Ny hagkompis blir jagad och "mobbad"

Pantertanten

Trådstartare
Hej.
Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom lekte en hel del tillsammans och var egentligen en supermatch som hagkompisar. Den hästen är nu såld och jag har en äldre häst som hagkompis istället, en 18 åring.

Min häst har haft svårt att acceptera den nya hästen. Han har jagats omkring en del, men brukar oftast sluta jaga då han "aktar sig". Skulle säga att den yngre hästen INTE är en bra ledare, och tyvär verkar det som att han hittills verkar vara den som är högst i rang.. Då han jagar den andra hästen har det mest varit vid matdags tex, men även ibland annars, lite random.

Nu har hästarna gått med varandra i ca 2-3 veckor och unghästen verkar ha accepterat sin kompis mer, vilket ger mer problem...
Han har börjat vilja leka! Den äldre hästen är inte speciellt leksugen, och säger inte ifrån, när han väl gjort det nån gång så blir unghästen sur och jagar eller vänder sig om för att sparka/ fösa bort.

Unghästen springer och jagar (fast nu på ett mer lekfullt sätt, dock så verkar ju den äldre hästen oftast inte vilja..), vänder sig med rumpan till och saaaakta backar bakåt mot äldre, som för att få en reaktion, börjar jaga och springer framför, så att äldre måste vända, springer då framför igen så äldre måste vända (den äldre springer gärna upp i hörnet och ställer sig så han blir som trängd). Yngre biter i täcket, biter i manken... Är helt enkelt en riktig odåga/mobbare mot den äldre!

Detta beteende har jag bara sett pågå i ca 2-3 dagar.. Vad borde jag göra?
Jag har hästarna hemma så har ganska god koll på dom. Dom har stor hage, men mkt är ju stora snövallar just nu, så inte jätttemkt "plan yta" att springa omrking på. De går ute dygnet runt. De har EJ fri tillgång på mat, då äldre hästen nyss kom hit och han är väldigt tjock, vill gärna banta honom lite innan det är dags för sommarbete 😕

Borde jag separera dom? Ha is i magen (dom har ju inte gått ihop spec länge, men tycker synd om den äldre hästen, han är av kallblodssort också och lite seg i reaktionen + tjock så jobbigt för han att komma undan mitt unga fullblod...)? Testa ge fri tillgång trots ev fetma?
Mottar gärna tips eller berättelser med liknande situationer, både bra och dåliga!

Jag har ingen möjlighet att släppa med nån annan häst, jag har dessa 2 hemma på gården. Däremot så skulle jag i absolut värsta fall kunna separera hagen, men det vill man ju såklart helst undvika..
 
Det låter som att 5-åringen behöver en kompis som vill leka med honom istället för en äldre häst som helst vill vara ifred.
Nu har jag inga mer hästar att välja mellan, så att skaffa en lekfull kompis till honom går ej i nuläget. Då han gick med förra hästen så var det mkt mer den andra som ville dra nån reva då och då, och den yngre hästen var "surgubben" som inte ville (men han följde med på lite rejs ibland ändå). Och om andra hästen inte ville busa, så kunde han busa själv, han vågade absolut inte hålla på att härja med honom!

Så jag tror mkt av problemet är att den ynge hästen här har fått på sig en ledaroll som han axlar extremt dåligt. Men de har som sagt bara gått ihop i ca 3 veckor... Det kan inte ha nått med det att göra då? Att den yngre kan få lite respekt för den äldre hästen eftersom?

Jag förstår att den äldre inte vill leka med med yngligen, han leker inte på ett shjyst sätt, springer omrking och vallar och biter osv, lite mobbing fasoner tycker jag det ser ut som...

Då han gick med den andra så lekte dom genom att springa omkring i hagen tex, vädligt sällan fysiskt mot varandra, vilket han gör mot den här äldre, kanske för att "få igång" honom?
 
Sära på dom ett tag och gör om ihopsläppet. Då kan du även passa på att banta den överviktiga och mata den andra om den behöver det. Det kan vara svårt tycker jag med två så olika hästar att få det att funka med maten osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp