ny hundras

Fragile

Trådstartare
Såg ett repotage om en ny hundras som tillhör de stående fågelhundarna. Ser ut som en strävhårig weimaraner.
Skulle va en blanding mellan just weimaraner, strävhårig vorsteh och pointer (tror jag)
Läste det i Härliga Hund men jag hittar ingen info på nätet nu. Vet inte vilket nr. det var heller. Kanske en gammal tidning för jag läste den på sjukhuset?
Hade såklart ett konstigt namn..

Någon som vet något mer?

/Mimmi
 
Sv: ny hundras

Bara för jag starta en tråd så hittade jag den :D

slovenský hrubosrsty stavac

slovensky_hru_stavac_medium.jpg


någon som träffat på en? Eller har någon slags erfarenhet?
 
Sv: ny hundras

Slovakian Rough-haired Pointer

RTEmagicC_shs_02.jpg.jpg


"At one point, the Slovaks who developed the breed asked the Weimaraner Club of Germany to recognize this dog under the name Rough-haired Weimaraner, but the request was rejected."
 
Senast ändrad:
Sv: ny hundras

Vad jag har hört genom rasklubben så är det ingen ras att satsa på för tillfället, det finns få individer som är ojämna.
 
Sv: ny hundras

Kan tänka mig det. Skulle vara kul om det kom några uppfödare i sverige och se hur de funkar i jakten först.
Men tyckte de såg fräcka ut! Har alltid tyckt bra om vorsteh, weimaranern har jag ingen större erfarenhet av. I klubben är det mest settrar :)
 
Sv: ny hundras

Kan tänka mig det. Skulle vara kul om det kom några uppfödare i sverige och se hur de funkar i jakten först.
Men tyckte de såg fräcka ut! Har alltid tyckt bra om vorsteh, weimaranern har jag ingen större erfarenhet av. I klubben är det mest settrar :)

Finns en weimaraneruppfödare som har 1 sån hund. Ej i aveln ännu, men kanske kommer om de blir nöjda med denna?
http://classicdreams.se/gallerier/

Sidan är tung att ladda, men.. :)
 
Sv: ny hundras

Den kommer garanterat gå i avel... :crazy:

Du verkar ju vara lite insatt i detta, så jag frågar och ser om du kan svara.
Varför har denna rasen tagits fram? Vad är det den ska komplettera/användas till som inte övriga fågelhundsraser kan?
 
Sv: ny hundras

Du verkar ju vara lite insatt i detta, så jag frågar och ser om du kan svara.
Varför har denna rasen tagits fram? Vad är det den ska komplettera/användas till som inte övriga fågelhundsraser kan?

Undrar jag också! :)

Just eftersom den tagits fram av tre raser med (nästan) exakt samma egenskaper också är det ännu mer intressant. Men fin var den verkligen!
 
Sv: ny hundras

Och barajag

Äh, det är väl klart att om man importerar en hund av helt ny ras och dessutom lever på att föda upp hundar så kommer hunden användas i avel. Och sen vad jag tycker om stället får jag hålla för mig själv eftersom vi inte diskuterar privatpersoner här, smileyn var lite onödig så här i efterhand.
 
Sv: ny hundras

Du verkar ju vara lite insatt i detta, så jag frågar och ser om du kan svara.
Varför har denna rasen tagits fram? Vad är det den ska komplettera/användas till som inte övriga fågelhundsraser kan?

Det enda jag har hört från rasklubben för kontinentala fågelhundar är att det skulle bli en strävhårsweimaraner. Eftersom det finns korthår och långhår så skulle det väl bli som vorsteh med 3 hårlag. Det enda positiva jag kan se med det är att det skulle bli mer vidd i avancerna.

Sen kan man inte bortse från att weimaranerns färg säljer och strävhår är ett ganska bra hårlag enligt mig (långhår drar in mycket skit, korthåren fryser lätt).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Inviger mitt nya medlemskap på buke med att starta ännu en ras tråd...... Men efter att läst era kloka svar o diskussioner i årtal kan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 675
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund I senaste hundsport har de valt att presentera min ras, Kleiner Münsterländer. Oftast brukar jag tycka att rasspecialerna är trevlig...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: Red_Chili
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 265
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp