Ny hund i familjen

Voeux

Trådstartare
Efter 10 år utan hund köper pappa äntligen en ny familjemedlem. Flatcoated retriever valp kom hem igår kväll :love: Själv har jag som många utav er redan vet en kastrerad dvärgpinscherhane på 6 år. Bruce är, som många dvärgpinschrar är, en herre med mycket åsikter. Han har väldigt mycket integritet och surar till när någon gör intrång på hans "space". Hundar som klättrar på honom eller nosar honom i baken blir utskällda. Små hundar går bra, stora hundar är han mer osäker kring och blir då bjäbbigare. Han har haft en handfull hundkompisar som han tyckt om, men samtliga har varit i hans egen storlek. Vännens väluppfostrade amstaff struntade han i, hur mycket hon än ville bli vän med honom så gick han bara förbi :D Hundar som vill leka när vi är ute på promenad är hopplöst, då lackar han ofta :cautious:

Så till min fråga. Det skulle underlätta både mitt och pappas hundliv enormt ifall dessa två skulle kunna bli vänner, eller åtminstone fungera bra i samma hushåll från och till. Vi har fördelen att vi kan låta dessa två lära känna varandra när flatten är valp, och Bruce är mycket mer tolerant med valpar. Jag tror inte att han generellt ogillar andra hundar, men han är lite osäker och behöver både sin tid och sitt space. Lugna hundar fungerar oftast väldigt bra även om de är stora, så där är väl inte flatten optimal :D

Har ni några tips på vägen? Hur bör vi introducera dem första gången? Min förhoppning är att flatten ska lära sig Bruce gränser och inte hoppa rakt på honom. Dels på grund av skaderisk såklart men även för att han surar till då.
 
Låt dem träffas utomhus. Har ni möjlighet att låta Bruce vara lös så se till att han får vara det, då kan han själv hålla det avstånd som han är bekväm med. En bra grej brukar vara att ta små promenader ihop, självklart valpanpassade såhär i början och låta det ta tid.
 
Kompisen har flatte, Totte HATADE henne som valp...
Vi såg till att ses mycket, både inne och ute. Och de hade liksom inget val att bli vänner :D

Nu förtiden går det jättebra, även om dom kanske inte är bästisar.
received_201262470933189.jpeg
 
Låt dem träffas utomhus. Har ni möjlighet att låta Bruce vara lös så se till att han får vara det, då kan han själv hålla det avstånd som han är bekväm med. En bra grej brukar vara att ta små promenader ihop, självklart valpanpassade såhär i början och låta det ta tid.

Bra tips! Tack!
 
Kompisen har flatte, Totte HATADE henne som valp...
Vi såg till att ses mycket, både inne och ute. Och de hade liksom inget val att bli vänner :D

Nu förtiden går det jättebra, även om dom kanske inte är bästisar.
Visa bifogad fil 46473

Göllisar :love: (Typisk flatte-uppsyn, lite fånigt puckad sådär :laugh:)

Är du aldrig orolig att Totte ska skadas? Av lek eller att flatten helt plötsligt skulle lacka till? Jag är ofta nojig när Bruce är med stora hundar, det känns som att en olycka kan hända så lätt och det går så fort när det går snett. Men man kanske blir tryggare ju oftare de umgås?
 
Göllisar :love: (Typisk flatte-uppsyn, lite fånigt puckad sådär :laugh:)

Är du aldrig orolig att Totte ska skadas? Av lek eller att flatten helt plötsligt skulle lacka till? Jag är ofta nojig när Bruce är med stora hundar, det känns som att en olycka kan hända så lätt och det går så fort när det går snett. Men man kanske blir tryggare ju oftare de umgås?

De får aldrig leka med varandra (Totte är ingen lekare heller :D ) men är klart orolig. Räcker ju med att hon lägger en tass över ryggen på honom.
Så vi brukar ha uppsikt :)

Lackat ur har hon inte gjort på 5 år nu, det är Totte som brukar lacka ur, haha.
 
Min pinne umgås mycket med större hundar,hon är väldigt mycket snabbare än vad dom är, men jag är alltid alert på att dom inte använder tassarna.
Vad gäller valpar är hon klockren,labbevalparna har stor respekt för henne och lessnar hon på dom så tar hon sin tillflykt till soffan där dom inte kommer upp.
Låt dom umgås från början men se till att han inte beter sig illa mot valpen.
 
Efter 10 år utan hund köper pappa äntligen en ny familjemedlem. Flatcoated retriever valp kom hem igår kväll :love: Själv har jag som många utav er redan vet en kastrerad dvärgpinscherhane på 6 år. Bruce är, som många dvärgpinschrar är, en herre med mycket åsikter. Han har väldigt mycket integritet och surar till när någon gör intrång på hans "space". Hundar som klättrar på honom eller nosar honom i baken blir utskällda. Små hundar går bra, stora hundar är han mer osäker kring och blir då bjäbbigare. Han har haft en handfull hundkompisar som han tyckt om, men samtliga har varit i hans egen storlek. Vännens väluppfostrade amstaff struntade han i, hur mycket hon än ville bli vän med honom så gick han bara förbi :D Hundar som vill leka när vi är ute på promenad är hopplöst, då lackar han ofta :cautious:

Så till min fråga. Det skulle underlätta både mitt och pappas hundliv enormt ifall dessa två skulle kunna bli vänner, eller åtminstone fungera bra i samma hushåll från och till. Vi har fördelen att vi kan låta dessa två lära känna varandra när flatten är valp, och Bruce är mycket mer tolerant med valpar. Jag tror inte att han generellt ogillar andra hundar, men han är lite osäker och behöver både sin tid och sitt space. Lugna hundar fungerar oftast väldigt bra även om de är stora, så där är väl inte flatten optimal :D

Har ni några tips på vägen? Hur bör vi introducera dem första gången? Min förhoppning är att flatten ska lära sig Bruce gränser och inte hoppa rakt på honom. Dels på grund av skaderisk såklart men även för att han surar till då.
Jag låter altid hundarna mötas ute, helst går man direkt på promenad tillsammans utan att hälsa. Då avdramatiseras det mesta. Sen får man kolla hur de interagerar med varandra när de är lösa och ingripa om det behövs då någon av dem inte klarar av det. Pappa hade en schnauzervalp när min äldsta dvärgpinscher var ett par år gammal och det funkade inte alls, schanuzern trodde dvärgpinschern var något man skulle fånga. Så då fick vi dela på dem vid det besöket. När schanuzern sen blev vuxen var det inga problem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 312
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 339
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp