Ny lag, inga hästar ute dygnet runt?!

Jag tycker att det borde finnas en lag på att hästar inte ska få stå inne dygnet runt. Jag tycker synd om de hästar som aldrig får gå ut :(. Och dessa hästar syns inte heller. Jag undrar hur många hästar som står inne dygnet runt utan att kunna röra sig? Det är fler än man tror. Det kallar jag djurplågeri :mad:. Ju mer hästarna kan vara ute, desto bättre :). Man ska väl utgå från hästens naturliga levnadsförhållanden. Har den vatten, foder och vindskydd/ träd i hagen så klarar den sig utmärkt. Det är regn och blåst som är mest problem för hästen. Själva kylan klarar den oftast bra. Varför ska vi människor utgå ifrån vad vi tycker är bra? En häst är inte gjord för att stå inne i en box!
 
oki men så är det ju iadg har du hästarna ute mer än 12 timmar om dygnet räknas det som om du har lösdrift och måste då ha en vindskydd till hästarna mm.
fast jag tror inte dom får igenom att man inte ALLS får ha hästar ute mer än 12 timmar då skulel många stuterin gå i konkurs och många andra som har företag på hästar=)
 
Nja, det är väl snarare så att lagen säger att djuren fr.om augusti (tror jag)skall ha ligghall, och om de inte har detta skall åtgärder vidtas?!
 
Jag upprepar. Lagen säger att UTEGÅNGSDJUR ska ha tillgång till ligghall. Dessa brukar definieras som djur som är ute dygnet runt under den kalla årstiden, dvs då gräsets tillväxt avstannat.
 
Jag vet att Lojstarussen som kanske inte kommer finnas mer om det som då var ett förslag ,gick igenom.
Dvs att man inte får ha Russen (eller hästar öht) utan möjlighet att gå in ,dvs man kan ha en ligghall och behöver inte ta in sin häst alls .
Den kan fortsätta vara ute men OM det skulle vara nödvändigt och om hästen vill SKA den kunna skydda sej under tak och mellan väggar .

Vi har lösdrift ,tre hästar står inne på nätterna i sina boxar 19 ,27 och 28 år gamla -resten har hage med ligghall som är byggd i anslutning till stallet .
Förra vintern när det var K-A-L-L-T så sov dom inne i en stor hög .
Poängen med det hela är att hästen är ett stäppdjur som inte precis sover eller passar på att vila på nätterna utan har precis samma behov av rörelse och av att äta hela dygnet .

Däremot tycker jag att det ska bli en lag (istället för alla jäkla rekomendationer) att hästen får spendera högst två-tre timmar om dagen stillaståendes i box (förbjud spiltor) i taget .
Undantag sjukboxar och dylikt .
 
Det är bara människans psykologi att hästar behöver tak över huvudet. De har klarat sig alldeles själva i varierande klimat världen över i tusen och tusen år, även om raserna idag skiljer något från urhästen. Det jag menar är att jag inte alls tycker att de måste ha en ligghall eller stall med boxar/spiltor, för så länge de har det som i det vilda - med öppna fält och snåriga skogar - så har de det de behöver. Mina hästar står i ett kallstall och har en jättestor hage med kuperad terräng, de går ut i ottan och in vid middagstid för det mesta, men ibland får de sin middag ute och tas in framåt kvällningen. För det mesta vill de inte ens gå in, man får gå och vissla på dem och leta runt mellan träden... :)

Kommer jag ner till stallet mellan middagen och kvällsmaten står de bara och hänger och ser uttråkade ut. Låter jag dem gå kvar ute tills det är dags att säga godnatt har de i alla fall att göra hela tiden, och dessutom behöver jag inte oroa mig för att de får ont i lederna av att stå still inne flera timmar på eftermiddagen. Det är "illa nog" att jag låter de stå inne på natten, tycker jag. På sommaren går de alltid ute dygnet runt i cirka 3 månader om inte mer.

Till saken hör att mina hästar aldrig har varit sjuka! ;)
 
Men det beror ju på hagarna ,vi har stora öppna kuperade hagar utan så mycket naturligt skydd i träd och dylikt tyvärr .
Vilket innebär att man måste bygga till ,just denna ligghall är i anslutning till stallet .
 
Det finns redan en bestämmelse att hästar inte får vara ute dygnet runt om de inte har tillgång till vind och regnskydd!

Hästar födda på stäppen är selekterade genom ett hårt liv med hög dödlighet för att leva ute. Våra hästar är i de flesta fall framavlade på andra urval. Hästar på stäppen har dessutom har de en stor varierad yta att röra sig på.

Den här bestämmelsen är till för att förhindra att hästar blir ställda i små hagar kanske utan ett endaste träd och ingen som helst möjlighet att söka skydd och variation. Världen är full av puckon och då gäller det att det finns regler kring det uppenbart självklara.

Det är en bra bestämmelse, för det kan inte vara nån större sak att sätta upp ett regn- och vindskydd?

Personligen tror jag att vissa hästar mycket väl klarar sig ute utan skydd i ur och skur under förutsättning att de har en STOR hage med varierad terräng OCH går i stora flockar. Dessa som har det så hävdar ofta att hästarna inte använder sina ligghallar och att de klarar sig utan och det stämmer säkert i dessa fall. Men om inte bestämmelsen fanns riskerar hästar som inte är lämpade för lösdrift blir ställda ensamma i en liten hage utan ett litet dike ens som variation. Därför får de kloka lov att offra lite medel på ett skydd som kanske inte ens blir använt. En ganska liten uppoffring eller hur?

Kokopelli Mana
 
Visst kan det vara en större sak att sätta upp vindskydd - man måste ha bygglov och bygglov bestäms utefter hur många kvadratmeter byggnader du redan har på tomten/marken. Har du redan fyllt maxkvoten så är det ju kört.
 
Nåja, det är väl ett lyxproblem i så fall? :smirk: För om man har SÅÅÅ stor mark att det är aktuellt att sätta upp ett vindskydd trots att det p g a den stora fina hagen "inte behövs" (utifrån mitt förra inlägg) och SÅÅÅ många byggnader att det är fullt kan väl ett bygglov på ett vindskydd inte vara nån match annars kan man väl i det läget använda någon befintlig byggnad eftersom dom är så många....

Jisses....

Kokopelli Mana
 
Anar jag lite... sarkasm...?! :eek:

Det jag menar är att man på vissa tomtmarker inte får bygga mer än ett visst antal kvadratmeter hus och har man till exempel redan lagt alla dem på stallbyggnaden så blir det ju inget "över".

Jag tycker att vindskydd är onödigt om man har en stor skog istället, som jag har, men alla har inte det. Ska du bygga till en befintlig byggnad så att den passar som vindskydd behöver du fortfarande - just det - bygglov!
 
Jag är ganska säker på det, ja. Vi kollade allt sånt där när vi byggde stall, men det var ett tag sen... minns inte allt, men i regel behöver du bygglov till alla tillägg som görs.
 
Nu finns väl iofs många av våra hästar på jordbruksfastigheter.

Sen tycker jag nog, att har man det så trångt eller på annat sätt olämpligt att man inte får bygglov, då kanske det inte är den mest lämpade gården för utegångsdjur??
 
Man måste bara ha bygglov om det är en permanent byggnad. Men om man gör den flyttbar eller lätt rivningsbar så behövs inget bygglov.
 
hej jag tycker oxå att de var en konstig lag!
Hästar mår ju bara bra att stå ute!
Jag vill då att min häst ska ut så tidigt som möjligt på morrgonen å in så sent som möjligt på kvälln när hon är uppstallad på vintrarna!
 
Ja och på jordbruksfastigheter behövs inte bygglov för ekonomibyggnader.

Jag håller också med dig om att man har det så trångt att man inte kan få till ens ett vindskydd så skall man väl inte heller ha utegångsdjur!

Bristande förutsättningar kan aldrig vara skäl för att frångå djurskyddslagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 248
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 818
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp