Ny häst, svår att läsa av

Det låter som en god idé. Jag funderar också på longering. Jag lärde mig en sak den hårda vägen, som jag vill dela med mig av.

I vintras köpte jag en ny häst och jag visste inte ens att hon var riden bara tre månader.

Eftersom vi inte kände varandra och hon var ny i stallet så utgick jag från att longera lite innan jag satt upp, eller släppte henne i ridhuset först, för att kolla av energinivån.

Longering fungerade i kanske två, tre minuter, sedan vände hon sig mot mig och reste sig, eller försökte springa iväg med mig kanandes efter.

Det blev aldrig bra, så jag började fundera på om hon ens longerats förut.

Efter lite research så fick jag veta att hon ju blev inriden i slutet av sommaren 2018 och hon såldes till Sverige i september.

Då förstod jag att det hade varit mycket för henne de senaste fyra månaderna så jag bestämde mig för att låta henne vila ett par veckor. Under den tiden gick vi lite promenad och jag pysslade med henne i stallet.

Efter vilan var hon helt fantastisk, men jag skall erkänna att jag inte tagit upp longering igen. Jag tror ingen lärt henne det, det verkade som om hon inte alls förstod vad som förväntas och dessutom var det tråkigt.

Nu tror jag iofs att jag skulle kunna ta upp det igen eftersom vi numera har en god kontakt. Hon söker kontakt med mig, som hon inte gjorde det första halvåret.

Så min fundering angående din häst är att du kanske skall backa bandet. Se honom som en nyss inriden häst, och den hade vid det här laget behövt en vila.

Och mycket fostran/träning i socialt umgänge med människor.

Jag hanterar min häst som om hon vore fyra år, och inte sex. Eftersom hennes ridträning varit igång ett år, och inte tre eller tre och ett halvt, för andra hästar i motsvarande ålder.

Hittills har mitt sätt att hantera henne känts bra.

Men jag skall ödmjukt också säga, att jag inte haft dina erfarenheter. Min häst har varit försiktig och inte någonsin sprungit ned mig eller gjort mig rädd.

Hon var lite ängslig i stallet när hon var ensam första månaden, men sedan har hon inte brytt sig om någonting. Hon är cool i alla lägen.

Har haft hästar som inte gillar longering. De blir osäkra och visar det tydligt.
Tycker de är en ganska konstig träningsform egentligen. Man står i mitten och jagar runt sin vän.

Prova tömkörning istället är ett tips:)
 
Har haft hästar som inte gillar longering. De blir osäkra och visar det tydligt.
Tycker de är en ganska konstig träningsform egentligen. Man står i mitten och jagar runt sin vän.

Prova tömkörning istället är ett tips:)
Precis!

Jag har också börjat ifrågasätta det hela. Det är roligare och mer givande att både lösträna och tömköra.

Min upplevelse är att de ger mer för ridningen och den kontakt man får med hästen.

Min häst lärde mig att "det här var väl rätt meningslöst?" 🤠👍
 
Lite uppdatering! Fått lite hjälp från olika håll i stallet. Provade att släppa honom lös i ridhuset med sin hagkompis, inte mycket till energi där inte. Kompishästen försökte få igång honom men de var lite trav o sen stanna o lukta på saker runt omkring.
Vi har senaste veckan hållt oss i hagen mestadels, klickertränat med honom o lärt han att stå still när jag går ifrån en liten bit och runt honom. Detta har han tyckt varit superkul och kommer glatt till mig i hagen och vill träna och få morot såklart!
Vi provade att ta oss ut själva till stallet, gick bara dit och tillbaka, stanna o käka gräs lite sen ut i hagen igen.
Min strategi blir o ta de basic och låta honom känna sig trygg med mig. Kommer försöka få med mig sällskap ut o promenera eventuellt rida utan krav om de känns bra snart.
I veckan kommer även ET och ska känna igenom hans kropp så får vi se om dom hittar något som är konstigt i hans kropp :)
 
Precis!

Jag har också börjat ifrågasätta det hela. Det är roligare och mer givande att både lösträna och tömköra.

Min upplevelse är att de ger mer för ridningen och den kontakt man får med hästen.

Min häst lärde mig att "det här var väl rätt meningslöst?" 🤠👍

Ja min första häst gillade det men hon var ju galen inatt springa ;) så där gjorde jag det ibland, helst lös i rundkorallen.

Sen hade jag ett milt, lite nervöst sto som blev rädd och där gav det oss inget. Jag förlorade bara förtroende.

Nu har jag ett lite bekvämt sto som inte fortare meningen och blev sur/osäker
 
Lite uppdatering! Fått lite hjälp från olika håll i stallet. Provade att släppa honom lös i ridhuset med sin hagkompis, inte mycket till energi där inte. Kompishästen försökte få igång honom men de var lite trav o sen stanna o lukta på saker runt omkring.
Vi har senaste veckan hållt oss i hagen mestadels, klickertränat med honom o lärt han att stå still när jag går ifrån en liten bit och runt honom. Detta har han tyckt varit superkul och kommer glatt till mig i hagen och vill träna och få morot såklart!
Vi provade att ta oss ut själva till stallet, gick bara dit och tillbaka, stanna o käka gräs lite sen ut i hagen igen.
Min strategi blir o ta de basic och låta honom känna sig trygg med mig. Kommer försöka få med mig sällskap ut o promenera eventuellt rida utan krav om de känns bra snart.
I veckan kommer även ET och ska känna igenom hans kropp så får vi se om dom hittar något som är konstigt i hans kropp :)

Ber om ursäkt för sidospåret om longering:D

Kul att höra att det går bättre! Låter ju helt klart som ett väldigt bra upplägg:heart

Tror man tjänar på det i längden när man tar små steg och lyckas!
Jag håller på med lite liknande då jag bytte stall nyligen till min 2åring.
 
Han har stått i 3 år och blev inriden i början på året, de var alltså 3 år sen han var i kondition för travet..han har stått med hovböld i 2-3 veckor hos tidigare ägare o hon märkte inte av alls att han blev annorlunda pga det...kan tillägga att går i flera hektar stor hage men kompisar dygnet runt..

Men ja överskottsenergi är ju kanske svaret, men han så uppe i varv att han ville dra igenom staket igen på volten..de var flera som såg detta..han ville alltså bara ut fort som attan från volten

Jag tror inte problemen bottnar i överskottsenergi i sak. Hästen är dock väldigt ny - 3 veckor hos dig, och byte av hem och miljö kan trigga igång stress . Att den är orolig på stallgången är väldigt vanligt i samband med sånt!

Nu verkar ni ha kommit in på tråkig bana, tyvärr men försök bryta det och backa några steg . Det viktigaste för nya hästar som blir oroliga vid flytt tycker jag är att första tiden försöka låta dem få sina rutiner runt kompishästarna, hagtid, in och utsläpp, fodringsrutiner osv. Jag brukar som ny ägare när man har en sån lite känsligare individ, försöka allt vad det går att första veckorna inte ”avbryta” så mycket av ovan. Dvs låta hästen ha sin hagtid i största möjliga mån, komma för att göra något med den - rida, träna osv, runt insläpp - eller annars på annan tid som blir så nära samma som det går en första period. Jag har bara upplevt fördelar med det på känsliga nykomna individer. Allt eftersom den landar kan du sen börja frångå rutin osv .
 
Jag tror inte problemen bottnar i överskottsenergi i sak. Hästen är dock väldigt ny - 3 veckor hos dig, och byte av hem och miljö kan trigga igång stress . Att den är orolig på stallgången är väldigt vanligt i samband med sånt!

Nu verkar ni ha kommit in på tråkig bana, tyvärr men försök bryta det och backa några steg . Det viktigaste för nya hästar som blir oroliga vid flytt tycker jag är att första tiden försöka låta dem få sina rutiner runt kompishästarna, hagtid, in och utsläpp, fodringsrutiner osv. Jag brukar som ny ägare när man har en sån lite känsligare individ, försöka allt vad det går att första veckorna inte ”avbryta” så mycket av ovan. Dvs låta hästen ha sin hagtid i största möjliga mån, komma för att göra något med den - rida, träna osv, runt insläpp - eller annars på annan tid som blir så nära samma som det går en första period. Jag har bara upplevt fördelar med det på känsliga nykomna individer. Allt eftersom den landar kan du sen börja frångå rutin osv .

Han står på lösdrift med fri tillgång så de där mer rutiner blir de inte så mycket av iaf i hagen. Men försöker ha en liten rutin varje dag av den tiden jag är där. Så han vet vad som förväntas när vi ses. Har tex bara klickertänat med godis för att han ska se mig och träning som något positivt. Ska även försöka hänga på hagkompisarna ut på skogsturer några dagar i veckan (avsuttet) första tiden. Gick idag bakom en hagkompis, han var väldigt spänd i början men blev sedan lite lugnare och mer positiv, gick gärna med nosen i backen, ville stanna o kolla på föremål osv. Han verkar behöva stanna upp och fundera en del så låter honom göra de
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp