Ny häst! Hjälp & råd

Tycker inte det är så lite med fem dagar i veckan då han longeras den andra dagen och har en vilodag i veckan. Hagtiden kommer bli bättre så fort de nya hagarna kommit upp och där med fasta rutiner! :)
Jag tycker inte man motionerar en häst genom longering och med så lite hagvistelse finns ingen anledning öht att inte rida sju dagar i veckan, inte ens om den hade gått på lösdrift hade den behövt vilodagar.
 
Jag tycker inte man motionerar en häst genom longering och med så lite hagvistelse finns ingen anledning öht att inte rida sju dagar i veckan, inte ens om den hade gått på lösdrift hade den behövt vilodagar.
Jag förstår dig till 100%, men just nu finns inte de möjligheterna. Tyvärr får vi göra det bästa utav det just nu, det finns inget mer jag kan göra.
 
Absolut, det förstår jag också. Men det är vad jag personligen gör. Sen när jag fått hem min sadel så lär han gå mer med mig så jag kan lära mig! :)

Fast hur kan hästen liksom ridas av dig 2 ggr/v och av din tränare 3 ggr/vecka osv när du samtidigt haft den i fyra dagar ?
Om det är planen är ju inte samma som i dagsläget eller ett svar utifrån att hästen i dagsläget är så stressad som du ju frågar runt.
 
Jag har erfarna människor runt mig, 24/7. Min tränare och mina lärare är väldigt stöttande i detta och hjälper mig med allt. Hanteringen och allt annat har jag inga problem med då jag jobbat med hästar, men aldrig ridit. Ridningen är det enda som är helt nytt.

JAG rider 2ggr/veckan, min tränare rider honom 3ggr/veckan! Så motion får han gott av!

Skulle aldrig köpa en häst ifall jag inte är hundra på att jag kan ta hand om den. Nu är det så att många hagar på skolan gått sönder då anläggningen blivit vandaliserad men det är på gång!

Det låter som du försöker så gott det går efter förutsättningarna. Finns det möjlighet att någon rider honom de två andra dagarna med tills hagsituationem blir bättre? Det vore det bästa för hästen och skulle förhoppningsvis minska ditt problem litegrann.

Får hästen kraftfoder?
 
Fast hur kan hästen liksom ridas av dig 2 ggr/v och av din tränare 3 ggr/vecka osv när du samtidigt haft den i fyra dagar ?
Om det är planen är ju inte samma som i dagsläget eller ett svar utifrån att hästen i dagsläget är så stressad som du ju frågar runt.
Det är så det kommer till att bli! Han har ridits varje dag sedan han kom, och lär fortsätta med det!
 
Det låter som du försöker så gott det går efter förutsättningarna. Finns det möjlighet att någon rider honom de två andra dagarna med tills hagsituationem blir bättre? Det vore det bästa för hästen och skulle förhoppningsvis minska ditt problem litegrann.

Får hästen kraftfoder?
Jag försöker verkligen mitt bästa och tar all hjälp jag kan/behöver. Det enda jag inte kan vara självständig med är ridningen, men den kommer i efterhand. Min tränare rider honom, men ska även be min tjejkompis från skolan rida igenom honom så han får rasta av sig ordentligt!

Han äter müsli och mineraler just nu! Samma som han fick av förra ägaren!
 
Jag försöker verkligen mitt bästa och tar all hjälp jag kan/behöver. Det enda jag inte kan vara självständig med är ridningen, men den kommer i efterhand. Min tränare rider honom, men ska även be min tjejkompis från skolan rida igenom honom så han får rasta av sig ordentligt!

Han äter müsli och mineraler just nu! Samma som han fick av förra ägaren!

Behöver han verkligen muslin? Kan vara en ide att minska kraftfodret eller (om det krävs tillskott utifrån grovfoderanalysen) byta det mot lucern/olja etc mer ”långsamma” foder.
 
Behöver han verkligen muslin? Kan vara en ide att minska kraftfodret eller (om det krävs tillskott utifrån grovfoderanalysen) byta det mot lucern/olja etc mer ”långsamma” foder.

Ägaren sa att han alltid ätit det och bör fortsättas med det, han äter inte full giva. Men det kan nog vara en bra idé! Tack så mycket!
 
Ledsen, men jag tycker faktiskt synd om hästen. Varför köper man häst som nybörjare? Känns inte fair mot hästen, även om man låter hästen ridas av tränare några gånger i veckan. Dessutom stallar man upp den på ett ställe som har BEDRÖVLIG hagtid. Stackars häst som är van att gå ut såpass många timmar! Och att gå 5 dagar i veckan på det, varav endast 3 är ordentliga pass (räknar inte nybörjarpass som så värst ansträngande för hästen) är inte schysst.

Sorry för hårda ord, men inte konstigt att hästen mår dåligt.
 
Ägaren sa att han alltid ätit det och bör fortsättas med det, han äter inte full giva. Men det kan nog vara en bra idé! Tack så mycket!

Det tycker jag du kan börja med att strunta i. Ta istället reda på grovfoderanalysen och vänd dig till någon som är kunnig på området och få hjälp med att räkna ut en foderstat som passar. Med så lite motion och hagtid, nyinflyttad häst som dessutom börjar bli lite äldre, känns det väldigt viktigt att fodra rätt.
 
Ledsen, men jag tycker faktiskt synd om hästen. Varför köper man häst som nybörjare? Känns inte fair mot hästen, även om man låter hästen ridas av tränare några gånger i veckan. Dessutom stallar man upp den på ett ställe som har BEDRÖVLIG hagtid. Stackars häst som är van att gå ut såpass många timmar! Och att gå 5 dagar i veckan på det, varav endast 3 är ordentliga pass (räknar inte nybörjarpass som så värst ansträngande för hästen) är inte schysst.

Sorry för hårda ord, men inte konstigt att hästen mår dåligt.

Nja, köper inte argumentet att man inte köper häst som nybörjare. Som sagt, det är endast ridningen som håller mig back. Sen att hagvistelsen är dålig JUST NU kan jag inte göra mycket åt, det är under fixning och vi gör det bästa av situationen.

Min häst mår bra, han är stissig just nu ja då det är en stor omställning. Men vi gör så gott vi kan. Jag skrev inte här för att få klagomål angående min hästhållning, ridningen kommer efterhand och man måste börja någonstans. Så varför inte med en läromästare som jag känner mig oerhört trygg med?
 
Det tycker jag du kan börja med att strunta i. Ta istället reda på grovfoderanalysen och vänd dig till någon som är kunnig på området och få hjälp med att räkna ut en foderstat som passar. Med så lite motion och hagtid, nyinflyttad häst som dessutom börjar bli lite äldre, känns det väldigt viktigt att fodra rätt.

Min stallchef ska räkna ut en foderstat till mig under helgen! Tack så mycket!
 
Nja, köper inte argumentet att man inte köper häst som nybörjare. Som sagt, det är endast ridningen som håller mig back. Sen att hagvistelsen är dålig JUST NU kan jag inte göra mycket åt, det är under fixning och vi gör det bästa av situationen.

Min häst mår bra, han är stissig just nu ja då det är en stor omställning. Men vi gör så gott vi kan. Jag skrev inte här för att få klagomål angående min hästhållning, ridningen kommer efterhand och man måste börja någonstans. Så varför inte med en läromästare som jag känner mig oerhört trygg med?
Varför börja med så dåliga förutsättningar?
 
När jag köpte min häst, hade jag varit och provridit en väldigt lugn och stabil häst, när jag tog hem henne var det en helt annan häst. När hon landade, tror det tog ca 3-6 månader och blev precis som den hästen jag hade provridit. Det var nytt stall, ny person, nya rutiner osv.

Jag tror det är svårt att säga efter enbart 4 dagar, men helt klart bra att försöka göra det bästa av situationen tills bättre alternativ finns att tillgå.

Hur lång tid dröjer det innan du köper sadeln, den är väl utprovad efter hästen? Det är viktigt att sadeln passar hästen annars kan den göra mer skada än nytta under längre tid.
 
När jag köpte min häst, hade jag varit och provridit en väldigt lugn och stabil häst, när jag tog hem henne var det en helt annan häst. När hon landade, tror det tog ca 3-6 månader och blev precis som den hästen jag hade provridit. Det var nytt stall, ny person, nya rutiner osv.

Jag tror det är svårt att säga efter enbart 4 dagar, men helt klart bra att försöka göra det bästa av situationen tills bättre alternativ finns att tillgå.

Hur lång tid dröjer det innan du köper sadeln, den är väl utprovad efter hästen? Det är viktigt att sadeln passar hästen annars kan den göra mer skada än nytta under längre tid.

Ja den är utprovad! Provade den igår, men den skulle on igen för där var lite sömmar som va dåliga på sadelkåpan (begagnad) som skulle fixas. Så får hem den om ca 1 vecka! Under tiden lånar jag en sadel från skolan som ligger ganska ok!

Ja precis, det tar ju tid för honom att bo in sig. Både med rutinerna, stället och med mig. Tänkte mest om man kunde göra något för att underlätta för honom, vill ju stt han ska ha det så bra som möjligt!
 
Låter som att du gör det bästa du kan med situationen. Tråkigt med så dåliga hagtider för en äldre häst.

Definitivt. Om han kommer in runt 15.30 låter jag han äta sitt eftermiddagshö i lugn och ro, sen motionerar honom mellan 18/19. För att sedan släppa in i box över natten. Tidigaste vi får släppa ut är kl 7, så är där ute då varje dag för att han ska få komma ut så tidigt som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp