Ny katt och gammal katt

T

Totally

Jag och min sambo har precis skaffat en kattunge att ha som sällskap till den gamla katten.

Vi har läst om första mötet på internet och förstått att det kan ta flera veckor innan de accepterar varandra. Men då har de i alla fall visat intresse och nyfikenhet, även om de fräser och slåss.

Gammelkatten fräser och låter om kattungen kommer för nära. Hon har nämligen gömt sig under sängen för att inte behöva se ungen ens. Överallt där jag har läst om första mötet så har i alla fall den gamla katten försökt att sätta den nya på plats och så vidare, men våran är som sagt var inte intresserad över huvud taget och gömmer sig för lillkatten.

Ska tilläggas att lillkissen varit här i ungefär ett dygn, men de har inte rört varandra, utan den gamla katten gick iväg direkt.

Är det någon annan som har varit med om att er gamla katt betett sig så, det verkar ju inte finnas många eftersom jag inte har hittat det någonstans på nätet?

Sen har den lilla katten varken kissat eller bajsat sen han kom hit, varken på golvet eller i lådan, men han har ätit och druckit som vanligt. Är det normalt? Läste att katter går på lådan i alla fall 2-4 ggr/ dygn.
 
Sv: Ny katt och gammal katt

Hahaha, inte ens två minuter efter jag postade inlägget så gick han på lådan, så det problemet är ur vägen! Ojojoj om man är såhär nojig över en ny katt, hur blir det då när man får barn....
 
Sv: Ny katt och gammal katt

Det var kanske för att du släppte uppmärksamheten en stund som han passade på att gå på lådan. En gång har jag haft bara en katt när jag tagit hem en kattunge. Det gamla var då väldigt rädd för den lilla och fräste åt henne. Det tog en vecka innan han började tvätta henne lite på huvudet.
 
Sv: Ny katt och gammal katt

Ja. Jo, det har du nog rätt i, man vill ju lixom kolla så att allt fungerar.

Ja men då tar det nog bara lite tid för gammelkatten att våga sig fram.
 
Sv: Ny katt och gammal katt

Jag tycker att gammelkattens beteende verkar helt normalt. Så har mina också betett sig, utom kastrathanen som accepterar vad som helst typ. :angel: Avvakta bara, så löser det sig säkert!

Lycka till!
 
Sv: Ny katt och gammal katt

Instämmer, låter normalt.

Vi sammanförde mina 9åriga hankatter med sambons 15åriga hankatt (alla kastrerade) och de totalignorerade varandra en månad ungefär, sen började gammelkatten bli tvättad av de två yngre. Tårdrypande, han hade levt som ensamkatt i vääääldigt många år innan så han såg alldeles paff ut! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
4 492
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Hej! Vi har haft en katt i snart 3 år och skaffade en kattunge för 3-4 dagar sedan. Första dagen fräste och morrade han men höll sig på...
Svar
7
· Visningar
3 861
Övr. Katt Jag var läst alla skräckhistorier om katter som aldrig nånsin funkar ihop, om hur det tagit månader av försiktig tillvänjning innan de...
Svar
17
· Visningar
1 577
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp