sita

Trådstartare
Vi tog hand om en omplaceringshund i tisdags. Border Collie hane 4 år. Han har redan flyttat in och kommer bra överens med resten av familjen samt vår 11 åriga blandras tik som accepterat honom fullt ut.

Första natten hade han både kissat och bajsat flera gånger i köket. Fine, lite stress efter miljöombytet tänkte jag. Natt två var jag uppe kl 02.00 då hade han bajsat på köksgolvet. Kl 06.00 hade han både kissat och bajsat igen på golvet. (Han var ute en runda kl 02.00 och kissade)

Jag har märkt att han dricker väldigt mycket så vi begränsar vattenintaget på kvällen.

Jag har inte sett honom bajsa när vi går våra morgon och kvälls rundor. Han står i hundgård på dagarna.

Nu undrar jag hur jag ska göra för så här kan vi inte ha det.
 
Sv: Ny hund

Vuxna hundar som byter miljö kan "tappa" rumsrenheten under någon/några veckors tid. Alla gör det inte, men en del kan som sagt ha svårt att komma in i nya rutiner, ny miljö, nytt folk etc.
 
Sv: Ny hund

Agera som om det vore en valp. Gå ut superofta.

Har han bara varit hos er i 2 dagar är det inte ett dugg konstigt att han inte funnit sig i er livsstil ännu.
Ge honom lite tid. :)
 
Sv: Ny hund

Kanske begränsa hundens yta lite också, framförallt nattetid då. Det brukar hjälpa betydligt för att lära hundarna att hålla sig - stäng i hunden i sovrummet med er (eller annat rum) eller i alla fall stänga av till köket, om det är farvoritplatsen.
 
Sv: Ny hund

Inatt samma visa fast denna gången hade han gjort i tv rummet :(

Jag vaknade av att det small till i köket och när jag kom ner var spisen igång på tre plattor plus att en gryta med ärtsoppa:crazy: låg på golvet. Som tur var stod spisen bara på ettan men det var läskigt ändå. Tänk om!!!!

Nu får han bo i källaren på natten tills han lugnat ner sig.
 
Sv: Ny hund

Gör som Tambourine rekommenderar! Agera som om han vore en valp. När han har ätit - ut, när han har sovit - ut, när han har lekt - ut. Att stänga in honom i källaren är ingen lösning. Han kommer säkerligen att kissa och bajsa där också så på det sättet lär han sig inte. Det bästa är att rasta ofta och begränsa utrymmet. Han behöver bli trygg!
Kan rekommendera DAP som finns att köpa hos veterinären.
Att lämna mat och godis på köksbänken eller spisen är bara att utmana ödet. Jag skulle aldrig göra det än och då är mina hundar drygt ett år gamla nu. Men nog sjutton skulle de sno mat om jag lämnade det åtkomligt.
 
Sv: Ny hund

Hur mycket är han ensam om han är i hundgård på dagarna och någon annanstans på nätterna? Det verkar helt klart som han är orolig. Kan du inte göra en liten bur och ha honom i sovrummet så han lär sig att man vilar på natten?
 
Sv: Ny hund

Det lät nog värre än vad det är med hundgården och källaren, Typ fängelsehåla, men så är det inte :)

Han är bara i gården en stund på fm och en stund på em när jag har patienter och då tillsammans med tiken. Ligger för det mesta och sover i solen. Övrig tid sover han på sin plats i köket tillsammans med tiken. Vi är ute ofta och tar lång promenad både morgon och kväll. Vi leker hitta godis på gräsmattan på lunchen för att stimulera honom ytterligare.

Jag kan acceptera att han inte känner sig hemma ännu men resten av familjen har svårt att förstå, så därför måste jag begränsa hans utrymme på natten och det blir enklast i källaren. Han kommer inte att tycka det är mer annorlunda där än i köket, bara mer lättstädat om olyckan är framme.

Vad är DAP för något?

Tack för tipsen.
 
Sv: Ny hund

Poängen är att han är ensam i källaren och därmed kan varva upp sig. Tanken är att han är med övriga i familjen och vänjs in i att allt blir lugnt och tyst och det är dags att sova.
 
Sv: Ny hund

Vart är tiken på natten? Är hon också i källaren?
Tänkte att det kan vara tufft för honom att bli utestängd från hela flocken på natten.
 
Sv: Ny hund

Nu ligger han lugnt och sover i sin nya bur. (med öppen dörr) En bur som jag kan använda här inne i köket om natten och i bilen när vi kör bort. Han gick frivilligt in och la sig. Verkar funka än så länge...:)

Buke är bäst! :bow:
 
Sv: Ny hund

Hr nu inte läst hela tråden ... Är det verkligen så klokt att hålla honom borta från er (instängd i källaren) när han redan har visa att han är stressad över miljöombytet? Jag sklle hellre ha stängt av till köket, eller låta honom vara i samma sum som er. Speciellt som han är ifrån er på dagarna ...
 
Sv: Ny hund

Om du läst tråden...12 inlägg bara :crazy:


Ska köpa DAP i morgon. Nätadapter sorten. Tack för tipset
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hund

En bur som är transportabel är knappast krocksäcker, lär finnas ett märke.
Fö håller jag med Gnist.
 
Sv: Ny hund

Uppdatering...

Han sover gott i sin bur på natten, OM tv:n står på :crazy:

Dottern somnade i tv soffan med tv:n på häromkvällen och hunden sov tyst hela natten. Hunden ser inte tv:n eller soffan. Natten därpå tänkte jag att radion i köket går säkert lika bra, men icke! På med tv:n...

Eurosport, Landhockey is da thing...:D Sov tyst och lugnt hela natten i sin bur (utan sällskap i soffan).

I övrigt går det alldeles utmärkt med invänjningen. Han är grym på inkallning och kan platsläggas på låååång distans. Ska börja träna på riktigt om en månad ungefär, efter att tackorna är betäckta så DOM inte stressas av "unghunden"

Visst ja, Vad kan man ge en hund som fiser något så förgrymmat surt :eek:?

Jag har ställt om honom på ett foder med lamm och risbas istället för högt kolhydrat innehåll. Kan man ge filmjölk eller dyl?
 
Sv: Ny hund

Om han sover som en filbunke om TV är på och det är något som hörs och syns så tyder det på att han tror att flocken har övergett honom och blir stressad och orolig av att inte se eller höra något.

Hunden har ju fått flytta från sin flock är ju givetvis säker på att det händer igen om det blir tyst alltså kan han inte slappna för när han vaknar kommer flocken att vara borta. Speciellt om tiken inte sover i samma rum som han.
 
Sv: Ny hund

Om han sover som en filbunke om TV är på och det är något som hörs och syns så tyder det på att han tror att flocken har övergett honom och blir stressad och orolig av att inte se eller höra något.

Hunden har ju fått flytta från sin flock är ju givetvis säker på att det händer igen om det blir tyst alltså kan han inte slappna för när han vaknar kommer flocken att vara borta. Speciellt om tiken inte sover i samma rum som han.

Tiken sover på sin plats ca 1 meter från honom. Vi tar en natt i taget och försöker hjälpa honom med att hitta ro. Tänker inte ha tv:n på i resten av hans liv men just nu funkar det och ALLA får sova...:)

Någon som har tips om fisdämpare? ;)
 
Sv: Ny hund

Kör på det som funkar - i detta fallet bur och TV'n på - tills hunden landat!
Det är såååå dumt att försöka fixa alla "problem" på en och samma gång :)

När det gäller fisandet så säger jag först avmaska!
Och sedan sätt honom på RC Intestinal eller Hills i/d under en period/någon månad! Båda dessa är "mag-foder" med hög smältbarhet och liten risk för gasbilning.

Förhoppningsvis kommer han bli mindre fisig när han landat och kan era rutiner och regler. Lugn hund = lugn mage = mindre/färre fisar :D

Lycka till!
Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 217
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 211
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 132
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 749
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp