Ny häst...

Jag brukar nya hästar stalla in sig ordentligt först. En eller två dagar senare brukar jag börja jobba hästen från marken för att lära känna den. Efter det kan jag fundera på att rida ut med hästen. Är man smart så kan man gå en promenad med den nya hästen på den tilltänkta ridvägen så slipper man en häst som är nervös för minsta lilla genom flyttningen till ett annat stall.
 
min kom på kvällen,dan efter gick han ut ihagen (själv,går alltid själv)naturligtvis under uppsikt.

han "pratade" och luktade på sina nya polare över staketet..gick hur bra som helst...

De första dagarna (fem tror) jag borstade jag bara på honom kliade och sånt
 
Jag brukar hämta hem den på sen eftermiddag så den har varit ute i hagen innan på dagen på gamla stallet, sen ställs den i box brevid den hästen den ska gå i hagen med över natten. De första dagarna blir den bara lite pyssel och hagsamvaro med en utsedd hästkompis. Efter ett 2-3 dagar börjar jag rida och den släpps med resten av flocken.

Jag tycker det funkar bra att ta det lite pö om pö.
 
Jag brukar inte vänta så länge innan jag rider den nya hästen. Den brukar få stå en och en halv dag sen skrittar jag ut en sväng. Tar det lungt i början och kräver inte så mycket, dumt att börja "bråka" med hästen det första man gör. Men jag tycker det är lite dumt att vänta flera dagar innan man rider eller motionerar på annat sätt, lätt att dom står och laddar energi och blir hisspiga utav det istället sen när man väl ska rida dom.. Men om man nu vill vänta en längre tid så tänk på att minska kraftfodret.
 
brukar vänta med att rida 3-5 dagar
endast pyssla och observera hur hästen är + att jag tycker att hästen får några dagar att coola ner sig på nya stället :)
har alltid gjort på detta sätt och det har funkat för mig och dem hästar/ponnyer vi haft.
mvh/Arabizar
 
jag brukar låta hästarna känna sig lite hemma först... när den kommer så ställer jag bara in den i boxen och ger den lite mat... då brukar jag göra så att jag tar hem hästen när de andra djuren är i hagen. då får den nya hästen komma hem till ett nytt och lugnt stall. några timmar senare kan jag leda runt hästen lite i stallet och på gården. dagen efter brukar jag bara låta den va och borsta och bara pyssla. dag två brukar jag rida lite lugnt, typ ut i skogen...
 
Beror helt på hästen faktiskt!

Ett mkt hispigt fullblod jag hade (som dessutom kunde vara erkänt hemsk att ta i hagen) fick specialbehandling. Eftersom hon gick ute dygnet runt, släppte vi henne bara när hon kom på kvällen så hon fick springa runt efter timmarna i transporten. Sen tog det nästan två veckor innan jag väl satte upp, däremot longerade vi och så. Hon var dock inte riden så mkt.

Nya pållen fick ta det lugnt några dagar, blev borstad och så, sen satte jag mig och red en mini-skogsrunda efter två andra hästar så han slapp gå själv.

Håller med många andra här om att man ska ta det lite i taget, och helst bara skritta första rundan. Sen beror ju allt på individen. Du kan ju känna dig fram =)

Lycka till!!! :bump:
 
När jag köpte min häst, fick han stå de första dagarna just för att känna sig "bekväm" i stallet sen var jag ut och promenerade lite. Det stog en till häst i det stallet, så vi red ut tillsammans ifall ngt skulle hända och just så det skulle få bekanta sej med varandra innan vi släppte ihop dem....

:banana:
 
I vårt stall brukar vi låta den nya hästen stå i en egen hage de första dagarna, innan man släpper ihop den med de andra. Vi rider inte den de första 3-4 dagarna, men man kan ju pyssla med den och gå ut på promenader så att den lär känna stallet och omgivningarna.
 
När den är till mig så tar jag det lungt, jag har all tid i värden på mig.
När den är till stallet(ska kunna hanteras av många)
Så vill jag gärna pressa den lite, så jag vet hur den reagerar och om den kan fnka för oss. Missförstå mig inte nu, men det är nästan bäst om man redan från början vet hur hästen reagerar i en lite pressad situation, funar det inte så passar den inte oss.
 
Red dagen efter jag hämtade hem henne.

Första dagen så fick hon vänja sig vid boxen och jag var ute och gick med henne.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 059
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
539
Senast: Elo
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp