Ny häst! Upplägg första tiden i nya hemmet?

Vitavi

Trådstartare
Får hem en ny häst snart vilket ju såklart innebär en stor omställning för hästen.
min plan är att låta henne gå i nya flocken och bara vara första veckan. Eventuellt börja gå lite promenader för att bekanta oss?
När rekommenderas att börja rida lätt?
När ”kan” man åka iväg på hopp eller dressyrträning?
 
Jag skulle motionera hästen ordentligt direkt. På vilket sätt är väl en smaksak men minimum longering i alla gångarter så att den får röra sig ordentligt. Det kommer inte hjälpa om hästen bygger upp en massa överskottsenergi när den kanske redan är lite stressad av förändringarna..
 
Med tanke på senaste inlägget i Hippsson så är det viktigaste att se ta reda på hur hästen har hanterats och ridits av förra ägaren. Risken är finns att hästen kan bli skadad av förändringar i sitt liv.
Fast det inlägget handlar ju generellt inte om förändringar som man styr jättemycket över. Underlag, hur ryttaren rider osv påverkar men det är ju inget som går att avhjälpa genom att prata med förra ägaren.
 
Får hem en ny häst snart vilket ju såklart innebär en stor omställning för hästen.
min plan är att låta henne gå i nya flocken och bara vara första veckan. Eventuellt börja gå lite promenader för att bekanta oss?
När rekommenderas att börja rida lätt?
När ”kan” man åka iväg på hopp eller dressyrträning?

Det beror på hästen.

Är hästen en gammal tävlingsräv som är van vid att åka till nya ställen och jobba och tar det med ro så kan man väl åka iväg ganska snart. Men om hästen inte är van att åka iväg och byta miljö och jobbas regelbundet så är det en annan sak. Hör med den du köper hästen av hur hen har jobbat den, hur van den är att åka iväg, hur lätt/svårt den har för förändringar osv.

Om hästen är sån som får en massa överskottsenergi av att vila några dagar så hade jag börjat jobba den redan dag 2. Inte tuffa pass men ändå så att den får röra på sig och inte bygger upp överskottsenergi som blir jobbig att hantera.
 
Fast det inlägget handlar ju generellt inte om förändringar som man styr jättemycket över. Underlag, hur ryttaren rider osv påverkar men det är ju inget som går att avhjälpa genom att prata med förra ägaren.
Klart det hjälper genom att prata med förra äg om underlag och hur man rider. Tex en del hästar spänner sig mer i vissa underlag, en del gillar inte fiber , snösulor är ett måste för vissa, sen behöver en del värmas upp långsamt, behövs stå upp i fältsits i början osv..,
 
Hästen kommer gå på lösdrift så lär ju röra sig en del i nya flocken! Men kanske bra att motionera ändå. Men hästen är van att inte ridas varje dag enligt förra ägaren
 
Klart det hjälper genom att prata med förra äg om underlag och hur man rider. Tex en del hästar spänner sig mer i vissa underlag, en del gillar inte fiber , snösulor är ett måste för vissa, sen behöver en del värmas upp långsamt, behövs stå upp i fältsits i början osv..,
Ja såklart, men om det är sådana väldigt specifika saker kanske förra ägaren resan informerat.
 
Finns ju hur många alternativ som helst. Den kan ju vara astrött om den ska gå på lösdrift och aldrig gjort det förut. Du får väl kolla läget helt enkelt. Ta in den o se om den somnar, borsta o bonda....skritta ut och kolla hur pigg den är. Känns det ok så ta en vårgalopp. Jag skulle inte bara låta vara en vecka...kan ju bli explosion.
 
Får hem en ny häst snart vilket ju såklart innebär en stor omställning för hästen.
min plan är att låta henne gå i nya flocken och bara vara första veckan. Eventuellt börja gå lite promenader för att bekanta oss?
När rekommenderas att börja rida lätt?
När ”kan” man åka iväg på hopp eller dressyrträning?
Om hästen inte gått på lösdrift tidigare så hoppas jag inte du tänker släppa ut den rakt in i flocken direkt?
Jag hade låtit den stå på box med typ hästen som bestämmer i flocken ett par nätter så dom två kan bekanta sig och sen successivt slussa ut hästen på lösdriften för att undvika det ev kaoset det kan bli när en hel flock tar emot en ny häst..
Är hästen i gång kan den ju ridas som vanligt annars får du göra en igångsättning. Fråga tidigare ägare hur mkt den har arbetat och ta det därifrån. Du kan börja träna den när den har kondition och ork för det.
 
Som många andra skulle jag fortsätta hästens träning "där den är", så är det en ridhäst som är fullt igång så skulle jag rida dagen efter jag får hem hästen (och har också gjort så med de hästar vi köpt genom åren).

Vad gäller att introducera en ny häst i flock på lösdrift så har jag god erfarenhet av att bygga en mindre "hage i hagen" och låta den nya hästen gå där själv i några dagar innan den släpps ut med de andra. Ett annat alternativ kan vara att börja med att släppa ihop den med bara en av de nya hästarna först, och därefter introducera den i flocken.

Där jag har stått med mina hästar har vi brukat tillämpa karantän i två veckor innan ihopsläpp med flocken. Den nya hästen har då stått i utebox med egen hage de veckorna och som ägare har jag tyckt att det varit ett bra tillfälle att bekanta mig lite extra med min nya häst, börja rida den etc. och så kanske ge den ett par dagars vila från ridning i samband med ihopsläppet. Det har oftast fungerat jättebra!
 
Får hem en ny häst snart vilket ju såklart innebär en stor omställning för hästen.
min plan är att låta henne gå i nya flocken och bara vara första veckan. Eventuellt börja gå lite promenader för att bekanta oss?
När rekommenderas att börja rida lätt?
När ”kan” man åka iväg på hopp eller dressyrträning?
Är den i kondition? Då skulle jag inte ställa av den en vecka, det kan bli vådligt när du ska sitta upp. Jag skulle nog rida dagen efter den kommit, lite så sakta börja lära känna varandra. Inte ett stenhårt pass, men så att den får röra lite på sig.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 465
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp