Ny inflyttad

Bella_2010

Trådstartare
Hej,
Skulle behöva lite tips.
Vår Bella född 2010 har flyttat till nytt stall.
Hon har nu bott i nya stallet en vecka.
problemet är att hon är så stissig.
Hon är lugn så länge hon är i hagen och boxen.
Men går vi runt hörnet så blir hon helt stissig och börjar hoppa runt och skakar på huvudet osv. Hon är rädd för allt.. nya hästar, vatten pölar, vissa byggnader osv. Hon verkligen vägrar gå åt vissa håll.. och
pallen som min dotter står på vid uppsittning är hon super rädd för och vill inte stå still.
Min dotter har bara suttit upp och ridit ca 10 min sedan vi hämtat henne och då på en parkering som vi gick fram å tillbaka på..
Vad tycker ni jag ska göra, ska jag låta henne vara ett tag eller hur ska jag få henne att gå utan att vara rädd..
Snälla ge mig tips!
 
Jag hade varit lugn och fortsatt lugnt, samma rutiner. Just nu är allt nytt för hästen och det brukar ta ett tag innan de landar med alla nya rutiner osv.
Angående uppsittningspallen hade jag nog helt sonika miljötränat hästen, låta den undersöka pallen och bara stå still vid den, utan att försöka sitta upp och när det funkar ta det till nästa steg osv.
Det krävs en hel del tålamod och lugn, men jag tror att hästen så småningom kommer landa.

Jag hade själv en häst som var livrädd för vattenpölar när jag köpte henne, hade henne i 4 år innan jag var tvungen att ta bort henne. Vi övade varenda dag när vi stötte på en vattenpöl, i början var kraven inte så stora, t ex. bara gå förbi vattenpölen, sen vända och gå tillbaka och hålla på så fram å tillbaka.
Efter ett tag kunde vi gå precis i kanten på vattenpölen.
Mot slutet vet jag att jag kunde leda med grimskaft och få henne att gå i vattenpölen medan jag gick bredvid, och massor av beröm när hästen gjort rätt och är lugn.
 
Det kan ta månader för en häst att bo in sig på ett nytt ställe. De reagerar alla lite olika, men de brukar lugna ner sig efter ett tag.

Jag tycker oftast att motion är bra för att hjälpa dem, men man får välja sina strider ibland:
-Är det verkligen jätteviktigt att hon står stilla vid pallen, just nu? Eller kan man ta detta senare?
- Börja med att gå de vägar där hon går (kan du leda med dottern på, om ponnyn inte är helt okontaktbar). När ponnyn landat mer, så kan man börja utmana och utöka var man går.
- Finns det tillgång till paddock/manege där ni kan rasta av henne där det är lite lugnare? En avrastad häst är oftast en lugnare häst.
 
Tyvärr måste man gå en bi
Det kan ta månader för en häst att bo in sig på ett nytt ställe. De reagerar alla lite olika, men de brukar lugna ner sig efter ett tag.

Jag tycker oftast att motion är bra för att hjälpa dem, men man får välja sina strider ibland:
-Är det verkligen jätteviktigt att hon står stilla vid pallen, just nu? Eller kan man ta detta senare?
- Börja med att gå de vägar där hon går (kan du leda med dottern på, om ponnyn inte är helt okontaktbar). När ponnyn landat mer, så kan man börja utmana och utöka var man går.
- Finns det tillgång till paddock/manege där ni kan rasta av henne där det är lite lugnare? En avrastad häst är oftast en lugnare häst.
Tyvärrr det en bit till paddocken å den vägen vill hon inte gå 😔
 
Försök tajma in att hänga på någon av de andra hästarna i stallet ut på en runda några gånger. En häst blir alltid tryggare med en hästkompis med sig och det är viktigt att hästen får positiva minnen från era ridturer så den vill göra det igen nästa gång.
När hästen har gått rundan några gånger med sällskap och det funkar bra så kan ni prova att gå samma runda utan sällskap. Ta samma runda varje gång tills hästen är lugn och trygg med den. Då har den antagligen lärt känna er och sitt nya hem under tiden och är mer trygg vilket innebär att det förhoppningsvis går att börja introducera nya ridvägar så småningom.
 
Är hästen van vid att bli riden flera gr i veckan?
Jag vet att många tycker man ska ställa av hästen så den får bo in sig på nytt ställe men jag tycker det är mkt bättre att fortsätta med samma rutiner som hästen känner trygghet i. Var bara lugn och tålmodig. Är hästen rädd för pallen, ja men då tränar ni på att den ska vara lugn när ni sitter upp. Så länge ni är trygga och lugna så kommer hästen att lugna sig men undvik inte att inte motionera den om den är van vid det.
 
Jag hade satt igång direkt med de rutiner ni ska ha. Vad är tanken, att ni ska rida till paddocken och träna där? Gå ner till paddocken och rid där. Longera om det inte funkar att rida. Eller bättre: tömkör. Men sätt igång med de rutiner ni vill arbeta in.
 
Hej,
Skulle behöva lite tips.
Vår Bella född 2010 har flyttat till nytt stall.
Hon har nu bott i nya stallet en vecka.
problemet är att hon är så stissig.
Hon är lugn så länge hon är i hagen och boxen.
Men går vi runt hörnet så blir hon helt stissig och börjar hoppa runt och skakar på huvudet osv. Hon är rädd för allt.. nya hästar, vatten pölar, vissa byggnader osv. Hon verkligen vägrar gå åt vissa håll.. och
pallen som min dotter står på vid uppsittning är hon super rädd för och vill inte stå still.
Min dotter har bara suttit upp och ridit ca 10 min sedan vi hämtat henne och då på en parkering som vi gick fram å tillbaka på..
Vad tycker ni jag ska göra, ska jag låta henne vara ett tag eller hur ska jag få henne att gå utan att vara rädd..
Snälla ge mig tips!
Ni måste visa henne att ni är att lita på. Ni måste bygga förtroende och en relation med ömsesidig respekt med henne. Det gör ni genom att vara tydliga och konsekventa, genom att visa att såhär fungerar det här och såhär gör vi här. Blir hon rädd så är det ni som måste bevisa för henne att det inte finns något att vara rädd för och det gör ni genom att själva vara lugna och trygga. Forcera inte och bestraffa inte, gå inte upp i stress själva utan var tydliga med att det här ska vi göra och dela upp momenten i små steg. Tycker hon t ex att pallen är otäck så gå med henne fram och tillbaka förbi pallen, när hon har sett den från båda sidor så uppmuntra henne nosa och undersöka och framförallt, var lugna! Bestäm er innan för vad ni ska göra och gör det även om det innebär att det tar längre tid än ni hade tänkt för att det hela behöver delas upp i små moment. Små små steg ger henne större möjlighet att lyckas och därigenom växa och det är bästa vägen till framgång. För varje gång hon känner att hon måste ta ansvaret för sin överlevnad själv för att hon inte kan lita på er blir det värre precis som det blir bättre för var gång hon lyckas. Blir hon stissig så vänta bara ut det och var de lugna och trygga människorna hon behöver. Ha i huvudet "får jag röra på min kropp blir jag lugn i min knopp." Dvs att hon rör sig är inget fel utan snarare tvärtom, det leder till att hon lättare kan processa informationen hon får sålänge ni är lugna och trygga.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 130
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp