Ny katt/finns lukt kvar från förra katten?

NeaM

Trådstartare
Vi fick låta katten somna in för c:a 2 veckor sedan pga sjukdom och ålder, han blev nästan 17 år. Saknaden är stor men den riktigt tunga sorgen har lagt sig nu. Acceptans har ändå inträtt. Men det är så oerhört trist utan en katt. Jag vill väldigt gärna ha en ny katt. Men undrar hur länge ska jag vänta mer det, känns osunt att skaffa en ny genast eller? Och undrar också hur länge stannar förra kattens lukt kvar i mattor, soffa, filtar? Kan inte tvätta allt detta? Vill ju inte skaffa en ny katt som blir störd för det luktar annan katts revir!?
Tacksam för alla kunskaper, erfarenheter och synpunkter i området.
 
Beklagar din förlust. :heart

Jag tror att det tog 12 dagar från det att min älskade Luna somnade in (alldeles för ung) tills jag var och hälsade på och tingade Älva. Vetskapen om att det fanns ett annat litet liv där ute som jag skulle få dela mitt liv och hem med var det som höll mig ovanför ytan den perioden. Det dröjde ytterligare sju veckor innan jag kunde hämta Älva, men de veckorna var mer uthärdliga för att jag visste att hon skulle komma och jag kunde följa henne på uppfödarens hemsida. För mig var det det rätta, att snabbt se till att en annan katt skulle bo hos mig. Det gjorde fortfarande fruktansvärt ont med Luna, och jag kan fortfarande gråta över henne, men att ha en liten lurvboll att klappa på och gosa med under sorgen hjälper. :heart

Men det tar olika lång tid för olika personer innan de är redo för en ny katt. Känns det rätt nu är det rätt nu, känns det rätt om ett år så är det rätt då.

Lukterna tror jag inte att du behöver oroa dig allt för mycket för. Precis som @Krystalline säger så finns Feliway och liknande.
 
Tack Caoimhe för ditt fina och utförliga svar och över hur du hanterade din förlust. Jag kommer hantera det precis som du föreslagit fast saknaden av katten är stor. Kanske som du säger rentav det bästa att skaffa en ny kisse för att komma vidare, i glädje över nytt liv. Jag har haft stor koll på blockets katter (letar bondkatt) denna vecka och det är så många annonser som säger noll och inget, föga beskrivning av kattens miljö, har svarat på två tillräckligt bra annonser men fick ingen av dem. Så tänker att ödet kanske vill bespara mig lite till. Eller nej har faktiskt lagt upp en egen sökes annons istället. Så nu katt blir det.
 
Tack Caoimhe för ditt fina och utförliga svar och över hur du hanterade din förlust. Jag kommer hantera det precis som du föreslagit fast saknaden av katten är stor. Kanske som du säger rentav det bästa att skaffa en ny kisse för att komma vidare, i glädje över nytt liv. Jag har haft stor koll på blockets katter (letar bondkatt) denna vecka och det är så många annonser som säger noll och inget, föga beskrivning av kattens miljö, har svarat på två tillräckligt bra annonser men fick ingen av dem. Så tänker att ödet kanske vill bespara mig lite till. Eller nej har faktiskt lagt upp en egen sökes annons istället. Så nu katt blir det.
Bara en tanke men finns det något katthem i din närhet? Där kan det finnas katter som behöver olika sorters miljöer och vill ha nya hem 😊
 
Bara en tanke men finns det något katthem i din närhet? Där kan det finnas katter som behöver olika sorters miljöer och vill ha nya hem 😊
Tack Asko. Bra åsikt! Och god! Det finns katthem mycket nära där jag bor och har övervägt tanken nu och även innan med, skulle så gärna rädda en katt från ett sånt ställe. Jag har kollegor som tagit flera katter från katthem men jag vill ha en utekatt och det är inte okej enligt deras adoptionsvillkor. Måste förbli innekatter. Och är dessutom rädd att risken är högre att få en katt med kroniska sjukdomar ex vis tänder som måste dras samtliga som min nu just avlidna katt fick genomlida (ej från katthem) och där de dessutom riskerar vara för gamla för att försäkra mot TR/Forl.
 
Tack Asko. Bra åsikt! Och god! Det finns katthem mycket nära där jag bor och har övervägt tanken nu och även innan med, skulle så gärna rädda en katt från ett sånt ställe. Jag har kollegor som tagit flera katter från katthem men jag vill ha en utekatt och det är inte okej enligt deras adoptionsvillkor. Måste förbli innekatter. Och är dessutom rädd att risken är högre att få en katt med kroniska sjukdomar ex vis tänder som måste dras samtliga som min nu just avlidna katt fick genomlida (ej från katthem) och där de dessutom riskerar vara för gamla för att försäkra mot TR/Forl.
Betänk att olika katthem kan ha olika regler, jag känner till ett par katthem som är okej med att omplacera utekatter om katterna har behov av det och vid säkra utemiljöer. Så kan vara värt att kolla andra katthem också.
Och om de har någon ung katt eller t.o.m kattunge, det är inte himla ovanligt, då kan de fortfarande vara friska. Men å andra sidan om de är unga så har de nog inte lika stora behov till att gå ut, så då vill de nog att de ska vara inne.

Jag förstår också dina tankar, jag skulle också vara högst tveksam till att skaffa en katt som redan är sjuk eller har problem. Man behöver ju inte köpa på sig problem även om det är behjärtansvärt 😅
 
Tack Asko. Bra åsikt! Och god! Det finns katthem mycket nära där jag bor och har övervägt tanken nu och även innan med, skulle så gärna rädda en katt från ett sånt ställe. Jag har kollegor som tagit flera katter från katthem men jag vill ha en utekatt och det är inte okej enligt deras adoptionsvillkor. Måste förbli innekatter. Och är dessutom rädd att risken är högre att få en katt med kroniska sjukdomar ex vis tänder som måste dras samtliga som min nu just avlidna katt fick genomlida (ej från katthem) och där de dessutom riskerar vara för gamla för att försäkra mot TR/Forl.
De allra flesta katthem har den policyn och det med all rätt med tanke på hur många katter som far illa men om du berättar hur du bor, hur katten skulle bo osv. och de tycker att det är bra så är det mycket möjligt att de ändå lämnar iväg katt som vill/behöver kunna vara ute. Risken för kroniska sjukdomar är knappast större om du köper från katthem eller om du köper en bondkatt från någon annan. Mig veterligen finns det ingen avelsdatabas för bondkatter så man kan omöjligt veta vilka sjukdomar som finns i kattens DNA.

Många katter kommer till katthem som unga (till och med som ungar) och de försäkras iallafall här genast de kommer dit så det brukar inte vara något problem om du inte väljer en väldigt gammal katt.
 
De allra flesta katthem har den policyn och det med all rätt med tanke på hur många katter som far illa men om du berättar hur du bor, hur katten skulle bo osv. och de tycker att det är bra så är det mycket möjligt att de ändå lämnar iväg katt som vill/behöver kunna vara ute. Risken för kroniska sjukdomar är knappast större om du köper från katthem eller om du köper en bondkatt från någon annan. Mig veterligen finns det ingen avelsdatabas för bondkatter så man kan omöjligt veta vilka sjukdomar som finns i kattens DNA.

Många katter kommer till katthem som unga (till och med som ungar) och de försäkras iallafall här genast de kommer dit så det brukar inte vara något problem om du inte väljer en väldigt gammal katt.
Du har en sann poäng här med att de förmodligen inte har större benägenhet att ha och få kroniska sjukdomar. Jag antar att jag gör kopplingen att de katthemskatter som varit utekatter nonstop och under längre tid, att de liksom mänskliga uteliggare ändå löper större risk till ett sämre immunförsvar av det extremt påfrestande levernet, taskig och begränsad kost, kyla och väder och vind. Även kattungar eller inte minst de som fått en taskig start.
Det är väl just själva grejen att någon med liksom pekpinnar ska ha rätten att tala om hur jag ska hantera en katt som stör mig att ta en katt från ett katthem, det kan jag sedan innan. Tänker jag. Men har idag faktiskt besökt Kattstallet i Vällingby och det fanns flera fina katter och kattungar med. Stackars små krakar att hänga där. Fast kattungarna nog tar det långt bättre än de vuxna katterna gör.
 
Du har en sann poäng här med att de förmodligen inte har större benägenhet att ha och få kroniska sjukdomar. Jag antar att jag gör kopplingen att de katthemskatter som varit utekatter nonstop och under längre tid, att de liksom mänskliga uteliggare ändå löper större risk till ett sämre immunförsvar av det extremt påfrestande levernet, taskig och begränsad kost, kyla och väder och vind. Även kattungar eller inte minst de som fått en taskig start.
Det är väl just själva grejen att någon med liksom pekpinnar ska ha rätten att tala om hur jag ska hantera en katt som stör mig att ta en katt från ett katthem, det kan jag sedan innan. Tänker jag. Men har idag faktiskt besökt Kattstallet i Vällingby och det fanns flera fina katter och kattungar med. Stackars små krakar att hänga där. Fast kattungarna nog tar det långt bättre än de vuxna katterna gör.
Jo det är sant. Samtidigt ser jag hellre att jag får ha djuret en kortare tid om det vill sig illa än att katten inte får något hem alls. För mig är det värt att få leva med ett djur en kortare tid för det viktiga för mig är att djuret mår bra här och nu men vi är alla olika där och du sörjer ju just nu och då vill man såklart inte ens tänka i de banorna utan man vill att katten ska leva för evigt. Det vill såklart jag med även om jag resonerar som jag gör. Jag kan förstå irritationen du känner samtidigt som jag verkligen förstår katthemmen. Man kan ju inte lämna iväg en katt som har farit illa till ett nytt hem där hen riskerar att fara illa igen.

När senaste katten skulle införskaffas skrev jag ett långt mail till katthemmet och förklarade vad jag hade att erbjuda, vad jag önskade och hade för krav (katten måste vara tabar i mindre utrymme, ett helvete när man inte kan fånga in sjuk/skadad katt annars :() och vilket typ av liv katten skulle få här. Jag fick svar direkt och det var absolut inga pekpinnar eller något liknande utan de var bara glada att även en katt som avskyr andra katter och som ville leva ute kunde få ett bra hem.

Oavsett hoppas jag du hittar en liten kompis som behöver dig lika mycket som du behöver hen :heart
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 179
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Som rubriken säger. Jag undrar vad ni anser om när man ska/bör skaffa "ny" katt, eller som jag försöker se det, en till, det är ju...
Svar
4
· Visningar
1 367
Senast: Springer
·
Övr. Katt Imorgon ska vi få hem en ny katt!:laugh: Hela familjen ser fram emot det då vår förra katt blivit påkörd och saknaden är stor. Nu till...
Svar
8
· Visningar
1 177
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 721
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp