekar.

En generös t-shirt med en jeansjacka över, komplettera med scarf och smycken.
 
Vilken storlek har du nu? Vilken storlek är ditt mål?

Jag gillar Vera Velours klänningar, wrapklänningarna jag köpte när jag vara nån storlek större fungerar fortfarande bra. De finns ibland på tradera också. Jag köpte L tidigare (passar upp till storlek 44 tror jag) och kan ha dem även nu när jag är storlek 40. Nu köper jag M.

Klockade kjolar kan du köpa nu, de är snygga även när man är någon storlek mindre, då hänger de på höften.
Är du mönstrad eller enfärgad, svartvit eller färglad?

Jeansleggings och blus? Nu på sommaren gör det inget om benlängden inte riktigt räcker. Jag köpte denna blusen:
http://www.hm.com/se/product/64435?article=64435-A
Jag handlar normalt aldrig på HM, men den är fantastisk på.. funkar även om man går ner I vikt.
Det är jätteviktigt med bra BH! Det gör så mycket för hur kläder sitter. Den ska vara bekväm, göra underverk men inte märkas.. eller ska den vara skitsnygg och verkligen synas..

Hedvig Showroom har bra grejor med lite twist, och ofta superbra rabatter, gratis frakt, gratis retur

Jag har storlek 46 nertill just nu, 42 upptill. Når jag mitt viktmål bör det bli 42 nertill och 38/40 upptill.

Vera Velour klänningarna var jättesnygga. :love: Hur är dei längden?

Jag är överlag en ganska enfärgad person även om jag försöker (ibland mer lyckat än annars) få in lite mer mönster i vardagen. Åtminstone upptill.

Bra bh har jag. Har gått upp till 80G nu (hade 70E innan) iom barnen så det finns bara från dyra butiker. :D Kommer bli en brödtförminskning sedan när jag ammat klart.
 
Oj men det finns säkert nånstans, bara svårt att hitta. Jag tror 82 är "normal" så eftersom det finns kortare borde det ju finnas längre också.

Ja jeans har jag hittat vid ngt tillfälle. Dock inte säkert att de sitter snyggt i övrigt då :cautious: kostymbyxor är svårare. De jag panikköpte efter sonen var drygt 10cm för korta och jag spenderade ett helt år med att aktivt undvika speglar och låtsas som ingenting :o
 
Funderar.. hur svårt är det att sy en klänning liknande Vera velour?
Byxor vågar jag inte ge mig på men en klänning kanske man vågar?
 
Längden på Vera Velours klänningar är i de flesta strax ovanför på mig som är 180 med långa ben I storlek M! Bor du I Malmö/Lund-området är du välkommen hem till mig och prova klänningar! Du kan få låna nån är att se om du trivs!
 
Funderar.. hur svårt är det att sy en klänning liknande Vera velour?
Byxor vågar jag inte ge mig på men en klänning kanske man vågar?
Tror du måste ha ovelock för det, eftersom tyget är stretchigt. Vanliga maskiner har så vitt jag förstått bara förmågan att sy i ostretchigt tyg, typ linneklänning. Men jag kan ha fel.
 
Funderar.. hur svårt är det att sy en klänning liknande Vera velour?
Byxor vågar jag inte ge mig på men en klänning kanske man vågar?

Lyckas du hitta ett mönster och ger dig den på att vara nogrann så fixar du säkert det. En vanlig symaskin duger fint till stretchiga tyger, inga problem, jag syr en del i jersey till min 2åriga son.
Det finns en trevlig tråd på Hem och hobby, Sytråden, där det finns några kreativa bukare som säkert hjälper dig om du har frågor, jag är inte så bra på klänningar
 
Filippa k har långa byxor. Deras XL sitter bra på mig som är 182 cm och väger 68-ish.
 
Ah tusan också :down:
Om du tänkte köra ändå så tycker sysidan såhär
https://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21151

Dvs vissa nya maskiner verkar ha elastiska sömmar. Själv har jag en maskin från 40-talet och skulle nog behöva sicksacka.

Men Honungshumlan verkar ju inte ha några problem, se om du kan få henne att säga om hon har vanliga sömmar rakt av eller om hon kör sicksack eller ngt slag stretchsöm på en modern maskin.

(Jag ville nämligen sy lite i stretch men googlade och lät bli, så min erfarenhet är inte så tillförlitlig.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 368
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp