Ny häst, svår att läsa av

Trollanbollan

Trådstartare
Hej alla bukisar!

Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det!

Jag köpte en varmblodstravare för 3v sedan ca, första veckan stod han i egen hage och har nu flyttar ut till flocken med de andra o lösdriften. Allt har gått kanon i hagen, alla verkar trivas ihop och står o hänger i ligghallen tillsammans.

MEN, han är sjukt jobbig att ha uppbunden i stallet eller utanför skötplatserna, han skrapar som en idiot, man får knappt röra honom, vill typ bara därifrån...funkat ok vissa dagar när de är någon häst han känner med honom men ibland är de jobbigt redan då. Förstår att detta är osäkerhet hos honom men vet inte hur jag ska hantera de riktigt..sjukt irriterande när han skrapar som en idiot så försöker bara vara konsekvent o säga till honom när han börjar.. han blir lixom otålig o de känns inte kul o rykta o fixa med en häst som bara är överallt och blir sur när man försöker rykta honom i de läget han är i då..

Sen till en händelse igår! Tog in honom i stallgången, skulle prova en ny sadel..han dampade runt o var skit jobbig..knäppte loss honom o lät honom kika runt i stallet, blir lite lugnare av att vara loss o kunna röra sig runt i stallet men ändå spänd..men iaf jag valde att ta loss honom o kika runt på saker inne o utanför stallet, gick ut o in men han var riktigt jobbig igår..så valde att ta ut honom i hagen igen för att fortsätta med sadelprovandet en annan dag.. när jag skulle ta ut honom i hagen och hela hästen är i inne o jag står o håller i grinden så får han totalfnatt! Reser sig kastar sig hur många gånger som helst, tappar hästen i hagen och han rusar runt i hagen som en tok en stund tills de till slut lugna ner sig..(han är inte rädd för grinden o de var lugnt när jag skulle hämta honom)

Detta var de värsta jag vart med om hittills med honom, och de jobbiga är att jag vet inte vad som utlöste allting, kan bara spekulera..
Grunden är ju att han inte känner sig trygg med mig eller stallet ännu, men vill lixom undvika såna här situationer där jag inte har kontroll alls..de var bara tur att vi var i hagen när han gick loss igår!

Kom gärna med frågor och tips! Men var gärna snälla o kasta inte ur massa antaganden utan att fråga först :)
 
Min pålle kan också få fnatt och försöka slita när vi antingen är på väg tillbaka till hagen eller precis när jag ska släppa henne lös i hagen. Hon hade också problem att vara ensam i stallet, blev superstressad och ville mest därifrån. Idag, efter lite träning och positiva korta sessioner, är hon mycket chillare med att vara med mig. Att slå med hoven och inte stå still låter som typiska tecken på stress och/eller separationångest.

Jag skulle tipsa om att ”backa bandet” och börja med babysteps som är lätta att klara av.
T ex, hämta hästen och gå till stallet (ej in) och ge en morot. Lämna tillbaka hästen. Nästa gång hämta hästen och gå in och vänd i stallet, ge en morot, och gå tillbaka till hagen igen.
Betinga stallet och vägen dit med något positivt! Och att om den följer med dig dit också snart får komma tillbaka till sina kompisar. Om hästen är osäker på omgivningen kan du låta den ”upptäcka” saker i stallet (som du gjorde), men håll det till korta(!) sessioner så att hästen inte hinner komma upp i någon stressnivå.

Detta är mina tips, och det är svårt att ge tips om man inte sett hästen eller vet om dess historia.
 
Min pålle kan också få fnatt och försöka slita när vi antingen är på väg tillbaka till hagen eller precis när jag ska släppa henne lös i hagen. Hon hade också problem att vara ensam i stallet, blev superstressad och ville mest därifrån. Att slå med hoven och inte stå still låter som typiska tecken på stress och/eller separationångest.

Jag skulle tipsa om att ”backa bandet” och börja med babysteps som är lätta att klara av.
T ex, hämta hästen och gå till stallet (ej in) och ge en morot. Lämna tillbaka hästen. Nästa gång hämta hästen och gå in och vänd i stallet, ge en morot, och gå tillbaka till hagen igen.
Betinga stallet och vägen dit med något positivt! Och att om den följer med dig dit också snart får komma tillbaka till sina kompisar.

Det var ett bra tips! Får nog börja om lite och låta det ta tid. Kanske blev allt för mycket igår för honom helt enkelt...
 
Hur mycket motion är hästen van vid att få (sen innan) och hur mycket får den nu när den flyttat?
- Min Fröken är snäll i vanliga fall men blir ohygligt dryg att ha att göra med när motionen uteblir.

Alla hästar tycker inte om att bli borstade, speciellt inte så här i fällningstider. Då får man liksom undvika att hålla på att rykta och fixa med den. Eller anpassa borstar och rutin till sådant den kan acceptera.
 
Hur mycket motion är hästen van vid att få (sen innan) och hur mycket får den nu när den flyttat?
- Min Fröken är snäll i vanliga fall men blir ohygligt dryg att ha att göra med när motionen uteblir.

Alla hästar tycker inte om att bli borstade, speciellt inte så här i fällningstider. Då får man liksom undvika att hålla på att rykta och fixa med den. Eller anpassa borstar och rutin till sådant den kan acceptera.

Han gick rätt ordentligt i somras så tror också de finns en del överskottsenergi i de hela då jag inte haft någon sadel, fram tills nu då. Men han går i en jätte stor hage nu dygnet runt så tänkte att de inte skulle skada så mycket..men nu har de blivit kallare också dessutom + mycket grovfoder.
Brukar borsta med en piggborste då funkar de bättre men när han är i de läget att han bara vill slita sig från gången så är de svårt o göra någonting överhuvudtaget.
 
Om hästen är frisk och kry så kan du ju prova att börja med att longera några minuter innan du ställer upp den för att borsta och fixa.
Bara på med grimma, ta av täcke och sen låta den jogga av sig värsta spänningarna "löst" i grimma med longerlina.
Har du provat att ha den lös i boxen istället för bunden i gången?
 
Låter som mycket energi och osäkerhet.
Antar att han bara får grovfoder och ingen kraft?
Är han lugn i hagen?

Ta ut honom från hagen och longera några dagar bara, eventuellt ställ upp i gången efteråt och se om det blir någon skillnad.
 
Om hästen är frisk och kry så kan du ju prova att börja med att longera några minuter innan du ställer upp den för att borsta och fixa.
Bara på med grimma, ta av täcke och sen låta den jogga av sig värsta spänningarna "löst" i grimma med longerlina.
Har du provat att ha den lös i boxen istället för bunden i gången?

Vi har bara sjukboxar tillgängligt i stallet, men haft honom där med o då är hon orolig med men inte på samma sätt.
Han är ovillig att springa med linan o kickar o reser sig i protest ibland..känns inge vidare kul för nån av oss just nu
 
Låter som mycket energi och osäkerhet.
Antar att han bara får grovfoder och ingen kraft?
Är han lugn i hagen?

Ta ut honom från hagen och longera några dagar bara, eventuellt ställ upp i gången efteråt och se om det blir någon skillnad.

Ja de är nog en blandning där. Han får ingen kraft bara grovfoder.
Han ser lugn ut i hagen och tillfreds, sett honom ta nån galopp o bock i hagen i början när han fick komma ut i stora hagen me de andra.
 
När slutade hästen på travet? Fullt i gång när du tog hem honom?

Mitt varmblod är rätt stökig när han inte går, han är ingen som trivs med att bara gå i hagen. Börja motionera på något sätt så han har mindre energi som måste pysa ut.
Har hästen inte visat något av detta beteendet innan han kom till dig så tuppar jag på att mycket kommer försvinna när han får börja träna:) Lycka till!
 
När slutade hästen på travet? Fullt i gång när du tog hem honom?

Mitt varmblod är rätt stökig när han inte går, han är ingen som trivs med att bara gå i hagen. Börja motionera på något sätt så han har mindre energi som måste pysa ut.
Har hästen inte visat något av detta beteendet innan han kom till dig så tuppar jag på att mycket kommer försvinna när han får börja träna:) Lycka till!

Han sluta på travet för 3 år sedan, stod som sällskap i 2 år och har varit ridhäst sen i februari i år och har varit full gång sedan dess.
 
Jag red en häst under några månader som var väldigt svår på stallgången innan man hade ridit (efteråt stod han och småsov, som en helt annan häst).

När han hade riktigt dåliga dagar (ett sto i hagen bredvid brunstade till exempel under någon vecka och då var han sjövild) så tog jag helt sonika med mig träns och sadel till hagen och slängde på det där. Nu var det sommar så han var rätt ren... Men skulle definitivt rekommendera att börja med motionen snarare än att kämpa med honom inne på gången. Sedan när han är trött/nöjd kan du ju träna på att stå uppställd.

Om han verkligen får panik av att vara ifrån de andra hästarna så kanske du måste "ge dig" ett tag och ta in en till häst som sällskap? Eller ställa honom så att han kan se de andra hästarna? Sedan när han är trygg med dig och nya stället börja om på ny kula med att öva?

(Förutsätter i svaret ovan att du vet att han inte har ont någonstans, att sparka och resa sig när han måste springa i en cirkel är ju lite oroväckande trots allt.)
 
Ja de är nog en blandning där. Han får ingen kraft bara grovfoder.
Han ser lugn ut i hagen och tillfreds, sett honom ta nån galopp o bock i hagen i början när han fick komma ut i stora hagen me de andra.

Ställ inte upp och försök borsta då innan han rört på sig lite. Han är full av energi så det är därför han inte kan stå där och chilla.
Det kommer bli bättre :)

Mitt travsto sprang över mig i början jag hade henne men lugnade sig sedan när hon kom in i rutinerna. Sen var hon aldrig mycket för att stå länge i gången så jag borstade oftast av det värsta och red eller så tog jag henne direkt till paddocken så hon fick springa av sig lite först.
 
Ställ inte upp och försök borsta då innan han rört på sig lite. Han är full av energi så det är därför han inte kan stå där och chilla.
Det kommer bli bättre :)

Mitt travsto sprang över mig i början jag hade henne men lugnade sig sedan när hon kom in i rutinerna. Sen var hon aldrig mycket för att stå länge i gången så jag borstade oftast av det värsta och red eller så tog jag henne direkt till paddocken så hon fick springa av sig lite först.

Pratade med gamla ägaren och han har aldrig haft problem att stå i några veckor, varit lika lugn då. Denna kille är mer åt det segare hållet. Min gamla travare däremot var en tickande bomb av att stå för långe.
 
Pratade med gamla ägaren och han har aldrig haft problem att stå i några veckor, varit lika lugn då. Denna kille är mer åt det segare hållet. Min gamla travare däremot var en tickande bomb av att stå för långe.

Om du har svårt att läsa av honom så kan jag rekommendera en bok som heter ”Language signs & Calming signals of Horses” av Rachael Draaisma.

Den beskriver otroligt detaljerat (massor av bilder också) vilka stresssignaler som hästen kan utstråla innan den når ”bomb”-stadiet. Trots att jag tycker att jag ”kan” läsa av hästar så lärde jag mig massor. Det är nu lättare för mig att hantera min pålle, se de små signalerna, innan hon går upp i stress och blir okontaktbar.
 
Han är ju inkörd, låna en sele och släpa och dra lite stock du kan gå bredvid och leda, om du inte vill gå bakom med tömmar, så han blir trött. Harva ridhuset, ridbanan, stallplan etc. En tränad travare tror jag går väldigt mycket jämfört med en hobbyridhäst. Det ärnog mest överskottsenergi. Så blir du populär i stallet också om ni gör massa arbete frivilligt.
 
Jag red en häst under några månader som var väldigt svår på stallgången innan man hade ridit (efteråt stod han och småsov, som en helt annan häst).

När han hade riktigt dåliga dagar (ett sto i hagen bredvid brunstade till exempel under någon vecka och då var han sjövild) så tog jag helt sonika med mig träns och sadel till hagen och slängde på det där. Nu var det sommar så han var rätt ren... Men skulle definitivt rekommendera att börja med motionen snarare än att kämpa med honom inne på gången. Sedan när han är trött/nöjd kan du ju träna på att stå uppställd.

Om han verkligen får panik av att vara ifrån de andra hästarna så kanske du måste "ge dig" ett tag och ta in en till häst som sällskap? Eller ställa honom så att han kan se de andra hästarna? Sedan när han är trygg med dig och nya stället börja om på ny kula med att öva?

(Förutsätter i svaret ovan att du vet att han inte har ont någonstans, att sparka och resa sig när han måste springa i en cirkel är ju lite oroväckande trots allt.)

Det har gått bra vissa dagar att ta in honom själv..det är de som är så konstigt. Igår var de kallt o blåste ordentligt så han var säkert extrem pga det med, sen att Jan sä
Om du har svårt att läsa av honom så kan jag rekommendera en bok som heter ”Language signs & Calming signals of Horses” av Rachael Draaisma.

Den beskriver otroligt detaljerat (massor av bilder också) vilka stresssignaler som hästen kan utstråla innan den når ”bomb”-stadiet. Trots att jag tycker att jag ”kan” läsa av hästar så lärde jag mig massor. Det är nu lättare för mig att hantera min pålle, se de små signalerna, innan hon går upp i stress och blir okontaktbar.

Tack för tipset! Ska kika på den boken :)
 
Han är ju inkörd, låna en sele och släpa och dra lite stock du kan gå bredvid och leda, om du inte vill gå bakom med tömmar, så han blir trött. Harva ridhuset, ridbanan, stallplan etc. En tränad travare tror jag går väldigt mycket jämfört med en hobbyridhäst. Det ärnog mest överskottsenergi. Så blir du populär i stallet också om ni gör massa arbete frivilligt.

Det är sant! Ska kolla om någon har en att låna ut :)
Ja han var i full kondition för 3 år sedan och sedan dess mestadels stått och blivit riden sen i februari.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 594
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp