Ny här med funderingar på hästköp

U

Ulga

Hejsan!

Har läst på denna sida under många år, från och till. Mest för underhållningens skull då något nytt hästagande inte varit aktuekllt.

Nu har vi dock byggt klart vårt hus och på gården finns ett stall som är i fint skick, ca 10.000 kvm finns som skulle kunna vara en hage... Och LÄNGTAN efter en ny fyrbent kamrat har infunnit sej.
Stallet är inte "hästinrett" och ridvägarna är bara halvbra...
Jag har ingen önskan att tävla alls längre utan skulle bara vilja pyssla, rida vid havet och i största allmänhet "skrutta" runt.

Har fått reda på att en bekant till en kompis skall sälja ett islandssto född 1986. Ett sto som är piggt för sin ålder, aldrig varit skada/sjuk, är super snäll i hantering och "en enkel häst". Priset är 25.000.- inkusive sadel och träns samt diverse "smått och gott" - något täcke, borstar mm.

Jag försöker nu räkna ut vad det skulle kosta att köpa denna lilla häst o ha henne hemma. Är dock rädd att jag missar något!
Här är mina egna beräkningar:
Engångs kostnader
Ombyggnad stall: 20.000.- (Två boxar, en liten "sadelhörna", galler för fönster och en ny dörr)
Inhägnad hagar: ca 5.000.-
Inköp häst + transport: 29.000.-

Löpande utgifter beräknat per månad
Foder strå + kraft: ca 800.-
Strö: 300.-
Hovslagare: 300.- (beräknat på var 6:e vecka)
Förbrukningsvaror: ca 200.- (ex fästingmedel, schampoo osv)

Vad har jag glömt?
Hur stämmer mina beräkningar med er som har er islänning hemma?

Har ordnad ekonomi, är över trettio och känner mej ändå JÄTTE nervös inför detta... Vet inte alls om det är ekonomiskt och praktikst genomförbart.

Tacksam för tips och råd!!
Vänligen
Ulga
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Har ingen islänning men jag antar att man försäkrar dem precis som man gör med andra hästar.
Det borde i så fall vara med under löpande utgifter.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

ja försäkring är ju alltid bra att ha, sedan hur har du det med sällskap till hästen?? Tänkte du att de n skulle gå själv eller har du någon häst du kan få låna eller likande för att ha som sällskap?

iså fall måste du räkna in denna kostnad oxå..

Lycka till o välkommen hit!!
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Till Ts

Tycker det verkar som om du har fått med allt, men som föregående talare sa, försäkringen..

Det jag reagerar lite på är hästen som du har hittat; tycker det verkar dyrt med 25000kr för en häst som är född -86.. den är ju ändå 21 år.. Å andra sidanhar jag ingen aning om hur islandshästarna ligger till prismässigt.

Bara en tanke..

Lycka till och jag tror att det kommer bli jättebra!
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Se bara till att hästen är försäkrad INNAN ni kör hem den.
Kanske du redan har koll på, men de är väldigt svårt att få tillbaka pengarna för hästen om den skulle bli skadad eller i värsta fall måsta avlivas om de skulle hända något på vägen.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Försäkring ja!! Hur kunde jag glömma det!?!
Skall genast ringa AGRIA och höra vad en försäkring kostar för denna häst.

Som jag skrev i ursprungsinlägget så är tanken TVÅ boxar dvs hästen ska inte stå ensam. Jag har däremot inga planer på att köpa två hästar själv utan hoppas hitta någon annan "skogsmulle"-ryttare som vill stalla upp sin häst. Bor nära både en större ridanläggning med utebanor och ridhus och hästtätheten här i Skåne är STOR!

Prismässigt så trodde jag att 25.000.- var ett skäligt pris för en frisk och sund häst även om hon är 21 år? Min förra islänning blev 32, så jag hoppas på många år tillsammans om detta blir verklighet...

Tack för tipsen!!
Vänligen
Ulga
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Försäkring ja!! Hur kunde jag glömma det!?!
Skall genast ringa AGRIA och höra vad en försäkring kostar för denna häst.

Som jag skrev i ursprungsinlägget så är tanken TVÅ boxar dvs hästen ska inte stå ensam. Jag har däremot inga planer på att köpa två hästar själv utan hoppas hitta någon annan "skogsmulle"-ryttare som vill stalla upp sin häst. Bor nära både en större ridanläggning med utebanor och ridhus och hästtätheten här i Skåne är STOR!

Prismässigt så trodde jag att 25.000.- var ett skäligt pris för en frisk och sund häst även om hon är 21 år? Min förra islänning blev 32, så jag hoppas på många år tillsammans om detta blir verklighet...

Tack för tipsen!!
Vänligen
Ulga

Ja det är det kanske, jag har egentligen ingen aning hur isisar ligger prismässigt, men det är ju sant att det brukar bli gamla..

Det var som sagt bara en tanke..
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Förutom att försäkringskostnaden saknas, så kostar även den årliga vaccinationen. Själva veterinärkontrollen vid köp kan också kosta en del, speciellt om du väljer att röntga hästen. Sen tycker jag din kostnad för hovslagare är väldigt låg. Du kanske känner ngn och får det billigare? Jag har en månadskostnad på ca 500-650kr (kostar mer på vintern med snösulor).

Sen kostar allt "lull-lull" alltid mer än vad man tror grimmor, flughuvor, borstar, transportskydd, avmaskningsmedel/kontroll av mask, fästingsmedel, krubbor, hinkar..... listan kan göras lång. Dessto mer prylgalen man är dessto dyrare blir det :smirk:

Om du någon gång vill rida för instruktör så tillkommer sådana kostnader också. Eller om du vill lösa kort i något ridhus i närheten.

Nu har jag inte egen gård så jag kan bara gissa att det tillkommer kostnader för er kontinuerligt för hagar och stall. Låter även som att ombyggnadskostnaden är ganska låg.

Det stora, sadel, träns etc. verkar ingå i köpeskillingen, så de kostnaderna slipper du i alla fall. Om dessa saker är i bra skick (och din häst inte har eksem) så är nog priset på din häst OK.

Som någon annan sa också, försök verkligen hitta en kompis till din häst så hon inte behöver stå själv.

Gör hellre en för hög budget och bli positivt överraskad än tvärt om...
Lycka till!
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Försäkring ja!! Hur kunde jag glömma det!?!
Skall genast ringa AGRIA och höra vad en försäkring kostar för denna häst.

Som jag skrev i ursprungsinlägget så är tanken TVÅ boxar dvs hästen ska inte stå ensam. Jag har däremot inga planer på att köpa två hästar själv utan hoppas hitta någon annan "skogsmulle"-ryttare som vill stalla upp sin häst. Bor nära både en större ridanläggning med utebanor och ridhus och hästtätheten här i Skåne är STOR!

Prismässigt så trodde jag att 25.000.- var ett skäligt pris för en frisk och sund häst även om hon är 21 år? Min förra islänning blev 32, så jag hoppas på många år tillsammans om detta blir verklighet...

Tack för tipsen!!
Vänligen
Ulga

Angående priset. Jag fick min islänning som är 6 år för 28.000 så 25.000 är kanske lite dyrt för en 21 årig häst, men å andra sidan så är det vad du söker tycker jag att du ska satsa :D
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Angående priset. Jag fick min islänning som är 6 år för 28.000 så 25.000 är kanske lite dyrt för en 21 årig häst, men å andra sidan så är det vad du söker tycker jag att du ska satsa :D


21 åringen går inte att omförsäkra när den är så pass gammal, hoppas den redan är försäkrad så du kan ta över den försäkringen istället.
Tycker oxå det var lite dyrt.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Hej, betala absolut inte så mkt för en så gammal häst och kolla så att den har pass annars ökar kostnaden. Hovslagaren tar mer än 300 tror jag. Ska du inte ha skor på utan bara verka? Häst kostar massor att ha, har man trängd ekonomi ska man inte ens fundera på att köpa häst. Försök få en häst på foder så får du se vad det kostar och pröva på ett tag. Jag vet de som hyr ut hästar och de tar 1500 till 2000 kronor per månad och det är nog ungefär vad det kostar att ha häst.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Tack för alla svar och synpunkte!

Renoveringen av stallet är beräknat av min svärfar som är byggmästare, så där kommer jag nog undan väldigt billigt. Det blir iof inget lyxigt stall på något vis utan ett rejält "bonna-stall" med ekväggar i boxarna, återanvändning av gamla beslag osv. men jag tror det kan bli riktigt bra.
Tanken är att det skall vara mer praktiskt och lättskött än "stiligt".

Skoning kollade jag upp med den hovslagare som flertalet av mina vänner använder och han uppgav priset 600.- var sjätte vecka för verkning och skoning. Vilket blir ca 300.-/månad. Nu bor jag ju dessutom i slask-skåne vilket troligen kommer bespara mej från snösulor :o) För säkerhets skull kan jag ju iof räkna med 500.-

Ska höja kostnaderna för förbrukning och lägga till en post för oförutsedda utgifter dessutom!

Vad gäller priset på hästen så blir jag lite osäker. Hon är som sagt helt frisk och kry. Hon skulle ha sålts förra hösten och gick då igenom en stor besiktning med spattröntgen osv utan anmärkning. Den tänkta köparen omkom dock tragiskt i en bilolycka så hästen blev kvar.
Tittade lite på annonserna här på sidan och ser att många av de äldre hästarna ligger mellan 15-25'.

Vad gäller sällskap så har vi redan fått förfrågningar av två personer som är intresserad av att stalla upp sina hästar hos oss OM det blir aktuellt, så där tror jag inte det blir några bekymmer...

Hästen är dessutom försäkrad utan reservationer...

Fler tankar och åsikter?!
Vänligen
Ulga
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Vad gäller värdet på hästen så är det svårt att uppskatta, men ibland kan det vara värt att betala för en häst som känns rätt...
Min tanke är att eftersom sadel och träns ingår så bör du ju också uppskatta värdet av dessa. Är det en billigare eller dyrare sadel(har den ett andrahandsvärde så du kan göra dig av med den om den inte passar)? Hur väl passar den hästen? Ibland när man köper häst med medföljande utrustning så är det bara något gammalt skräp som man får med för att den gamla ägaren inte har nytta av det längre. Men om det är en bra sadel som passar hästen så är det värt att betala för!

Jag tycker du verkar ha bra inställning till hästägandet. Lycka till!
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Det är bättre att satsa på en bra lösdrift med uppstallningsmöjlighet och torra hagar (dränering!!!!) än ett dyrt vanligt stall. Då slipper du allt oändligt passande och hästen kan ha nytta av byggnaden när hon behöver den, oftast på sommaren när man tror att de vill vara ute :p

Särskilt unga och gamla hästar mår bra av att kunna röra sig dygnet runt.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Det är bättre att satsa på en bra lösdrift med uppstallningsmöjlighet och torra hagar (dränering!!!!) än ett dyrt vanligt stall. Då slipper du allt oändligt passande och hästen kan ha nytta av byggnaden när hon behöver den, oftast på sommaren när man tror att de vill vara ute :p

Särskilt unga och gamla hästar mår bra av att kunna röra sig dygnet runt.

Ah, vad glad jag blir när jag hör sånt :bow:
Flocken är SÅ glad att kunna undslippa insekterna i möjligaste mån vår-sommar-höst.
Dessutom använder mina unghästar kombistallet stall/lösdrift ganska mycket att sova i flera timmar per dygn (bebisar sover en del ;) året runt.
Och när man önskar kan man ställa dem på box om man behöver av någon anledning.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Nu ger ni mej myror i huvudet... Hade det varit bättre med en form av "ligghall" där hästarna kan komma och gå som de vill + två "spiltor" att använda vid hantering och "pyssel"?
I stället för två rejäla boxar där jag så klart får ta in och släppa ut?

I den del av vår mark som är tänkt som "huvud-hage" finns ett litet vindskydd - tre väggar + tak byggt av lecablock - som använts av den förre ägaren som för förvaringsplats av en fyrhjuling och en gräsklippartraktor. Detta skyddar ju mot regn och blåst, men INTE mot elaka insekter...

Hade sedan tänkt avsätta en liten del mark - 50 x 50m - och göra en superdränerad "sandhage", som säkerhet när det blir så där superslaskigt som det kan vara här nere på höst/vinter. Så att hästarna alltid kan vara ute några timmar utan att fullständigt trampa sönder den "riktiga" hagen...

Då min svärfar ju är inom "byggbranshen" har han både möjlighet att låna maskiner och köpa makadam, grus och annat till klart överkomliga priser. Så "grushagen" var hans idé...

Tack för alla era råd!!
Vänligen
Ulga
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Ett vindskydd ska vara svalt och mörkt på sommaren. Regn och blåst brukar de flesta hästar gilla :p

Du kan sätta för den öppna sidan på mitten och lämna en öppning på 120 cm i varje hörn (om den är så stor :angel:) med sådana där köldridåer som fanns i gamla mjölkkylar i affärer förr.
s9555.jpg
(bortse från djurslaget :D )

Då blir det ganska insektsfritt. Bygger du nytt så bygg ut taket långt över det inre storboxliknande utrymmet så det blir två nivåer liksom. Det innersta ska ha köldridåer. Då når insekterna inte dit.

Jag gillar inte spiltor.

Gör om du har utrymmesbrist hellre bara en sjukbox som vid behov kan delas av till två "spiltboxar" om båda måste in och inte kan stå i samma box. (vilket mina alltid gör, hemskt att interneras utan polaren)
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Hade sedan tänkt avsätta en liten del mark - 50 x 50m - och göra en superdränerad "sandhage", som säkerhet när det blir så där superslaskigt som det kan vara här nere på höst/vinter. Så att hästarna alltid kan vara ute några timmar utan att fullständigt trampa sönder den "riktiga" hagen...

Inte några timmar.

Alltid när de vill :idea:

En lösdrift kopplad till grushagen = perfekt grund för hästarna att alltid ha. Sedan ska övrig mark uppdelad på MINST två påkopplingsbara hagar gå att koppla på växelvis allteftersom det behövs eller marken håller. Då kan man sköta betet och parasitbekämpning bättre.
 
Sv: Ny här med funderingar på hästköp

Angående priset. Jag fick min islänning som är 6 år för 28.000 så 25.000 är kanske lite dyrt för en 21 årig häst, men å andra sidan så är det vad du söker tycker jag att du ska satsa :D

25000 är inte billigt för en så gammal häst men inte helt orimligt. Är det en fin häst kan det ju vara ett bra pris. Jag tror också att du har många ridår framför dig på den hästen. 28000 verkan däremot fasligt billigt för en 6-åring. Oftast är de ju mycket dyrare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp