Ny häst och nytt stall.

T

Tinge

ja har precis köpt en ny häst och ska få hem den om några dar.
grejen e att de e ett nytt stall både för mej och hästen så jag kan inga direkta ridvägar än.
hästen är väldigt pigg o så..så vet inte riktigt hur ja ska göra dom första dagarna?
först tänkte ja hästen kunde vänja sej vid de nya stallet och kompisarna..men om ja låter henne stå så så kan hon bli jobbig att rida sen...
är de dumt att rida första eller andra dagen?

vad gör man liksom med hästen första dagen i ett nytt stall?
 
Sv: Ny häst och nytt stall.

hmm nå jag är ju lite knäpp så du ska nog inte lyssna på mig så mycket :rofl: :rofl:
men några tips kan jag ge dig
då när min häst kom var jag ute och promenderde med henne den första veckan
tog med mig kusen barnvagnen med astrid i och hunden och var och köpte hamburgare inget att rekomendera men det gick vägen :love:
vi var ute i ridhuset och busade
jag pysslade mycket och var ut i hagen och pratde med henne

ja det var en bra start sedan efter det har vi ridit
fast vi gåt på promenda fortfarnde ute på byn
köper glass mm
det ska var roligt att ha häst
 
Sv: Ny häst och nytt stall.

Jag tycker inte als att du låter knäpp!! Låter som ett jättebra sätt att bli kompis med sin nya häst...bara den inte är stressad pga. barnvagn eller hund... men med dessa promenader så antar jag att han blev trygg och säker i din närvaro...
Många ryttare har mycket svårt att hantera sina hästar från marken... de leder snabbbt in dem från hagen och sadlar på och sitter upp i farten för att den inte an stå still.... men RIDA det kan dem..
Detta tror jag att du undgår, om du som du gör UMGÅS med din häst förutom själva ridningen ( och då menar jag inte drag med rotviskan över ryggen)...:crazy: :bump:
SÅ DU ÄR INTE KNÄPP...:idea: :angel:
Och precis som du sa: Man ska ha kul med sin häst !!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jag red min häst första eller andra dagen... dock hade jag ridit honom rättycket innan plus att han är hur "cool" som helst...
Jag tror du kan rida första eller andra dagen om du tror att det är det bästa... Sunt förnuft kommer man långt med !!!:idea: :D
 
Sv: Ny häst och nytt stall.

_Erik_ skrev:
Jag tycker inte als att du låter knäpp!! Låter som ett jättebra sätt att bli kompis med sin nya häst...bara den inte är stressad pga. barnvagn eller hund... men med dessa promenader så antar jag att han blev trygg och säker i din närvaro...
Många ryttare har mycket svårt att hantera sina hästar från marken... de leder snabbbt in dem från hagen och sadlar på och sitter upp i farten för att den inte an stå still.... men RIDA det kan dem..
Detta tror jag att du undgår, om du som du gör UMGÅS med din häst förutom själva ridningen ( och då menar jag inte drag med rotviskan över ryggen)...:crazy: :bump:
SÅ DU ÄR INTE KNÄPP...:idea: :angel:
Och precis som du sa: Man ska ha kul med sin häst !!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jag red min häst första eller andra dagen... dock hade jag ridit honom rättycket innan plus att han är hur "cool" som helst...
Jag tror du kan rida första eller andra dagen om du tror att det är det bästa... Sunt förnuft kommer man långt med !!!:idea: :D

nå lite små tokig får man väll kalla sig själv måsta varit en syn för gudarna att se hästen barnvagnen hunden och hästägaren knalla in på byns hamburger hak men nåå jag ska väll erkänna att vi tränade ungefär en kvart på att allt skulle gå vägen och att jag hadde en kompis som tog bilen i fall det skulle hända något.
ljust nu är min häst en klippa som jag kan lita på i alla lägen
och hon följer med mig dit jag går.

det är väll så att tyvärr har vi nya hästägare en liten :devil: på högra axeln som säger att första gången vi hoppar upp på våran nya häst helst har hästen bara hunnit vara på stallet max tre timmar ska ALLT funka jätte bra, hästen ska gå prefekt på tygel dom ska göra en perfekt vikning och självklart oxå göra två piaffer och en passage. När nu inte hästen förstår mina hjälper eller rusar iväg i galoppen då SKRIKER vi eller ringer till den fördetta ägaren och klagar att ingenting funkar där står en stackars fd ägare något rikare än i går och kliar sig i huvudet medans nya hästa ägaren SKRIKER att ingenting funkar.

jag har sagt åt många att ge hästen en ärlig chans
ge den en vecka det är INGEN ridskoleponny du hoppar upp på.
 
Sv: Ny häst och nytt stall.

hej! jag skulle låta hästen vara ute mycket, så den får bekanta sig med omgivningarna, istället för att titta in i en boxvägg.. om den har åkt långt skulle jag nog ta det lugnt och promenera de första dagarna. sen beror det ju lite på hur hästen är, om den är lugn och stabil så är det väl bara att ge sig ut i skogen på upptäcksfärd, men om det är en stressigare så kanske man kan ta med sig sällskap, eller börja på ridbanan för att bli mer trygga med varandra..
hoppas det går bra!:) /ida
 
Sv: Ny häst och nytt stall.

Jag var ungefär 11 år när jag fick min travare, visserligen kom hon hem till oss och jag red omkring hemmma i vår skog men med en 11årings tankeverksamhet så var det hur smart som helst att testa nya stigar på min nya främmande häst. Sagt och gjort en råddjursstig blev det och det gick så olyckligt att jag fastnade i ett björnbärssnår. Det var ett ganske rejält snår så det gick liksom inte bara att rida igenom, det insåg tom jag, så det blev till att sitta av och försöka trassla ut en spattig travare ur alla taggar. Det tog väll kanske tjugo minuter.. mitt tips är att du kanske ska be någon följa med eller ge en beskrivning innan du ger dig ut som djungel Jim på nya järva äventyr... Ett plus var dock att hon (hästen) märkte att om hon lyfte på de benen som jag sa och om hon stod still när jag ville det så gjorde det mindre ont.. nu gör hon verkligen ALLT hon kan för mig och litar på mig iaf till 99,9%....

Och det verkar ju hur kul som helst att hitta på sånna saker med hästen.. har aldrig provat något sånt.. hrrm.. vad säger man.. extremt?.. kanske borde prova det!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp