Ny hjälm på försäkringen?

Problematisk

Trådstartare
Hur är det med det där med hjälmar, hur/när kan man få ersättning för hjälm som varit i backen?
Måste den vara synbart skadad? Det är ju långt ifrån säkert att det blivit synliga skador, men hjälmen bör ändå bytas ut om man stått på huvudet.
Vill försäkringsbolaget se hjälmen för att konstatera att den är skadad? Eller är det bara att säga att man åkt av och slagit i huvudet?
Hur mycket av hjälmens nypris får man igen? Finns det någon tabell utifrån hur gammal den är?
Och slutligen, är det hästens försäkring eller hemförsäkringen som gäller?
 
Tråkigt svar men det är omöjligt att svara på här eftersom de flesta fb-bolag har olika villkor.
En del drar av självrisk och åldersavdrag på ersättningsbeloppet och då är det ofta inte mycket kvar att få tillbaka. Vilken av alla försäkringar du har som täcker är också svårt att svara på. Min sadel täcks t.ex. av min hemförsäkring - inte av hästens försäkring.

Här har du en tidigare tråd i ämnet om det kan vara intressant: http://www.bukefalos.com/threads/hjalmar-och-forsakringar.1393039/
 
Kontakta ditt försäkringsbolag. Det är olycksfallförsäkringen som gäller. Själv skickade jag in kvitton på sjukhusbesök (som jag också fick ersättning för) och sen skickade jag in kvittot på nya hjälmen jag köpte och fick ersättning för det beloppet (de ersatte upp till värdet för gamla hjälmen, den nya var ett par hundralappar billigare i inköp). Ingen självrisk.

Men det är ju såklart olika för olika försäkringsbolag. Kolla om du kan göra en skadeanmälan via deras hemsida, det brukar vara det enklaste.
 
Jag fick ersättning för min hjälm efter en olycka, använde ridsportförbundets försäkring. Behövde inte ens skicka in ett kvitto. Fick även ersättning för ambulansfärden, besöket på akuten och min mamma fick reseersättning för att hon fick köra och hämta mig.
 
Puttar upp den här tråden.

Behöver köpa ny hjälm åt barnen pga olycka. Tänkte ordna en dyrare med rotationsskydd. Mitt egentliga bolag tar inte skada på den nya om det inte är skadehistoria a la olycksfall, pga husdjursorsakad skada. Är nu inne på att lägga drullen i annat bolag som täcker om skadan beror på barnets balans (dvs de trillar av men om hästen trampar på den när den ligger på golvet ger de inget). Enligt den jag pratade med ska de inte begära in den för "kontroll" utan slår man i huvudet från hög höjd såsom en häst ska man kasta hjälmen och de hjälper med kostnaden för en ny, till en självrisk på mindre än halva kostnaden för hjälmen (eventuellt blir det åldersavdrag).

Dilemma: den drullen är dyrare än nuvarande och dyrare än hjälmen på ett år. Den täcker dock mer skador och betydligt lägre självrisk. Nu funderar jag på om det är värt. Hur ofta kan jag vänta mig att kidsen ramlar av (nybörjare)? Hur borde man tänka här?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 682
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 494
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp