Ny hund flyttar in hos gammal katt

G

Gnar

Vi har två gamla katter på 13+, nu funderar vi på att skaffa in en hund i familjen.
De avskyr hundar men har aldrig haft någon direkt kontakt med dom.
Nu undrar jag, finns det något sätt man kan göra för att dom ska vänja sig vid varann.
Jag vill verkligen inte att mina katter ska må dåligt så därför vänder jag mig nu till er och hoppas på att någon har en ide.
Jag har en teori som man gör mellan katter, stänger in hunden bakom kompostgaller till en början och låta dom bekanta sig via det.
Vad tror ni? :)
 
Sv: Ny hund flyttar in hos gammal katt

Jag skaffade hund för ca 1,5år sedan och då var mina katter 11 och 5 år gamla. Den gamla hade träffat hund några enstaka gånger men den lilla hade aldrig sett en hund.

Jag gjorde som så att mina katter fick övervåningen som hund fri när jag fick hem min valp och hade kompost galler i dörrarna. Ganska snart började katterna smyga ner för att kolla in nykomlingen och efter två veckor brydde sig den äldsta knappt om hunden. Den lilla rädda tog det mycket längre tid med och hon är fortfarande inte bekväm med hunden även om hon rör sig i huset som vanligt igen.

Har du möjlighet till att ha ett rum eller nån plats som hundfri hade jag kört på det och sen låtit dom ta den tid dom behöver för att vänja sig vid varandra.
 
Sv: Ny hund flyttar in hos gammal katt

Jadå, vi kommer fixa hundfria ställen :)
Jag ska testa de du sa och hoppas på det bästa!
De flesta djur accepterar varandra efter lite tid. Tack så mkt
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 981
Senast: Kaching
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 045
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp