Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Joyze

Trådstartare
Jag funderar på att ta föl på mitt sto nu till våren men då jag är väldigt grön vad det gäller avel tänkte jag höra ifall ni skulle kunna ge mig lite råd samtidigt som jag länsar biblioteket på böcker :p

Min dam blir 14 år i år och är e. Zeppelin och har irländskt på mödernet (icke godkänd hingst). Hon är ca 163 cm hög. Tävlar 1 m - 110 i hoppning. Avkomman vill jag helst ska bli lite större än morsan och ha lite mer "vilja" i hoppningen (kapacitet har mammsen också men det är snarare skallen det är fel på, så god skalle hos pappsen är viktigt!). Även starka ben och ordentliga kotor är viktigt eftersom mor har fått stöta på koteldsinflammation pga felställning i benet innan vi insåg hur vi skulle tackla problemet (med rätt skoning).

Jag har kikat lite på Ronaldinho H och tycker att han verkar ha det mesta av det jag söker, någon som vet mer om honom och hur hans avkommor blir? Eller någon som har något annat förslag?

En annan väsentlig fråga - eftersom det här är första gången jag ger mig ut i avelsdjungeln har jag inte en aning om vad hela kalaset kan kosta. Ni med erfarenhet, var brukar slutsumman stanna på? Hur mycket tycker ni att man minst ska räkna att det kostar att fixa en bebbe? Det är ju alltid bra att veta på ett ungefär hur mycket man ska spara ihop :D

Jättetacksam för svar och alla tips och råd ni kan ge :)
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Ett snabbt snitt på kostnaden är att ett normal föl har kostat uppfödaren 25 000 när det är färdigt för registrering Sedan finns det ju då helt klart ett stort spann på kostnaderna beroende på dels egna förutsättningar med stall och foder och dels på hur lätt stoet blir dräktigt, ja givetvis också på hingstvalet. En fin travhingst kan gå på närmre 200 000 att använda. Men med en billig hingst, naturlig betäckning och ett sto som blir dräktigt med en gång så kan man komma undan med så där 12 000. Medans ett krångelsto på fryst semin och dyr hingst lätt kan springa iväg till 40 000 - 50 000.

Så det du får räkna med är kostnader för:
Hingsten
SH avgift
Transport av stoet till stationen
Ev uppstallning på stationen
Stationsavgift och veterinäravgifter
Dyrare foder till stoet under senare delen av dräktigheten och under digivningen.
Större box
En till box vid avvänjningen
Registrering och chipmärkning av fölet
Vaccinering och avmaskning av sto och föl.

Vad detta kommer att kosta just dig beror ju dina egna förutsättningar hur långt du måste köra med stoet eller hur du har det med stall och foder m m.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

spinner på o undrar vart man får tag på stationer?
har tidigare bara erfarenhet utav naturbetäckning, men har nu fått tag på en hinst med färsk semin o det blir smidigare för mig o stot.
men har ingen station att seminera på o vet inte riktigt hur man ska få tag på en BRA?
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Lite kan det beror vilken ras det handlar om. Men om vi håller oss till ASVH så finns det på deras hemsida visserligen är den inte uppdaterad för 2009 ännu men dessa fanns förra året.
http://www.asvh.se/avel/seminstationer_lan.htm

Vissa av dessa tar även andra raser.

Sedan kan vissa av hingstarna också ta emot hemma även för seminering. Så det kan du kolla upp med hingstägaren.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Jag, som själv har seminstation i Skåne, skulle nog vilja säga att de flesta stationer tar alla raser. Jag själv skickar sperma från våra Spanska hingstar, och har aldrig varit med om att en station inte tar emot "spansk" sperma. Själv seminerar jag alla raser och har en hel del ridponnyer utöver halvbloden.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Längst bak i hingstkalendern finns seminstationer i varje län listade. Skriv ner dina frågor och ring runt och jämför, det lönar sig, samt att du då får en känsla för vet som ska ta hand om ditt sto. Jag åkte till station för undersökningar och semin, min häst åker gärna transport men blir stressad vid flytt, så jag ville inte att hon skulle stå borta. För de som blir stressade av att åka eller har oregelbundna brunster kan det vara bättre att stalla upp på stationen men prisskillnaden är väsentlig.

Mitt råd som sagt, fundera på vad som är viktigt för dig och ring runt.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Jag, som själv har seminstation i Skåne, skulle nog vilja säga att de flesta stationer tar alla raser. Jag själv skickar sperma från våra Spanska hingstar, och har aldrig varit med om att en station inte tar emot "spansk" sperma. Själv seminerar jag alla raser och har en hel del ridponnyer utöver halvbloden.

Tja inte helt sant för t ex Brodda tar inte från ASVH så man får undersöka vad som gäller för just den ras man vill använda.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Nej med det är ju en travstation! De har lite speciella regler. Brodda finns ju inte heller med på ASVH:s lista som var den lista som det refererades till här i tråden.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Det är ju det jag har skrivit hela tiden det beror på rasen som man vill avla med vilken station man kan använda. Det är ju betydligt fler som tar ridhästar än travhästar. Inte heller alla klarar fryst men det var ju inte aktuellt i frågeställningen.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Nej, du har skrivit:
"vissa av dessa stationer tar även andra raser"

Jag vågar nästan säga att alla stationerna på ASVH:s lista tar "andra" raser än halvblod. Om man letar efter travstationer så söker man ju på travsidor.

Fast jag tror att hon som frågade nog har fattat nu... Det står ju även klart och tydligt om stationen jobbar med AI, TAI &/eller FAI

TS: ursäkta trådsvammel ot!:grin:
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Ser att du bor i Malmö regionen, du har då massor av seminsationer att välja på... Bla Flyinge som ligger nära och är bra, som dessutom har hingsten hemma på station så det blir ingen transportsperma kostnad i så fall...
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Haha ojsan vad vi bytte ämne helt plötsligt! :p Men det är ingen fara såklart. Intressant att veta hur det ligger till med huruvida olika stationer tar emot alla hingstar eller bara speciella raser.

Jag bor precis som någon sa i Malmö, så just därför känns Flyinge som ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet från Flyinge? Nöjda/onöjda med något?

Men ifall jag nu har en Flyingehingst, transporterar dit mitt sto och får henne inseminerad på plats och åker hem sen, då borde väl kostnaderna minska på den fronten? Med tanke på att man slipper transport av sperma och uppstallning? Eller man måste ändå stalla upp där över några dagar?

Och förresten, ingen som har någon kommentar angående Ronaldinho H? :D
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

Jag har använt Flyinge och om du väljer deras egna hingstar så slipper du stationsavgiften vilket gör att det blir billigare. Det du får räkna på är om du är ledig så att du kan åka fram och tillbaka med stoet för semineringar och kontroll och vad det kostar dig att göra det. Sedan kan du ju avgöra om det blir billigare eller dyrare mot vad kostnaden blir för att ha henne kvar på Flyinge. Man kan där även ha hästen på bete ´som är billigare än än box i stall, så man behöver inte stalla upp stoet även om man lämnar henne.

Jag kan ju bara tala för mina fem ston som var på Flyinge, men de trivdes inte där av någon anledning. Jag har använt andra stationer under tidigare år men har aldrig upplevt att det tyckt så illa om det som på Flyinge. Sedan kommer det att bli en ny veterinär på Flyinge i år som jag inte vet vem det blir eller hur den personen är.
 
Sv: Ny i avelsvärlden, hjälp mig!

kl

Jag använde hingst på TAI i år, jag betalade så här i år:
Semin avg 1500kr
Stations avg 1200kr
Dygn 80kr x 6 = 480kr
SH avg 250kr
Tappning, samling och emballage 1000kr
= ca 5500kr med moms.

Om jag istället hade kört till hingstens station så hade det kostat mig 15mil extra enkel resa t.o.r x 2 = 60mil, blir med min bil och släpet ca 1200kr men jag hade "tjänat" in stations avgiften, vilken är 1500kr med moms. Jag hade alltså tjänat drygt 300kr på att köra till hingsten så för mig är det ej värt det, köra 1,5-2h extra enkel väg känns onödigt.
Har man däremot ingen större omväg till hingsten så är det ju att föredra, ston på hingstens egna station får alltid sperma före ev. skick ston, dessutom är ju dräktigheten högre med AI.
 

Liknande trådar

Avel Eftersom mitt sto nu ska byta bana och gå och bli avelsmärr behöver jag verkligen alla tips och råd jag kan få då jag är så grön man kan...
Svar
15
· Visningar
1 677
Senast: Masse
·
Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 700
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp