Ny kamera? Tips!

MiniLi

Trådstartare
Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på kameramarknaden så skulle väldigt gärna ta emot tips och tankar kring vad som kan vara lämpligt att välja.

Lite förutsättningar:
  • Jag är en glad amatörfotograf som aldrig lyckats lära mig manuella inställningar utan fotar på auto.
  • Fotar framförallt hundar i alla möjliga situationer.
  • Tycker kameror är förbaskat dyra men kan tänka mig att lägga max kring 5000 kr.
Det jag inte gillar med min nuvarande kamera är att den är väldigt långsam. Den typ hänger sig när man ska fota och ganska ofta har hunden hunnit förflytta sig en bra bit innan kameran tar själva fotot. Detta har blivit väldigt mycket värre senaste åren och det är som värst när jag har mitt favoritobjektiv på (ett Tamron 70-300/4.0-5.6). Kan för lite om kameror för att säga vad det är som är så långsamt.. Slutaren? Autofokus?
Men med det sagt så är det iallafall viktigt att kameran är snabb!
Jag vet ju att det viktigaste är att ha ett bra objektiv men har fått för mig att mitt nuvarande kamerahus har någon slags begränsing.. Något med ISO kanske?

Med det sagt.
Jag har ju Nikon nu och ett extra Tamron-objektiv. Hur stor skillnad är det mellan Nikon och Canon? Samma kvalitet till samma pris?
Det vore ju smidigt för mig att kunna fortsätta använda Tamron-objektivet, men det var inte så fasligt dyrt så om jag kan få andra fördelar av att gå över till Canon är jag öppen för det.

Eftersom att jag inte kan ngt alls om Canon har jag mest tittat på Nikon. Har insett att jag i min budget hamnar antingen till uppföljarna av min nuvarande (D3200 eller D3300) eller gå upp till D5000-serien.
Så då undrar jag:
  • Hur stor skillnad är det mellan min nuvarande D3000 och uppföljarna D3200/D3300?
  • Vad är det jag får om jag uppgraderar till D5000-serien jämfört med D3000-serien?
  • Och vad skulle motsvarande modeller (i den prisklassen alltså) om jag går över till Canon? Skillnader?
Hoppas på massor med smarta svar :)

(Har en annan tråd igång just nu som jag bett moderator ta bort då den inte blev riktigt aktuell)
 
Jag skulle satsa på en kompakt kamera om du mest fotar i autoläge. Den är smidig att ta med sig och ger nästan lika bra bilder som en systemkamera. Den bästa kameran är ju den man har med sig :)
Titta på rx100 som går att få för 5000 kr numera. Det
Sony RX100-II
http://www.ljudochbild.se/test/sony-rx100-ii

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-sony-rx100-ii-mycket-bra-blir-b-ttre?nodePage=0
Fast då känns det som jag tappar väldigt mycket med tex möjligheter till zoom osv?
Jag fotar ju mest med ett objektiv som är 70-300 och det går väl inte med en kompaktkamera?
 
Jag skulle säga att det inte är så stor skillnad på Canon och Nikon men att det är smidigt att följa samma tillverkare, då slipper man lära sig nya reglage och funktioner och knappar samt kan använda samma objektiv.
Har en mer avancera kamera än du har och kan tyvärr inte riktigt råda om den sorten du söker - mer än att jag är nöjd med Nikon och är inne på min fjärde kamera :)
När jag köpte ny senast upplevde jag också att min gamla blivit "sliten" och efter lite googlande så har kameran en begränsad livslängd (x antal exponeringar).
Tror att oavsett modell borde du uppleva en förbättring ;)

Fast då känns det som jag tappar väldigt mycket med tex möjligheter till zoom osv?
Jag fotar ju mest med ett objektiv som är 70-300 och det går väl inte med en kompaktkamera?

Jag skulle inte byta till kompaktkamera. Min far har en ganska avancerad sådan men den lockar inte mig alls. Objektiv funkar inte nej, och de som har utbytbar front är oftast dyra som systemkameror.
 
Jag skulle säga att det inte är så stor skillnad på Canon och Nikon men att det är smidigt att följa samma tillverkare, då slipper man lära sig nya reglage och funktioner och knappar samt kan använda samma objektiv.
Har en mer avancera kamera än du har och kan tyvärr inte riktigt råda om den sorten du söker - mer än att jag är nöjd med Nikon och är inne på min fjärde kamera :)
När jag köpte ny senast upplevde jag också att min gamla blivit "sliten" och efter lite googlande så har kameran en begränsad livslängd (x antal exponeringar).
Tror att oavsett modell borde du uppleva en förbättring ;)
Hur kollar man antal exponeringar som gjorts? Hittade att man skulle kunna kolla genom att ladda upp bild på ngn sida men kommer inte in där.. Går det att se direkt i kameran?
 
Hur kollar man antal exponeringar som gjorts? Hittade att man skulle kunna kolla genom att ladda upp bild på ngn sida men kommer inte in där.. Går det att se direkt i kameran?

Åh... vad jobbig fråga. Vet att jag googlade och laddade upp bilden på någon sida, ja. Kanske prövade två sidor. Var tyvärr ett par år sedan. Mitt sista fotojobb med gamla kameran gav 90 % suddiga bilder och då gav jag upp, den var helt enkelt sliten.
 
Åh... vad jobbig fråga. Vet att jag googlade och laddade upp bilden på någon sida, ja. Kanske prövade två sidor. Var tyvärr ett par år sedan. Mitt sista fotojobb med gamla kameran gav 90 % suddiga bilder och då gav jag upp, den var helt enkelt sliten.
Jag får googla lite mer så kanske jag hittar :)
 
Fast då känns det som jag tappar väldigt mycket med tex möjligheter till zoom osv?
Jag fotar ju mest med ett objektiv som är 70-300 och det går väl inte med en kompaktkamera?

28-100 mm har den jag länkade till.

Tyvärr måste du upp lite i pris om du vill ha mer zoom och lite större sensor än en vanlig kompaktkamera.
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 25-400 mm
Ligger runt 7000 kr. Dock blir den inte lika kompakt längre.
Men du slipper iaf släpa på objektivet. Plus 4k video :)
 
Senast ändrad:
28-100 mm har den jag länkade till.

Tyvärr måste du upp lite i pris om du vill ha mer zoom och lite större sensor än en vanlig kompaktkamera.
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 25-600 mm
Ligger runt 7000 kr. Dock blir den inte lika kompakt längre.
Men du slipper iaf släpa på objektivet. Plus 4k video :)
Alltså jag tycker ju inte att storleken på kameran är något problem så jag vet inte varför jag skulle köpa kompaktkamera?
 
Nu kom jag in på den där sidan, min kamera har gjort 18722 exponeringar. När jag googlar läser jag att min kamera borde fixa kring 30 000 exponeringar.. Svårt att veta om den börjat ge upp i förtid eller om det är ngt annat som felar..
 
Alltså jag tycker ju inte att storleken på kameran är något problem så jag vet inte varför jag skulle köpa kompaktkamera?

Jag fick uppfattningen av att du ville ha en enkel kamera och slippa göra en massa manuella inställningar. Jag har vänner som har bytt från dyra Systemkit 10k+ till en mindre bridgekamera som tycker det blivit roligare att fota då man faktiskt kan ta med sig kameran på fler tillfällen och har mer flexibilitet i zoom osv.

Men är bildkvalité prio nr 1 och enkelhet/flexiblitet prio långt ner på listan. Så är det ju en ny systemkamera du ska.
 
Jag fick uppfattningen av att du ville ha en enkel kamera och slippa göra en massa manuella inställningar. Jag har vänner som har bytt från dyra Systemkit 10k+ till en mindre bridgekamera som tycker det blivit roligare att fota då man faktiskt kan ta med sig kameran på fler tillfällen och har mer flexibilitet i zoom osv.

Men är bildkvalité prio nr 1 och enkelhet/flexiblitet prio långt ner på listan. Så är det ju en ny systemkamera du ska.
Jag vill ta så bra bilder som möjligt så enkelt som möjligt.
Jag gillar att fota med systemkamera, har ingen längtan efter att gå tillbaka till kompakt modell.. Trots att jag bara använder auto ;)
 
Jag vill ta så bra bilder som möjligt så enkelt som möjligt.
Jag gillar att fota med systemkamera, har ingen längtan efter att gå tillbaka till kompakt modell.. Trots att jag bara använder auto ;)

Jag har samma kamera som du. Har haft den i 4 år, och börjar också fundera på en ny. Helst vill jag ha en Nikon 7100 - men får spara ihop lite pengar först.

Med din budget och objektiv (och om du varit nöjd tidgiare med din D3000) då är ju faktiskt uppföljare från Nikon ett alternativ. Objektiven du har passar ju också - köp enbart kamerahuset så behöver det inte bli lusans dyrt. http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NIKON-D3200-Kamerahus,90952,510280,487747.html?langId=-16

/Lizzie
 
Jag har samma kamera som du. Har haft den i 4 år, och börjar också fundera på en ny. Helst vill jag ha en Nikon 7100 - men får spara ihop lite pengar först.

Med din budget och objektiv (och om du varit nöjd tidgiare med din D3000) då är ju faktiskt uppföljare från Nikon ett alternativ. Objektiven du har passar ju också - köp enbart kamerahuset så behöver det inte bli lusans dyrt. http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NIKON-D3200-Kamerahus,90952,510280,487747.html?langId=-16

/Lizzie
Jag var väldigt nöjd från början, men sen har jag känt mig lite halvnöjd. Men jag vet egentligen inte hur mkt begränsningar som har med huset att göra och vad som går att fixa med bättre objektiv..
 
Jag tror du kan fixa en hel del med ett objektiv med bättre ljusstyrka, och genom att ta tag i att lära dig hur man använder kameran.

Jag använder ofta mitt Tamron 70-200/2,8, vet inte vad det ligger på just nu eftersom mitt har några år på nacken, tror dessutom att det har kommit en ny version av det :)
 
Jag tror du kan fixa en hel del med ett objektiv med bättre ljusstyrka, och genom att ta tag i att lära dig hur man använder kameran.

Jag använder ofta mitt Tamron 70-200/2,8, vet inte vad det ligger på just nu eftersom mitt har några år på nacken, tror dessutom att det har kommit en ny version av det :)
Jag som tycker att det är så smidigt att fota på auto :angel:

Men - om det nu är mest objektivet som spelar roll. Vad är det man vinner på att köpa dyrare kamerahus?
Någon skillnad måste det ju vara?
 
Att objektivet är långsamt och tar lång tid att hitta fokus (snurrar fram och tillbaka?) beror på att objektivet helt enkelt inte är bättre än så. Gissar att det är den billigare varianten som kostar runt tusenlappen? Billigare telezoomar gör ofta så, framför allt i dåliga ljusförhållanden. För att komma åt problemet behöver du alltså köpa nytt objektiv, kameran fungerar nog utmärkt.

Men om du bara kommer att fota på auto så tycker jag att du borde satsa på en långzoomande digitalkamera istället.

Exempelvis denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Eller till och med denna (ska du upp ett snäpp i systemkamera och optik hamnar du där prismässigt ändå) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000

Att köpa systemkamera och enbart fota på auto är ju lite som att köpa en ny tävlingshäst trots att man bara ska skritta hemma på stallbacken. Lite onödigt sisådär :)
 
Jag som tycker att det är så smidigt att fota på auto :angel:

Men - om det nu är mest objektivet som spelar roll. Vad är det man vinner på att köpa dyrare kamerahus?
Någon skillnad måste det ju vara?

Dyrare kamerahus kan exempelvis ha (sånt jag kommer på på rak arm, själv klart finns massa mer)
- Bättre ISO-prestanda
- Bättre sensor
- Snabbare seriebildstagning
- Vädertätning
- Bättre tillgång till "direktknappar" på huset
- Autofokus i huset (beroende på tillverkare
- Bättre byggt, kvalitén är högre helt enkelt

Så visst kan du få en bättre kamera om du uppgraderar huset. Men poängen tidigare var nog lite att problemen du beskriver sitter i objektivet. Och om du inte uppgraderar objektiven för att matcha ett bättre hus så ger inte husuppdateringen så mycket.
 
Jag var väldigt nöjd från början, men sen har jag känt mig lite halvnöjd. Men jag vet egentligen inte hur mkt begränsningar som har med huset att göra och vad som går att fixa med bättre objektiv..

Jag fotar mycket med manuella inställningar och tycker nog att huset räcker till, i alla fall för mig som hobbyfotograf. Det som påverkar bildkvaliten mer i sådant fall är nog objektivet. I våras shoppade jag ett 50 mm 1,8 - helst suveränt och ger knivskarpa bilder. Är dessutom billigt (1600 kr betalade jag inkl UV-filter).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 890
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att...
Svar
5
· Visningar
731
IT & mobiler Ska köpa en systemkamera (som ni kanske förstått) och velar väldigt mellan 1200D eller D3200. Det är just nu erbjudande så det är bara...
Svar
1
· Visningar
1 000
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp