Ny höanalys, skitvärden enligt mig...

Inelin

Trådstartare
Jag är såå ledsen. Var tvungen att köpa höet först och analysera sedan för bonden ville inte analysera. :mad: Mitt förra hö var kanon med 79% smrp /kg TS. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill ni kika på det här Nina och alla gulliga vänner:

Torrsubstans: 84%
Smrp,foder: 34g/kg foder
Energi 7.5 MJ/kg
Ca 2.8 g/kg
P 1.2 g/kg
MG 1.0 g/kg
K 10.4 g/kg
__________________________
Råprotein 77 g/kg torrsubstans
Smältbart Råprotein 41 g/kg torrsubstans
Energi 9.0 MJ/kg torrsubstans


Häst nr 1: Minishetlandssto åtta år, dräktig samt ger di åt hingstföl på fyra månader. Väger 150 kilo och är 85 cm hög. Körs med rockard och longeras ett par gånger i veckan.

Häst nr 2: Ettans hingstföl fyra månader, diar samt äter gräs, hö och kraftfoder. Väger 65 kilo. Ska inte vänjas av fören vid åtta månaders ålder.

Häst nr 3: Minishetlandssto två år. Inget arbete. Väger 105 kilo och är 81 cm hög. Fin i hullet, ganska utvecklade muskler.

De går på lösdrift med halmad ligghall dygnet runt, året runt. Normalt/kraftigt bete i stor hage om 4 hektar, varierande terräng. Nu börjar gräset bli brunt. De äter just nu tillsammans upp en höbal om åtta kilo per dygn. Jag ger fri tillgång på hö och salt/mineralsten. Jag skulle vilja komplettera höet med tex havre, kalk, betfor, mineraler och soja. Har försökt själv men får inte till kvoterna riktigt...
 
Så farligt var det inte. Som ridhästhö är det helt ok, lite mindre bra till ung- och avelshästar förstås.

Vad räknar du med att de har för behov?
 
Vad de har för behov... nu ska vi se. Jag försökte knåpa ihop foderstat med programmet Optignägg men tyckte inte att värdena blev realistiska, programmet föreslog så några kilo hö per häst. De har behov av den näring de behöver för att må bra och hålla sig i hull... Förklara gärna närmare vad du vill att jag ska skriva med tanke på ordet behov... :confused: Undrar Inelin
 
Var de brukar ligga på MJ. Eller om vi säger såhär; hur mycket foder skulle du ge om det var "normala" hövärden?
 
Aha!! Med förra höanalysen som var på....
Torrsubstans: 84%
Smrp,foder: 79g/kg foder
Energi 8.3 MJ/kg
Ca 2.3 g/kg
P 2.5 g/kg
MG 1.0 g/kg
K 22.4 g/kg
__________________________
Råprotein 133 g/kg torrsubstans
Smältbart Råprotein 94 g/kg torrsubstans
Energi 9.9 MJ/kg torrsubstans

....gav jag till åttaåringen:
5 kg hö
0.5 kg havre
0.2 kg betfor
14 g kalk
Detta gav 49 MJ, 460 SMRP, 27 Ca, 15 P och 5,5-6 g Mg
Kvoter på 9,4, 1,8 och 4,5...
 
Du behöver något mer proteinfoder än soja. Kan du tänka dig att ge lusern och kanske Krafft Protein?

Till stoet skulle du då kunna ge:
4 kg hö
1 kg lusern (hack eller pellets)
200g havre
180g soja
200g Krafft Protein
Ger ca 45 MJ och 390gSRP, och det behövs lite mineraler med låg kvot, men det är ytterst lite som saknas.

2 åringen:
3 kg hö
1 kg lusern
300g Krafft Breed
Ger 34MJ och 267gSRP
Mineralerna täcks och överskrider behoven (ordentligt med kalk så kvoten blir hög men ok)

Fölis efter avvänjning:
2 kg hö
½ kg lusern
100g Krafft Breed
500g havre
25MJ 184gSRP
Mineraler ok

Fram till avvänjningen kan han äta samma så mycket han orkar äta av det för att vänja sig.
 
TACK för svaret!! Det känns skönt att du tar dig tid. Jag undrar om jag kan få till en foderstat där jag fodrar med samma kraftfoder till alla ponnyerna. Så det blir enklare för tjejen som ska sköta dem när jag blir en mamma nu om några veckor.
Jag vill ju att de ska få i sig det de behöver...undrar bara om det går att knåpa ihpo en "enklare" foderstat tex med krafft och soja?
 
Visst går det att fixa! Det är ju stoet som "krånglar", men om vi kör lite mindre hö går det:
3 kg hö
1 kg lusern
0,5 kg Breed
600g havre
180g soja

Lusern är ju också från Krafft och finns som hack och pellets. Pellets är lättare att portionera ut, men hacket tar ju längre tid att tugga. Jag har hack, och det är inte så knepigt att hantera om man har en våg som man kan använda vid varje uppmätning. Det blir ju olika tungt beroende på hur mycket man pressar ihop det i måttet.

Utan lusern är det mycket svårt att få ihop något.
 
Nu provade jag lite till, och visst kan jag få ihop det utan lusern till stoet i alla fall!!

4 kg hö
600g havre
750g Krafft Breed
200g soja
 
2 åringen utan lusern
3 kg hö
600g havre
150g soja
300g Krafft Breed

Fölis utan lusern (korrigering av proteinbehovet dessutom):
2,5 kg hö
200g havre
150g soja
400g Krafft Breed

Till de här foderstaterna utan lusern behövs mineralfoder också.
 
Nu är jag tillbaka! Fick en liten ALVIN på 2970 gr, 48 cm lång, i tisdags. Helt underbar. Nu är vi hemma igen.

Jag är så glad att få hjälp med foderstaten. Kram från Inelin
 
Men ååååh! GRATTIS!! Själv får jag vänta ända till februari på mitt nästa mirakel!

Du är väl lika noga med "foder" till dig själv nu när du ska amma...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 911
Senast: ameo
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 148
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp