Ny islandshäst?

F

Fleyta

På internet har jag funnit att en ny ras har börjat avlas fram i Tyskland - aegidenbergern. Detta skall vara en blandning av islandshäst och El Paso och tydligen likna islandshästen tämligen mycket.

Är det någon som har hört talas om detta och kan berätta lite mer om det? Jag har försökt att söka vidare på internet men hittar inget om den nya rasen förutom denna första sidan...
 
Nä aldrig hört talas om det. Men det låter ju bra. El Pason kan väl också tölta om jag inte minns fel? Å så kan ju alla de som gillar en "ädel" islandshäst hålla sig till den nya rasen vetja... :angel:
 
Jag läste om det i en tidning för några år sedan, det är alltså inte helt nytt. Jag undrar om det inte är Walter Feldmann som korsar dessa raser, ska se om jag hittar tidningen!
 
Jepp det är Feldmann som korsat dessa. Egentligen hans far....
 
Här är en bild på rasen!

Hittar inte rätt tidning, men i Ridsport Special nr 1-99
kan man läsa följande:

Det finns hundratals olika mer eller mindre vanligt förekommande hästraser med laterala gångarter, raser som vi för ett ögonblick inte skulle känna igen namnen på. Dessutom finns ett antal korsningshästar varav aegidienbergern är den mest kända i islandshästkretsar. Det är den tyska familjen Feldmann som korsat peruansk paso och islandshäst för att få fram en större, gångartsbegåvad ridhäst.

Här kan du hitta en aegidienberger till salu : http://www.gaedingar-group.de/

Fina hingstar: http://www.gaedingar-group.de/archiv/gpz/cat_hengste_2003.html
 
Rasen om man nu kan kalla den ras.( Snarare korsning)
kallas för Aeigidienberger och består av Islandshäst
och Peruvian Paso. 3/8 delar Peruvian Paso och 5/8
Islandshäst. En del andra korsningsförsök pågår.

(Även 50/50 korsning kallas för Aeigidienberger.)
Mej veterligen finns ingen ras med namnet "El Paso"
utan måste vara en missuppfattning eller felskrivning.

Själv tycker jag och många andra som har med dessa raser
individuellt att gjöra, att vi redan har två eminenta
raser på sitt sätt och att tyskarna har uppfinnarsjuka.

Vad är det man vill ha fram egentligen. :confused: :confused:

En endast töltande Islänning eller en travande PP???
Raserna har inga likheter, inte äns i sättet de töltar.
Vill man hitta ett medium eller???

www.gangpferde.de/frame03.htm
(klicka på:Kreuzungen.)
 
På vad sätt gångartsbegåvad. :confused:

En stötig PP med dålig trav eller en mera töltsäker
islänningstyp med dålig trav. :confused:

Frågan är om de får fram en till ras som slår sej fram eller som slår sej mindre.

Islänningen rör sej rakt med benen medan PP:n
mest trampar bakbenen innanför frambenen, (därav
den sbabba vägvinnande tölten.
 
På vad sätt gångartsbegåvad. :confused:

En stötig PP med dålig trav eller en mera töltsäker
islänningstyp med dålig trav. :confused:

Frågan är om de får fram en till ras som slår sej fram eller som slår sej mindre.

Islänningen rör sej rakt med benen medan PP:n
mest trampar bakbenen innanför frambenen, (därav
den snabba vägvinnande tölten.

Tycker att den som har intresse för denna korsning först
ska titta på vad de som renrasiga har för för/nackdelar. :)
Det är svårt att gjöra sej en uppfattning om denna ännu
ohomogena korsning.
(Inte riktat till dej men andra.)
 
Ha!
Snygga iaf :))
Då har vi en till korsning vi kan testa du och jag! ;)
Ska vi inte starta ett korsningsstuteri? :idea:
Så kan vi testa alla konstiga korsningarna :rofl:
:bump:
 
På vad sätt gångartsbegåvad
Antagligen menar artikelförfattaren en häst med gångarter utöver skritt, trav, galopp.

Frågan är om de får fram en till ras som slår sej fram eller som slår sej mindre.
Förhoppningsvis en häst som inte slår sig alls. Kan du närmare förklara varför den skulle göra det.

Tycker att den som har intresse för denna korsning först
ska titta på vad de som renrasiga har för för/nackdelar.
Det är svårt att gjöra sej en uppfattning om denna ännu
ohomogena korsning.
Finns det något intresse i Sverige för denna ras?
Det finns så många raser med extra gångarter varav många är framavlade ur korsningar raser emellan, huruvida denna är lyckad eller ej kan inte jag uttala mig om. Har aldrig sett ngn eller ridit någon. Iof har jag inte ridit PP heller så jag kan inte uttala mig om den rasen.
När det gäller islandshästen så tycker jag att den rasen duger precis som den är!
 
Det blir väl en akhalislandsfriesersaddlebred med inslag av aegidienberger. Köper du en Tinker så kan vi blanda in det med! :idea:
Undrar vad den kommer att ha för gångarter? :rofl:
 
Det har gått ett program på tv om aegidenbergern. Man fick se många fina hästar. Jag minns inte så mkt- men jag tror de nämnde att hästarna hade benproblem?? Någon som vet närmare? Det var säkert 5-6år sedan programmet visades... Kanske vore något att skriva till svt om???? eller så var det på tv6... *dåligt minne*
 
Svar till:

Antagligen menar artikelförfattaren en häst med gångarter utöver skritt, trav, galopp.

Det skulle vara diverse udda ggn-arter som egentligen
inte är bekväma eller av större nytta.
Tölt har ju båda raserna, trav går att bibehålla hos
PP om det gjörs tidigt.


Svar till:

Förhoppningsvis en häst som inte slår sig alls. Kan du närmare förklara varför den skulle göra det.

Om en islänning får ett längre steg utan att få utrymme
för bakbenen så kommer den slå sej mera då de inte
har som PP, som ju trampar bakbenen mellan frambenen
och därigenom undgår detta. Det måste mycket kunnighet
om nedärvning i många aspekter när två olika utförande
av ggn-art ska bli bättre än båda avelsdjurens.
Dels så har en PP en längre underlinje.
Det tror jag inte kan lösas på endast något tiotal
generationer.

Svar till:

Finns det något intresse i Sverige för denna ras?
Det finns så många raser med extra gångarter varav många är framavlade ur korsningar raser emellan, huruvida denna är lyckad eller ej kan inte jag uttala mig om. Har aldrig sett ngn eller ridit någon. Iof har jag inte ridit PP heller så jag kan inte uttala mig om den rasen.
När det gäller islandshästen så tycker jag att den rasen duger precis som den är!

Intresset för nya rase finns ständigt i mer eller mindre
grad. Se trådstartaren.

De flesta andra "nyare" ggn-artsraser har lite längre tid
bakom sej men är fortfarande relativt ohomogena till
utseende och rörelsemönster. Men lite mer riktmärke finns
hoss dessa.

Tycker som du att båda raserna duger som de är och tog
upp detta för att jag i alla fall skulle se det som
ganska osäkert att skaffa en sådan korsning när det
ännu inte finns äns mindre kunskap om vilken typ av
ggn-arter man får i längden, eller äns på en häst
förrän den kommer upp i 5-7 års ålder.

Speciellt när det nu som du säger finns många andra
ggn-artsraser att titta närmare på först. :D

Visst är det intressant, men då jag berättat om denna
korsning för uppfödare av båda raserna och även sådana
som föder upp båda samtidigt och med bortåt 30 års
avelsarbete bakom sej, så har det mest blivit huvudskakaningar.
 
Det programet minns jag också vagt, men minns inte vad kontentan blev av korsningsförsöket.

Undrar också vad man efterstävar med korsningen, vill man ha en större elegantar islänning kan man ju ta en Pasohäst med en gång istället, eller?
 
Jag har oxå sett programmet som gick för några år sedan, så detta är ingen ny ras.
Vi har ju en american sadlebreed/islandshäst, Victor som är 4år & har kanonhärligt psyke.
 
Ville åter bara belysa att det är en korsning,
och att i hästsammanhang så räknas även raser
med kring 100 år på nacken som "nya" raser.
 
Islandshäst? Nej, nu måste jag protestera. Ingen fattar visst varför människorna på Island är så stränga med regler på sina hästar? De vill ju INTE att dom ska bli SÖNDERAVLADE!!! :mad:
 
Läste en intervju med Walter Feldtmann (som avlat fram rasen) för några år sedan. Han berättade att många ryttare i Tyskland ville äga/rida islandshäst därför att den var robust och trevlig men att den var alldeles för liten (=lovikavante) för att räknas som häst i de finare kretsarna (typ i ridhusen...). Walter berättade också att försöken med att avla fram Aegidienbergern inte hade fallit väl ut då de blev klena och tappade gångarterna. Men detta var som sagt för flera år sedan så de kanske har kommit tillrätta med problemen?
 
I boken Islandshästen II eller om det var III står det lite om den rasen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp