Ny lag, inga hästar ute dygnet runt?!

Jag minns inte om det stod att man bara behövde vattna 2 ggr/dag?

Jag håller med om att daglig utevistelse borde vara ett krav!
Men jag tror att så länge som Sverige fortsätter att ha hästar i "myndighetens tjänst" (polishästar, hästar till kungafamiljen osv), så kommer inget krav på utevistelse!
För de som stiftar lagar har ju ofta en förmåga att ha lagar så de själva gynnas, alternativt inte missgynnas... ;)

Fö så är även jag skeptisk till en sådan lag som trådstartaren skriver...
 
Ja om lagen innebär att man måste ha ett vindskydd till hästarna i hagen som dom kan "gå in i" Så är det en himmla bra lag :bow: men ja vet inte om de e så!? :confused:
Har hört de av min ridlärare å ja ser ju att de e fler som hört om den!
Men visste finns de redan en lag som säger att man måste ha vindskydd till hästarna eller?
 
Människan är sjuk det är bara att konstatera, de som sitter och skriver sådana lagar kan antagligen inte se skillnad på en häst och en giraff! :mad:
 
Men kanske så är det väldigt luddigt VAD ett vindskydd är?
Har man hästar permanent på ett ställe, så räcker det ju inte med ett enkelt skjul utan lyse och golv!
 
nej, tyvärr är det inte alla som fattar såna självklara saker som att hästen måste ha vatten i hagen om den är ute tex 6-21.. (och dessutom får hö i hagen.. smart att inte ge vatten :crazy:)
 
Jag har sätt lagen, och som jag fattade de var det så att om hästarna ska gå ute mer än 12 timmar/dygn så ska dom ha vindskydd. Inte så att de inte får vara ute mer än 12 timmar... hm...tycker det verkar vara en ganska bra lag, men mina hästar går ute minst 14 timmar på vintern (vid sånt väder)...hm...
 
På Gotland fick nysst Lojsta dispens för sina "vilda" hästar.
Det gick att bevisa att hästarna fick tillräckligt med skydd för vind och regn i skogen- de behövde inte byggas ett vindskydd till dem.
NÄHÄ! Hur har de klarat sig hittills???? :smirk:
 
Alltså jag kan bara inte förstå dem som jobbar med djurskyddet i Sverige! :confused: :mad:
HUR många hästar är det som går ute och "fryser" jämfört med hur många hästar det är som går ute på tok för lite eller inte alls i klart otillräckliga hagar?! Snacka om att ta tag i fel ände och kringgå de verkliga problemen. Jag tycker med lagen om vindskydd torde de flesta utegående hästar ha det väldigt bra och antalet som lider utomhus lär nog inte vara en hundradel av hur många hästar som får stå inne pga överbeskyddande hästägare :mad: :(

Vad är det för fel på dem? Varför är det viktigare att utegående hästar mår bra än alla dem som aldrig får gå ut? Borde inte utevistelse vara lagstiftat?! :mad:

*arg*
 
Hallå där!!

Innan man börjar gapa och skrika om hur dålig och idiotisk denna "lag" är som trådskaparen talar om kan man faktiskt ta reda på om den verkligen existerar!! För det första kan inte Jordbruksverket stifta några lagar - de gör föreskrifter - som man visserligen också måste följa.

Den stora förändringen som skett i Djurskyddslagen är den att den numera gäller alla husdjur och inte som förrut då den gällde djur i produktion (t.ex. mjölkkor) och/eller tävling. Med andra ord gäller den numera ALLA hästar.

Utegångsdjur - ska ha tillgång till ligghall enligt Jordbruksverkets föreskrifter. Detta gäller numera också ALLA hästar och inte bara tävlingshästar som förrut. Kanske är det detta som blivit hopblandat??? Som utegångsdjur räknas djur som är ute halva dygnet eller mer mer under den kalla årstiden.

hoppas att detta rätade ut en del frågetecken.
/s
 
Om du syftar på att jag gapar och skriker så har du nog fel....! Skrev den inte i de syftet, men menar som någon annan sa just att dom kanske börjar i lite fel ände? Det är väl mer synd om dom som står inne dygnet runt året om?!
Visst är det bra att dom tar tag i saken att alla ska ha vindskydd! Absolut!!!! :)
 
I mina ögon är det lika synd om de hästar som står inne dygnet runt 365 dagar om året, som de som får gå ute dygnet runt i "fel" väder utan chans till skydd...
 
Det som gäller är att hästar, liksom kor haft länge, får krav på ligghall vid utedrift under den kalla årstiden. Det innebär alltså såna som går ute dygnet runt även vintertid. Den kalla årstiden brukar definieras som den tid då gräsets tillväxt upphör.

Detta och inget annat gäller och det gäller redan nu.
 
Min islandshäst går med en stor flock på lösdrift. Oavsett väder så går de aldrig in i ligghallen. Om det blåser och regnar ställer de sig hellre tätt ihop och får skydd av varandra. De har alltså möjlighet att gå in, men vill inte det. De flesta av de här hästarna har aldrig stått inne i ett stall i hela sitt liv. Vi har en sjukbox som min häst har stått i någon gång för att torka och han hatar det verkligen! Aldrig att jag sätter in honom i ett stall.
 
Ehumm, jag har då tolkat det som att hästar som är ute mer än 12 timmar per dygn utanför normal betessäsong ska ha tillgång till vindskydd. Så har det också stått i de annonser som miljö&hälsa i min kommun haft ute om detta.
 
Måste jag bygga ett vindskydd då? Eller vad räknas som vindskydd? :confused:
Mina hästar är ute mellan kl 5 till 20-21 varje dag vintertid. Det blir alltså 15-16 timmar om dygnet.
Vinterhagen är till 80% tät skog, där det "aldrig" blåser. Nu denna veckan, när det blåser kraftigt, har vinden knappt rört sig nere i skogen. Kan det kallas för ett naturligt vindskydd då eller???
 
Naturliga vindskydd "räknas" inte längre. Men den där 12-timmars gränsen är nog bara nåt lokalt påhitt, i lagen står det: "utegångsdjur skall ha tillgång till ligghall..." och det tolkar jag som djur som är ute dygnet runt.

F.ö. är mina egna hästar ute > 12 timmar varje dag och jag varken har eller tänker bygga vindskydd...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 218
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp