Ny häst, svår att läsa av

Han är ju inkörd, låna en sele och släpa och dra lite stock du kan gå bredvid och leda, om du inte vill gå bakom med tömmar, så han blir trött. Harva ridhuset, ridbanan, stallplan etc. En tränad travare tror jag går väldigt mycket jämfört med en hobbyridhäst. Det ärnog mest överskottsenergi. Så blir du populär i stallet också om ni gör massa arbete frivilligt.

Jag hade varit försiktig att börja dra något annat än en lätt sulky bakom en travare om jag inte var säker på vad den blivit körd med förut. Är inte hästen van vid att dra tyngre kan den få panik. Man bör också tänka på att många travtränare selar och spänner för i stallet och börjar sedan jogga direkt ut genom stallporten. Att försöka bromsa en häst med mycket överskottsenergin i det läget kan vara vanskligt. Är man inte van att köra travare så bör man ta hjälp av någon som kan eller låta bli.
 
Han gick rätt ordentligt i somras så tror också de finns en del överskottsenergi i de hela då jag inte haft någon sadel, fram tills nu då. Men han går i en jätte stor hage nu dygnet runt så tänkte att de inte skulle skada så mycket..men nu har de blivit kallare också dessutom + mycket grovfoder.
Brukar borsta med en piggborste då funkar de bättre men när han är i de läget att han bara vill slita sig från gången så är de svårt o göra någonting överhuvudtaget.


Låt den jogga på lina, gå en liten promenad, eller gör något annat innan den blir uppställd. Stå kort tid, och ge en hink morötter eller annat att sysselsätta sig med. Släpp ut snabbt igen.

Överskottsenergi, osäker, och säkert påverkad av kylan och pälssättningen. Jag skulle inte göra nån stor grej av det. Men håll inte på och pilla i onödan så att säga, utan gör det du ska och sedan ut.

I hagen är det smidigt att träna in att de ska vända sig emot grinden innan de släpps. In med hela hästen, vända sig, få morotsbit, sedan släppas. Då slipper man det där att de drar iväg direkt. Rationalisera bort morotsbiten efter ett tag.
 
Gör det enkelt för dig tills hästen har landat. Ta in med en kompis och pyssla med hästen korta stunder. Utöka tiden och när hästen har landat och lugnat sig så börja ta in den själv igen. Då kan du säkerligen nå fram till hästen och den kan lita på dig när du säger det är okej. Alla mina kan tas in själva och ska kunna stå själva i boxen osv men man får träna dem. Vissa är mkt mer otrygga i sig själva när de kommer och tar längre tid. För mig handlar det om förtroende, du har bara haft hästen i 3 veckor så det kommer nog att lugna sig efter hand.
 
Överskottsenergi låter det som, och lagom dålig uppfostran och respekt för instruktioner från nuvarande ägare kanske?

Jag hade tömkört istället för longera, och sett det som en del i utbildningen. Idealisk syssla i väntan på sadel. Givetvis som en del i målriktat arbete, med fokus på form och hjälpgivning - sådan jag har nytta av senare i ridning. Jag skoltömkör alltid i paddock så det inte blir ren katastrof om hästen sliter sig.
 
Idag var de 10 gånger värre..hämtade hästen och gick raka vägen till volten..kände mig lugn och harmonisk idag ändå trots de som hände sist.
Vi kommer in på volten och han fullständigt tappar kontrollen, springer runt mig, sparkar som en dåre rakt bak på allt, reser sig..jag står kvar låter han dampa runt o går sedan ut från banan! Går fram och tillbaka på gårdsplanen i typ 10 min, har fokus framåt o försöker bara ha en avslappnade attityd..han lugnar ner sig igen. Vi gör ett nytt försök o går in på banan..där han exploderar igen o gör samma sak fast denna gång håller han på bra mycket längre...känner här att jag fanatiskt vart skraj att han skulle råka sparka mig så försökte bara ha håll på huvudet o inte låta han komma ut för långt på linan så att arslet kommer mot mig..
Går ut från banan igen o han håller på samma på gårdsplanen en stund. När han lugnat ner sig går vi till en gräsplätt där han får beta lite, sen slänger jag ut honom i hagen igen...

Kände att detta var alledes för mycket för mig att hantera..känns så jobbigt just nu :(
Ingen i stallet vill hantera honom heller då han verkar vara så oberäknelig, vilket är förståligt. Men känner själv att jag blev skraj av hans beteende o de är INTE bra för ngn av oss.....
 
Jag hade varit försiktig att börja dra något annat än en lätt sulky bakom en travare om jag inte var säker på vad den blivit körd med förut. Är inte hästen van vid att dra tyngre kan den få panik. Man bör också tänka på att många travtränare selar och spänner för i stallet och börjar sedan jogga direkt ut genom stallporten. Att försöka bromsa en häst med mycket överskottsenergin i det läget kan vara vanskligt. Är man inte van att köra travare så bör man ta hjälp av någon som kan eller låta bli.

Som både van ryttare och hyfsat insatt i travet (jobbat i proffstall, haft egen licens)
Så håller jag med! Många travare vill verkligen springa och har fått göra det, de kan alltså vara vana vid att springa nästan direkt ut från stallet. Min han man inte släppa innan hon sprang, man fick alltså vara två och klicka fast vagnen "i farten" medan en "tömkörde" och sen fick man vara snabb upp i vagnen och låta henne trava iväg. Efter ett tag kunde man hinna få på allt, men inte få av grimman (som var över huvudlaget då man tar på huvudlaget/tränset innan man tar på vagnen på hästar som inte är helt lugna och coola på gången) så då fick jag ha en medhjälpare som släppte loss hästen och sen sprang vid sidan av hästen och trädde av grimman.
Är man inte van och har vana medhjälpare så kan det hela sluta riktigt illa, en taggad häst kan råka skada en person utan att den ens tänker sig för.


Kan tillägga att med tålamod och träning så kunde även min travare stå snällt på gången och kunde släppa henne själv och sitta upp i vagnen innan hon lugnt skrittade ut ur stallet. Men det tog nog nära 1 år att komma dit.
 
Idag var de 10 gånger värre..hämtade hästen och gick raka vägen till volten..kände mig lugn och harmonisk idag ändå trots de som hände sist.
Vi kommer in på volten och han fullständigt tappar kontrollen, springer runt mig, sparkar som en dåre rakt bak på allt, reser sig..jag står kvar låter han dampa runt o går sedan ut från banan! Går fram och tillbaka på gårdsplanen i typ 10 min, har fokus framåt o försöker bara ha en avslappnade attityd..han lugnar ner sig igen. Vi gör ett nytt försök o går in på banan..där han exploderar igen o gör samma sak fast denna gång håller han på bra mycket längre...känner här att jag fanatiskt vart skraj att han skulle råka sparka mig så försökte bara ha håll på huvudet o inte låta han komma ut för långt på linan så att arslet kommer mot mig..
Går ut från banan igen o han håller på samma på gårdsplanen en stund. När han lugnat ner sig går vi till en gräsplätt där han får beta lite, sen slänger jag ut honom i hagen igen...

Kände att detta var alledes för mycket för mig att hantera..känns så jobbigt just nu :(
Ingen i stallet vill hantera honom heller då han verkar vara så oberäknelig, vilket är förståligt. Men känner själv att jag blev skraj av hans beteende o de är INTE bra för ngn av oss.....

Tömkör istället i så fall, så har du en yttertöm att hålla ut honom på.

Men det låter som det är bättre att låta hästen gå tillbaka till förra ägaren, nu är det farligt för alla.
 
Idag var de 10 gånger värre..hämtade hästen och gick raka vägen till volten..kände mig lugn och harmonisk idag ändå trots de som hände sist.
Vi kommer in på volten och han fullständigt tappar kontrollen, springer runt mig, sparkar som en dåre rakt bak på allt, reser sig..jag står kvar låter han dampa runt o går sedan ut från banan! Går fram och tillbaka på gårdsplanen i typ 10 min, har fokus framåt o försöker bara ha en avslappnade attityd..han lugnar ner sig igen. Vi gör ett nytt försök o går in på banan..där han exploderar igen o gör samma sak fast denna gång håller han på bra mycket längre...känner här att jag fanatiskt vart skraj att han skulle råka sparka mig så försökte bara ha håll på huvudet o inte låta han komma ut för långt på linan så att arslet kommer mot mig..
Går ut från banan igen o han håller på samma på gårdsplanen en stund. När han lugnat ner sig går vi till en gräsplätt där han får beta lite, sen slänger jag ut honom i hagen igen...

Kände att detta var alledes för mycket för mig att hantera..känns så jobbigt just nu :(
Ingen i stallet vill hantera honom heller då han verkar vara så oberäknelig, vilket är förståligt. Men känner själv att jag blev skraj av hans beteende o de är INTE bra för ngn av oss.....

I detta läget skulle jag säga TA HJÄLP, hans beteende låter inte onormalt (Min travare var likadan i början vid longering när hon inte var i full travträning, hon hade dessutom lärt sig att "plocka longeringslinan" genom att lugnt och fint lägga ena frambenet över linan när hon reste sig och sen när hon väl landade så räserbackade hon så jag omöjligt kunde hålla kvar linan. Så varje gång i början var inte lätt, och ibland var det med livet som insats men köpte henne som ett projekt och fick mig verkligen ett sådant också! Men det viktiga i det hela var att jag aldrig kände mig rädd.
Min syrra (som också ägde hästen) var skit rädd och vägrade hantera hästen, vilket jag förstår och respekterade. Jag fortsatte att jobba med hästen tills saker började fungera och sen visade jag min syster att det går att t ex longera häst och hur jag gjorde samt vad jag gjorde om hon "plockade" linan från en. Då kunde även min syster börja hantera hästen och det började fungera bättre och bättre. Men tror sällan man kan lösa det själv om man känner sig rädd.
 
Som både van ryttare och hyfsat insatt i travet (jobbat i proffstall, haft egen licens)
Så håller jag med! Många travare vill verkligen springa och har fått göra det, de kan alltså vara vana vid att springa nästan direkt ut från stallet. Min han man inte släppa innan hon sprang, man fick alltså vara två och klicka fast vagnen "i farten" medan en "tömkörde" och sen fick man vara snabb upp i vagnen och låta henne trava iväg. Efter ett tag kunde man hinna få på allt, men inte få av grimman (som var över huvudlaget då man tar på huvudlaget/tränset innan man tar på vagnen på hästar som inte är helt lugna och coola på gången) så då fick jag ha en medhjälpare som släppte loss hästen och sen sprang vid sidan av hästen och trädde av grimman.
Är man inte van och har vana medhjälpare så kan det hela sluta riktigt illa, en taggad häst kan råka skada en person utan att den ens tänker sig för.


Kan tillägga att med tålamod och träning så kunde även min travare stå snällt på gången och kunde släppa henne själv och sitta upp i vagnen innan hon lugnt skrittade ut ur stallet. Men det tog nog nära 1 år att komma dit.

Han har stått i 3 år och blev inriden i början på året, de var alltså 3 år sen han var i kondition för travet..han har stått med hovböld i 2-3 veckor hos tidigare ägare o hon märkte inte av alls att han blev annorlunda pga det...kan tillägga att går i flera hektar stor hage men kompisar dygnet runt..

Men ja överskottsenergi är ju kanske svaret, men han så uppe i varv att han ville dra igenom staket igen på volten..de var flera som såg detta..han ville alltså bara ut fort som attan från volten
 
Tömkör istället i så fall, så har du en yttertöm att hålla ut honom på.

Men det låter som det är bättre att låta hästen gå tillbaka till förra ägaren, nu är det farligt för alla.

Skulle inte i de här läget vilja ha flera tömmar att hålla koll på då jag inte år van att tömköra heller...han var helt galen o ville bara dra ut från banan
 
Han har stått i 3 år och blev inriden i början på året, de var alltså 3 år sen han var i kondition för travet..han har stått med hovböld i 2-3 veckor hos tidigare ägare o hon märkte inte av alls att han blev annorlunda pga det...kan tillägga att går i flera hektar stor hage men kompisar dygnet runt..

Men ja överskottsenergi är ju kanske svaret, men han så uppe i varv att han ville dra igenom staket igen på volten..de var flera som såg detta..han ville alltså bara ut fort som attan från volten
Min klarade av boxvila i några veckor, även hästarna på jobbet klarade det. Men när min gick på lösdrift i 1 år och skulle vara "hobby häst" var hon jätte jobbig vissa dagar och direkt farlig om man inte hade ögon i nacken och full koll. Blev mycket lättare när jag satte igång henne i träning igen efter det året på lösdrift. Även om hon stod på box då.
 
Skulle inte i de här läget vilja ha flera tömmar att hålla koll på då jag inte år van att tömköra heller...han var helt galen o ville bara dra ut från banan
Har du någonstans att kunna träna honom där set inte är så stor risk att han hoppar över/spränger staket? Jag löslongerade min mycket, då man slapp den där jäkla linan. Men om han är så pass uppvarvad låter det som han skulle passa bättre hos någon som hanterat många sådana hästar.
Det ska vara kul att ha häst, givande. Kanske inte alla dagar såklart, men man ska inte behöva vara rädd för att hantera sin häst.
 
Har du någonstans att kunna träna honom där set inte är så stor risk att han hoppar över/spränger staket? Jag löslongerade min mycket, då man slapp den där jäkla linan. Men om han är så pass uppvarvad låter det som han skulle passa bättre hos någon som hanterat många sådana hästar.
Det ska vara kul att ha häst, givande. Kanske inte alla dagar såklart, men man ska inte behöva vara rädd för att hantera sin häst.

Ska prova släppa honom på banan med en häst han är trygg med.
Kommer inte ge upp ännu, flera duktiga i stallet har erbjudit sig att vara med mig vid intag osv nu ett tag. En equiteraput kommer om en vecka och ska känna igenom kroppen på honom.
Just nu känns de bara skit jobbigt och inte alls kul att åka till stallet..men fått pepp av många i stallet så ska ge de en chans iaf
 
Ska prova släppa honom på banan med en häst han är trygg med.
Kommer inte ge upp ännu, flera duktiga i stallet har erbjudit sig att vara med mig vid intag osv nu ett tag. En equiteraput kommer om en vecka och ska känna igenom kroppen på honom.
Just nu känns de bara skit jobbigt och inte alls kul att åka till stallet..men fått pepp av många i stallet så ska ge de en chans iaf

Känner igen känslan :heart
Har du någon kontakt med förra ägaren?
 
Ska prova släppa honom på banan med en häst han är trygg med.
Kommer inte ge upp ännu, flera duktiga i stallet har erbjudit sig att vara med mig vid intag osv nu ett tag. En equiteraput kommer om en vecka och ska känna igenom kroppen på honom.
Just nu känns de bara skit jobbigt och inte alls kul att åka till stallet..men fått pepp av många i stallet så ska ge de en chans iaf

Så bra att ni hjälps åt i stallet och att du inte står ensam. Det kan kännas utsatt, och en häst som stökar är inte så lätt att tas med alltid. Lycka till!
 
Ja. Hon känner inte igen detta alls men hon har bara ägt honom i 7-8 månader. Han stod innan hos en travtränare. Så man vet ju inte riktigt vad han har varit med om heller innan :(

Nä och han behöver ju inte haft det dåligt utan bara på ett annat sätt hos travtränaren :)

Hoppas det blir bättre! Ta det säkra före det osäkra och känns det inte rätt en dag låt honom vara istället.
 
Nä och han behöver ju inte haft det dåligt utan bara på ett annat sätt hos travtränaren :)

Hoppas det blir bättre! Ta det säkra före det osäkra och känns det inte rätt en dag låt honom vara istället.

Menade inte att han behövde haft det dåligt hos travtränaren..dumt uttryckt av mig. Menade bara att jag inte har en aning om hans bakgrund oavsett om de är en travtränare eller ej :)
 
Det är sant! Ska kolla om någon har en att låna ut :)
Ja han var i full kondition för 3 år sedan och sedan dess mestadels stått och blivit riden sen i februari.

Kan det vara så att han nu har en så god kondition att han är mer av den tävlingshäst som han var?

Jag funderar på att han nu är riden tillräckligt länge för att ha större behov av kontinuerlig träning/ motion och kanske blir han inte trött som innan?

Kan problemlösning och lite "hundträning", hjälpa? Typ, "stanna", backa ifrån honom, vänta lite och beröm osv.

Min tanke är att han då blir koncentrerad på dig och får stimulans, istället för de rastlösa beteenden som du beskriver.

Det kommer säkert att ta tid, så ha tålamod och börja gärna med att se till att du i första läget har en häst inne i stallet samtidigt.

Han behöver vara ganska lugn för att kunna lära sig.
 
Ska prova släppa honom på banan med en häst han är trygg med.
Kommer inte ge upp ännu, flera duktiga i stallet har erbjudit sig att vara med mig vid intag osv nu ett tag. En equiteraput kommer om en vecka och ska känna igenom kroppen på honom.
Just nu känns de bara skit jobbigt och inte alls kul att åka till stallet..men fått pepp av många i stallet så ska ge de en chans iaf

Det låter som en god idé. Jag funderar också på longering. Jag lärde mig en sak den hårda vägen, som jag vill dela med mig av.

I vintras köpte jag en ny häst och jag visste inte ens att hon var riden bara tre månader.

Eftersom vi inte kände varandra och hon var ny i stallet så utgick jag från att longera lite innan jag satt upp, eller släppte henne i ridhuset först, för att kolla av energinivån.

Longering fungerade i kanske två, tre minuter, sedan vände hon sig mot mig och reste sig, eller försökte springa iväg med mig kanandes efter.

Det blev aldrig bra, så jag började fundera på om hon ens longerats förut.

Efter lite research så fick jag veta att hon ju blev inriden i slutet av sommaren 2018 och hon såldes till Sverige i september.

Då förstod jag att det hade varit mycket för henne de senaste fyra månaderna så jag bestämde mig för att låta henne vila ett par veckor. Under den tiden gick vi lite promenad och jag pysslade med henne i stallet.

Efter vilan var hon helt fantastisk, men jag skall erkänna att jag inte tagit upp longering igen. Jag tror ingen lärt henne det, det verkade som om hon inte alls förstod vad som förväntas och dessutom var det tråkigt.

Nu tror jag iofs att jag skulle kunna ta upp det igen eftersom vi numera har en god kontakt. Hon söker kontakt med mig, som hon inte gjorde det första halvåret.

Så min fundering angående din häst är att du kanske skall backa bandet. Se honom som en nyss inriden häst, och den hade vid det här laget behövt en vila.

Och mycket fostran/träning i socialt umgänge med människor.

Jag hanterar min häst som om hon vore fyra år, och inte sex. Eftersom hennes ridträning varit igång ett år, och inte tre eller tre och ett halvt, för andra hästar i motsvarande ålder.

Hittills har mitt sätt att hantera henne känts bra.

Men jag skall ödmjukt också säga, att jag inte haft dina erfarenheter. Min häst har varit försiktig och inte någonsin sprungit ned mig eller gjort mig rädd.

Hon var lite ängslig i stallet när hon var ensam första månaden, men sedan har hon inte brytt sig om någonting. Hon är cool i alla lägen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 596
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp