Ny häst! Hjälp & råd

Ja den är utprovad! Provade den igår, men den skulle on igen för där var lite sömmar som va dåliga på sadelkåpan (begagnad) som skulle fixas. Så får hem den om ca 1 vecka! Under tiden lånar jag en sadel från skolan som ligger ganska ok!

Ja precis, det tar ju tid för honom att bo in sig. Både med rutinerna, stället och med mig. Tänkte mest om man kunde göra något för att underlätta för honom, vill ju stt han ska ha det så bra som möjligt!
Dels har du ju haft honom väldigt kort tid, han fodras fel, är understimulerad, antagligen van att ridas betydligt mycket mer, nytt ställe osv så det är fullt naturligt att han håller på slå knut på sig själv. Hur länge rids han och hur rids han? Rids han ut i skog och mark eller bara i ridhus/manege? Var går du med honom?

Jag skulle sluta longera, om du inte har sällskap att rida ut med så gå ut i terräng med honom så han får använda huvudet och lyfta på fötterna, försök att aktivera huvudet på honom, att trötta ut honom fysiskt är i princip omöjligt. Hur länge dröjer det tills han får gå ute hela dagar och med andra hästar? Jag skulle faktiskt stalla upp honom någon annanstans om det dröjer med utevistelsen, du får ursäkta att jag är hård och jag vet att du skrivit att du försöker så bra det går efter omständigheterna, men jag tycker väldigt synd om honom. :(
 
Är det någon häst som vandaliserat hagar eller vad är det som hänt angående hagarna egentligen?
(Tänkte eftersom du skrev att ni står på en skola)
 
Ledsen, men jag tycker faktiskt synd om hästen. Varför köper man häst som nybörjare? Känns inte fair mot hästen, även om man låter hästen ridas av tränare några gånger i veckan. Dessutom stallar man upp den på ett ställe som har BEDRÖVLIG hagtid. Stackars häst som är van att gå ut såpass många timmar! Och att gå 5 dagar i veckan på det, varav endast 3 är ordentliga pass (räknar inte nybörjarpass som så värst ansträngande för hästen) är inte schysst.

Sorry för hårda ord, men inte konstigt att hästen mår dåligt.

Jag tycker de är väl hårda. Absolut skulle man önska andra förutsättningar osv. Däremot så är det inte mer synd om hästen än om den blivit konvalescent t ex. Te x lösdriftshästen som hamnar på boxvila. Så hästen reder sig nog.

Däremot låter den inte som en bra nybörjarhäst iom sitt temperament/nerv. Samtidigt kan den lugnaste häst bli ur gängorna i nytt stall, och sen återgå till lugn.
 
Jag tycker de är väl hårda. Absolut skulle man önska andra förutsättningar osv. Däremot så är det inte mer synd om hästen än om den blivit konvalescent t ex. Te x lösdriftshästen som hamnar på boxvila. Så hästen reder sig nog.

Däremot låter den inte som en bra nybörjarhäst iom sitt temperament/nerv. Samtidigt kan den lugnaste häst bli ur gängorna i nytt stall, och sen återgå till lugn.

Tack. Han är en utmärkt nybörjarhäst, min tränare hjälpte mig på provridningen så allt funkade. Men det är en stor omställning dör honom, enda gången han är stirrig är på morgonen när han ska ut.
 
Är det någon häst som vandaliserat hagar eller vad är det som hänt angående hagarna egentligen?
(Tänkte eftersom du skrev att ni står på en skola)

Jag är inte helt säker, ser ut som pålarna blivit avsparkade och elstängslet avskurit. Då elen är av på kvällarna tror jag att någon aktivt skurit av dem!
 
En 18-åring som flyttas kanske behöver någon/några månad föratt acklimatisera sig. Ta hjälp irl av dina tränare. Det är omöjligt att säga något om er situationutifrån den information du givit.
 
Ja den är utprovad! Provade den igår, men den skulle on igen för där var lite sömmar som va dåliga på sadelkåpan (begagnad) som skulle fixas. Så får hem den om ca 1 vecka! Under tiden lånar jag en sadel från skolan som ligger ganska ok!

Ja precis, det tar ju tid för honom att bo in sig. Både med rutinerna, stället och med mig. Tänkte mest om man kunde göra något för att underlätta för honom, vill ju stt han ska ha det så bra som möjligt!


Jag tror det bästa är att försöka se till så hästen får det så naturligt hästliv det går, dvs gärna gå ute länge i hagar. Hästar är stäppdjur och de är gjorda för att röra på sig.
Finns det möjlighet för dig att hjälpa till att fixa hagarna som skulle lagas, så det går lite fortare? Vet inte hur hagarna ser ut, men kanske hjälpa till att trä tråd eller liknande?
Om inte hur lång tid dröjer det innan de är fixade? Vore bättre om det rör sig om snart än om långt fram i tiden.
 
Mina tips och råd: hästar behöver hyfsat med rutiner, men de vänjer sig även vid "orutiner". Få hästar behöver extremt exakta rutiner. Dock är det viktigt med tillgång till mycket grovfoder att stimulera sig med och hålla igång magen med. (samt mycket utevistelse men det är ju för tillfället svårt)

Dra ner på kraftfodret till vidare
Hitta nån leksak till honom i boxen
När det är utsläpp har han ensilage/hö i boxen då?
Är han van vid att gå ute mycket?I så fall kanske man kan ordna så han går ute nattetid med en kompis?Tills han får med hagtid?
Har anläggningen nån skrittmaskin du kan använda?
Finns det tillgång till ridhus att lösgaloppera i?
 
Mina tips och råd: hästar behöver hyfsat med rutiner, men de vänjer sig även vid "orutiner". Få hästar behöver extremt exakta rutiner. Dock är det viktigt med tillgång till mycket grovfoder att stimulera sig med och hålla igång magen med. (samt mycket utevistelse men det är ju för tillfället svårt)

Dra ner på kraftfodret till vidare
Hitta nån leksak till honom i boxen
När det är utsläpp har han ensilage/hö i boxen då?
Är han van vid att gå ute mycket?I så fall kanske man kan ordna så han går ute nattetid med en kompis?Tills han får med hagtid?
Har anläggningen nån skrittmaskin du kan använda?
Finns det tillgång till ridhus att lösgaloppera i?

Hästarna ska vara inne senaste 15.30 varje vardag så natt blir omöjligt. Han får hösilage i boxen runt 6.30 och sen ut 7.30 och där lite extra hösilage. Han har lugnat ner sig nu, tror det var mycket för honom att byta men nu är det lugnt!
 
Skönt att höra att han lugnat sig. De behöver vänja sig vid nya hem och dess rutiner.

Om han tycker det är "förmycket" inne tid är mitt tips att planera ridningen så den inte hamnar på hagtid och om den måste ligga där pga tränare mm så gå ut en runda på kvällen/morgonen och beta eller promenera.
 
Skönt att höra att han lugnat sig. De behöver vänja sig vid nya hem och dess rutiner.

Om han tycker det är "förmycket" inne tid är mitt tips att planera ridningen så den inte hamnar på hagtid och om den måste ligga där pga tränare mm så gå ut en runda på kvällen/morgonen och beta eller promenera.

Nu har han stått hos mig i nästan 4 veckor, han är såååå mycket lugnare och gudasnäll i all hantering. Han har även fått en hagkompis och heldag! Så nu går han 7.30-15.30! Varje dag!!!
 
Du har fått massvis med bra, men många tyvärr tråkiga svar! Jag hoppas du nappar åt dig de bra tipsen och tar resten med en nypa salt. Det låter som att du har koll på situationen med dina "mentorer" samt så är det väldigt bra att du även söker hjälp här då man alltid lär sig av nya tips och ideer. Din häst kommer säkert landa när de nya rutinerna satt sig och ni hittar lagom med motion, utevistelse och fodergiva. Jag vill bara önska dig lycka till med din nya häst! Det är tråkigt när folk inte uppför sig trevligt på forum. :up:
 
Du har fått massvis med bra, men många tyvärr tråkiga svar! Jag hoppas du nappar åt dig de bra tipsen och tar resten med en nypa salt. Det låter som att du har koll på situationen med dina "mentorer" samt så är det väldigt bra att du även söker hjälp här då man alltid lär sig av nya tips och ideer. Din häst kommer säkert landa när de nya rutinerna satt sig och ni hittar lagom med motion, utevistelse och fodergiva. Jag vill bara önska dig lycka till med din nya häst! Det är tråkigt när folk inte uppför sig trevligt på forum. :up:

Ojoj, trodde tråden var ny!
 
Du har fått massvis med bra, men många tyvärr tråkiga svar! Jag hoppas du nappar åt dig de bra tipsen och tar resten med en nypa salt. Det låter som att du har koll på situationen med dina "mentorer" samt så är det väldigt bra att du även söker hjälp här då man alltid lär sig av nya tips och ideer. Din häst kommer säkert landa när de nya rutinerna satt sig och ni hittar lagom med motion, utevistelse och fodergiva. Jag vill bara önska dig lycka till med din nya häst! Det är tråkigt när folk inte uppför sig trevligt på forum. :up:

Har fått väldigt mycket negativt på grund av min lilla erfarenhet och ”dåliga” ridning. Men jag skulle aldrig göra något som någonsin skadat min häst. Eller någon häst för den delen. Har så otroligt mycket hjälp från tränare, lärare, familj och vänner. Och han har bott in sig så bra, lite pigg i ridningen men det går så fint framåt! Nu blir det mycket uteritter för att muskla upp honom!

Tack så mycket för dina snälla ord!
 
Nja, köper inte argumentet att man inte köper häst som nybörjare. Som sagt, det är endast ridningen som håller mig back. Sen att hagvistelsen är dålig JUST NU kan jag inte göra mycket åt, det är under fixning och vi gör det bästa av situationen.

Min häst mår bra, han är stissig just nu ja då det är en stor omställning. Men vi gör så gott vi kan. Jag skrev inte här för att få klagomål angående min hästhållning, ridningen kommer efterhand och man måste börja någonstans. Så varför inte med en läromästare som jag känner mig oerhört trygg med?

Jag tycker det låter rätt vettigt som förstaköp med en 18-årig läromästare. Som du dessutom har uppstallad på skolan och gott om hjälp med.

Omställning från lång till kort hagtid kan vara med och bidra, miljöombyte över huvud taget kan vara med och bidra.
Kort hagtid: nej, inte optimalt men jag tycker att det är några här som är alldeles för dömande. Det finns gott om anläggningar med ännu kortare hagtid.
Ja, jag tycker att hästar ska vara ute så mycket som möjligt men hästar är väldigt anpassningsbara så att "hänga" TS över detta tycker jag är väldigt onödigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 326
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp