Ny häst i stallet

Irisstogenhage

Trådstartare
Min första häst kom igår kväll till det nya stallet och fick då gå in i hagen med mat. Idag var vi där på morgonen och pysslade om henne medans hon ät hö i hagen. När anser ni att man ska börja promenera med hästen/longera och börja rida hästen.
 
Min första häst kom igår kväll till det nya stallet och fick då gå in i hagen med mat. Idag var vi där på morgonen och pysslade om henne medans hon ät hö i hagen. När anser ni att man ska börja promenera med hästen/longera och börja rida hästen.
Jag började direkt, så hästen fick en chans att lära sig de nya rutinerna. Red förvisso inte så hårt i början, ägnade mycket tid med borstningen istället.

Alla hästar är olika, den hästen jag hade behövde arbeta för annars åt hon upp stallet. 🙈
 
Min fösta häst var 5 när jag köpte henne, hon hade varit iväg på inridning, varit på visning och åkt några gånger för träning. För henne blev det
dag 1 kom hem på kvällen så in i boxen för kvällsmat sedan natt,
dag 2 borsta, pysla och promenad,
dag 3 rida ut som var det hon blivit mest.

Min senaste var 3år och inte hanterad så där var första prioriteringar att kunna gå i grimma och grimskaftet så av förklarliga skäl så dröjde ridning.
 
Det finns en mängd olika tankar kring det. Vissa anser att man ska börja från dag ett för att hästen mår bra av motion.
Själv brukar jag låta en häst bo in sig i en tre dagar på ett nytt ställe innan jag börjar göra något med den förutom att ta ut och in, fodra och borsta.
 
Frågade stallchefen på stallet vad hon tyckte och hon menade att vi skulle vänta i 2veckor innan vi skulle rida. Vet inte riktigt om det verkligen är så bra då hästen är väldigt snäll och har flyttats ett antal gånger.
 
Som skrivet innan mycket beror på hästen och vad den är van vid. Men också lite på hur lång transporten varit. Har den åkt genom hela landet kanske med övernattning då kan den behöva ett par tre dagar att vila upp sig på. Har den rest någon timme och är i full kondition behöver den ingen vilopaus innan man börjar rida.
 
Frågade stallchefen på stallet vad hon tyckte och hon menade att vi skulle vänta i 2veckor innan vi skulle rida. Vet inte riktigt om det verkligen är så bra då hästen är väldigt snäll och har flyttats ett antal gånger.

Hade jag låtit min vila i två veckor hade jag antagligen slagit ihjäl mig 😅
Körde honom ca 40 mil och var hemma på kvällen. Dagen efter linade jag honom och nästa dag red jag.
 
haft min i 3 veckor strax, han pysslas mest med, nyss inriden..jag har inte ridit den ännu. haft en som kommit ut och skrittat med ledare 2 ggr bara, tycker han behövt få varva ner innan massa krav.
 
Jag skulle promenera och arbeta från marken till att börja med, om det var en ny häst. När jag flyttat häst från stall till stall har jag ridit som vanligt eftersom vi då redan känner varandra.
 
Jag köpte min första häst i höstas. Första veckorna tog vi promenader i omgivningarna, så han fick röra sig lite och samtidigt kolla runt. Om vi flyttar nu, vilket vi ev kommer göra, så kommer vi nog bara gå nån dag och sen rida för nu har vi lärt känna varandra.
 
Det beror ju så mycket på hästen. Vi fick en ny häst i stallet för några veckor sedan och det märks på den att den inte är helt bekväm med situationen. Nu har den börjat landa lite. Den hästen skulle jag låtit stå (vet inte hur ägaren gör för vi är inte där samtidigt). Många andra kliver in i stallet och säger 'HEJ här är JAG' och så är de hemma. En sådan skulle jag inte låta vara mer än någon dag.
 
Jag brukar pyssla som vanligt, ja kanske inte träna hårt eller rida ut på långtur ensam de första veckorna, men brukar lära känna hästen lite lätt med rykt, longering, lite lätta pass på ridbanan och promenad.
Man märker snabbt om hästen är oroad av flytten och hur snabbt man ska gå fram med träningen :).
Och oavsett hur snäll hästen är första dagen så kan allt slå om de första veckorna när den landar i nya flocken och nya rutiner osv.
 
Brukar försöka komma igång och rida direkt (kanske dag 2), korta och lätta pass i början. Sedan vill jag gärna komma ut fort så att hästen får se ridvägar och vänjer sig direkt med att lämna gården. Är den orolig promenerar jag ut istället eller har med sällskap.
 
Min första häst kom igår kväll till det nya stallet och fick då gå in i hagen med mat. Idag var vi där på morgonen och pysslade om henne medans hon ät hö i hagen. När anser ni att man ska börja promenera med hästen/longera och börja rida hästen.

Min förra häst red jag samma dag som han kom från England. Han kom på förmiddagen och jag red på kvällen. Tyckte det var lika bra att få det överstökat. Red bara ett väldigt lätt pass i ridhuset.

Min nuvarande häst red jag ut med sällskap dagen efter han kom. Han var mycket mer spänd än den första hästen men så fort man red så var det ok, för då visste han vad han skulle göra.

Kort sagt: beror ju på hästen. :)
 
Jag brukar försöka första dagarna att låta hästen följa stallets dagliga rutiner i fråga om ut och insläpp och låta den vara ute med övriga hästar utan att avbryta. Dvs inte första dagarna tex komma för att hämta in hästen 1 timma efter den gått ut, eller under utetiden med resten av hästarna i hagarna.

Rider gör jag dock rätt direkt . Väntar då helst till insläpp /efter insläpp första dagarna enl ovan.
Oavsett coola individer tycker jag det blir bra och schysst mot hästen att låta den komma in i övergripande rutiner utöver ridning/mitt fixande första dagarna. Trots allt är det det som är hästens vardag 80% av tiden. För mig har det funkat bra och tycker man får okomplicerade trygga individer som anpassar sig direkt utan problem .
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp