Modig_Korn

Trådstartare
Jag kommer att avliva min gamla katt under den kommande veckan pga sjukdom hos katten och den stundande flytt som jag kommer göra (tycker inte det är schysst att flytta med en så svårt sjuk katt). Jag har redan en 2.5år gammal kastrerad hankatt som är sjövild. Han gillar alla, hunden och den andra katten. Den andra katten gillar hunden men inte ungkatten.

Eftersom jag lämnar hunden på dagis på morgonen så kommer min kvarvarande katt att bli ensam, även om de inte är så flockbundna som hundar så tror jag inte han kommer trivas som ensamkatt. Därför tänkte jag det kunde vara idé att skaffa en kompis till honom. Hur man introducerar katter till varandra vet jag redan och att det kan ta lång tid att få de att acceptera varandra vet jag också. Men frågan är vad som blir bäst att skaffa? En honkatt eller hankatt? Unge eller vuxen? Ska man låta min nuvarande katt bo in sig lite innan katt 2 skaffas eller kan man dra fördel av att i sådana fall båda skulle vara nya på platsen?
 
Jag kommer att avliva min gamla katt under den kommande veckan pga sjukdom hos katten och den stundande flytt som jag kommer göra (tycker inte det är schysst att flytta med en så svårt sjuk katt). Jag har redan en 2.5år gammal kastrerad hankatt som är sjövild. Han gillar alla, hunden och den andra katten. Den andra katten gillar hunden men inte ungkatten.

Eftersom jag lämnar hunden på dagis på morgonen så kommer min kvarvarande katt att bli ensam, även om de inte är så flockbundna som hundar så tror jag inte han kommer trivas som ensamkatt. Därför tänkte jag det kunde vara idé att skaffa en kompis till honom. Hur man introducerar katter till varandra vet jag redan och att det kan ta lång tid att få de att acceptera varandra vet jag också. Men frågan är vad som blir bäst att skaffa? En honkatt eller hankatt? Unge eller vuxen? Ska man låta min nuvarande katt bo in sig lite innan katt 2 skaffas eller kan man dra fördel av att i sådana fall båda skulle vara nya på platsen?
Jag skulle köpa en hona, kattunge. Om inte annat får ju nuvarande kissen lite lekställskap!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har lovat att på prov ta emot en omplaceringskatt. Frågan är hur vi på bästa sätt introducerar honom till familjens befintliga djur...
Svar
16
· Visningar
1 482
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 426
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 682
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp