Ny häst! Hjälp & råd

zerafina

Trådstartare
Hej! Jag är rätt ny inom hästsporten och har nyligen köpt en egen häst. Han är 18 år och relativt lugn i hanteringen, tycker inte så mycket om att bli uppbunden.

Han står på min skola där det just nu är lite klydd med hagar, han är van vid att gå ute 6-23 varje dag och här går han antingen 8-15, 8-11.30, 11.30-15. Detta på grund av dåligt med hagar så vissa hästar får ha halvdagar.

På morgonen när han ska ut är han jättestirrig, står och snurrar i boxen, försöker trycka upp boxdörren och komma ut. Han kan också bli rätt stark att gå med om han gått en halvdag dagen innan.

Finns där någon som har haft samma och kan ge mig lite råd? Han kom till mig i lördags, så han har varit hos mig i fyra dagar, så allt är fortfarande väldigt nytt.
 
@zerafina fy vad jobbigt. Det är inte så konstigt att hästen blir stirrig när dels tiderna är så korta, men även varierar. En ny häst behöver fasta rutiner för att bo in sig, och som du beskriver varierar tiderna den får gå ut och in.

Finns det någon som helst möjlighet att du kan få ok att hästen får vara ute mer så den får en chans att landa? Går den med kompis i hagen eller själv?
 
Hej! Jag är rätt ny inom hästsporten och har nyligen köpt en egen häst. Han är 18 år och relativt lugn i hanteringen, tycker inte så mycket om att bli uppbunden.

Han står på min skola där det just nu är lite klydd med hagar, han är van vid att gå ute 6-23 varje dag och här går han antingen 8-15, 8-11.30, 11.30-15. Detta på grund av dåligt med hagar så vissa hästar får ha halvdagar.

På morgonen när han ska ut är han jättestirrig, står och snurrar i boxen, försöker trycka upp boxdörren och komma ut. Han kan också bli rätt stark att gå med om han gått en halvdag dagen innan.

Finns där någon som har haft samma och kan ge mig lite råd? Han kom till mig i lördags, så han har varit hos mig i fyra dagar, så allt är fortfarande väldigt nytt.

Finns det inte ett stall nära skolan med bättre utetider om han inte kan få stå ute lite längre på dn kla? Det blir ju en ganska stor omställning att gå från så lång utetid till så lite. Kanske kan promenera och handbeta honom ett par gr extra om det inte finns andra alternativ?
 
Hur mycket motion får den utöver att vara i hagen? Många som nyss köpt häst tänker att den ska få vänja sig vid det nya hemmet i "lugn och ro" och låter bli att träna dem särskilt hårdt i början, vilket ofta leder till mycket överskottsenergi och en missnöjd häst... Jag skulle försöka öka träningsmängden i första hand (fast rimligt i förhållande till hästens kondition så klart).
Dessutom skulle jag kolla om den kan få vara ute efter klockan 15, låter som att hagarna inte används då? Du kanske måste släppa ut och in honom själv isf, men för hästens välbefinnande vore det nog värt att överväga.
 
Hej! Jag är rätt ny inom hästsporten och har nyligen köpt en egen häst. Han är 18 år och relativt lugn i hanteringen, tycker inte så mycket om att bli uppbunden.

Han står på min skola där det just nu är lite klydd med hagar, han är van vid att gå ute 6-23 varje dag och här går han antingen 8-15, 8-11.30, 11.30-15. Detta på grund av dåligt med hagar så vissa hästar får ha halvdagar.

På morgonen när han ska ut är han jättestirrig, står och snurrar i boxen, försöker trycka upp boxdörren och komma ut. Han kan också bli rätt stark att gå med om han gått en halvdag dagen innan.

Finns där någon som har haft samma och kan ge mig lite råd? Han kom till mig i lördags, så han har varit hos mig i fyra dagar, så allt är fortfarande väldigt nytt.
Det är en enorm stor omställning att gå från tidigt på morgonen till sen kväll och sen nu bara några timmar ute på olika tider.
Verkligen långt ifrån optimalt. Men du skriver just nu är utetiderna något som kommer att bli längre snart?
Jag hade sett till att han får gå två pass varje dag, minst ett av dem där han rids eller tömkörs och ett där han får komma ut på morgonen, uteritt eller promenad beroende på om det är hel eller halvdag ute i hagen.
 
Jag kan tyvärr inte rida honom ensam, så han rids enligt schema två gånger i veckan. Men jag motionerar honom varenda dag på andra sätt. Promenader, longering osv.
Tänker mest hur jag kan göra för att han ska ”bo” in sig lättare.

Hagarna är på väg att fixas, nya håller på att göras och många hästar ska åka. Så det är bara för tillfället!
 
Jag hade faktiskt varit allvarligt oroad för korsförlamning. Klart hästen blir stallmodig av att stå inne så mycket.

Tror inte det finns så mycket att göra mer än att försöka hitta mer utetid. Tänk själv att vara instängd i ett litet rum så många timmar om dagen.
 
Nej absolut inte! Men då jag ridit ca 40 gånger i mitt liv så vågar jag inte rida ensam än! Sen har jag inte fått min sadel än heller! :)

Jag vill inte vara elak, men hur tänkte du när du skaffade en häst när du har så lite erfarenhet? Har du någon erfaren person som mentor? I så fall borde den personen kunna se hur hästen reagerar och hjälpa dig med att hantera situationen?
Jag tänker som alla andra att det är en stor omställning för en häst som är van vid mycket utevistelse att få tillbringa så stor tid på box.
 
Nej absolut inte! Men då jag ridit ca 40 gånger i mitt liv så vågar jag inte rida ensam än! Sen har jag inte fått min sadel än heller! :)

Om du ridit så oerhört lite och samtidigt köpt en häst som är van att gå ute mycket och nu har en drastisk omställning i ditt stall och som reagerar stressat och oroligt som den gör, så måste du ta hjälp av någon på plats/i din närhet . Inte via internet.

Det är väldigt synd om en såpass äldre häst som är van att vara ute massor, att sen byta hem till något helt annat, som dessutom saknar fasta rutiner , och ovanpå det en väldigt ovan ny ägare.
 
Jag har erfarna människor runt mig, 24/7. Min tränare och mina lärare är väldigt stöttande i detta och hjälper mig med allt. Hanteringen och allt annat har jag inga problem med då jag jobbat med hästar, men aldrig ridit. Ridningen är det enda som är helt nytt.

JAG rider 2ggr/veckan, min tränare rider honom 3ggr/veckan! Så motion får han gott av!

Skulle aldrig köpa en häst ifall jag inte är hundra på att jag kan ta hand om den. Nu är det så att många hagar på skolan gått sönder då anläggningen blivit vandaliserad men det är på gång!
 
Om du ridit så oerhört lite och samtidigt köpt en häst som är van att gå ute mycket och nu har en drastisk omställning i ditt stall och som reagerar stressat och oroligt som den gör, så måste du ta hjälp av någon på plats/i din närhet . Inte via internet.

Det är väldigt synd om en såpass äldre häst som är van att vara ute massor, att sen byta hem till något helt annat, som dessutom saknar fasta rutiner , och ovanpå det en väldigt ovan ny ägare.
Jag har fått mycket tips och hjälp av folk runtomkring mig, men vände mig hit för att se ifall någon hade något annat som jag inte fått höra än så länge! :)
 
Jag har erfarna människor runt mig, 24/7. Min tränare och mina lärare är väldigt stöttande i detta och hjälper mig med allt. Hanteringen och allt annat har jag inga problem med då jag jobbat med hästar, men aldrig ridit. Ridningen är det enda som är helt nytt.

JAG rider 2ggr/veckan, min tränare rider honom 3ggr/veckan! Så motion får han gott av!

Skulle aldrig köpa en häst ifall jag inte är hundra på att jag kan ta hand om den. Nu är det så att många hagar på skolan gått sönder då anläggningen blivit vandaliserad men det är på gång!
Tråkigt med vandalismen, men så dåligt med hagtid, inga fasta rutiner och ridning bara fem dar i veckan är verkligen inget hästliv. :(
 
Tycker inte det är så lite med fem dagar i veckan då han longeras den andra dagen och har en vilodag i veckan. Hagtiden kommer bli bättre så fort de nya hagarna kommit upp och där med fasta rutiner! :)
Inget av detta framgick tidigare så att folk svarat som de gjort är ju inte konstigt. Du framhävde bara att hästen är stressad/orolig, hagtiderna korta och olika, du endast haft hästen sen 4 dagar tillbaka, och rider den 2 ggr/vecka samt leder den och promenerar resten. Att du endast ridit 40 ggr i hela ditt liv, och är osäker på vad du ska göra.

Mina svar ang din stressade häst kvarstår.
 
Inget av detta framgick tidigare så att folk svarat som de gjort är ju inte konstigt. Du framhävde bara att hästen är stressad/orolig, hagtiderna korta och olika, du endast haft hästen sen 4 dagar tillbaka, och rider den 2 ggr/vecka samt leder den och promenerar resten.

Mina svar ang din stressade häst kvarstår.

Absolut, det förstår jag också. Men det är vad jag personligen gör. Sen när jag fått hem min sadel så lär han gå mer med mig så jag kan lära mig! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp