Ny lag, inga hästar ute dygnet runt?!

T

Tjej18

Har hört att Jordbruksverkaet på att stifta en ny ´lag´.
Som gäller att alla hästar måste tas in var 12:e timme dom får alltså inte stå ute duygnet runt.. vet inte om de bara skulle gälla vintertid men de tror jag (?)
Detta måste vara det sjukaste jag hört i hela mitt liv??? Borde man inte stifta en lag som lyder tvärtom, att alla hästar skall gå i hage x antal timmar om dagen??
Hästarna är ju födda på stäppen födda till att springa fritt ute!
Om man har en bra hage med vind skydd samt täckar hästarna vid kyligt väder borde detta vara bättre än att spärra in hästarna i en box, som vissa tävlingshästar har det!
 
jo det va det sjukaste jag har hört våra islandshästar är ju vana att vara ute har sin mat ute och mår bäst av att vara ute ...usch vilken lag :(
jo det borde vara tvärtom så att man inte fick ha hästarna installade mer än tolv timmar per dygn :smirk:
 
Jag tror det kom ut en lag ett antal år sen om att man ska ha takat vindskydd åt hästarna i hagen också. Iof. så tycker jag personligen att hästarna ska ha ett stall att gå in i. Men just 12-timmarsregeln låter ju knäppt om man inte bor i kallare delar av landet. Vintertid brukar hästarna få gå ut mellan 6-8 och komma in vid den tiden på kvällen också hos mig. När det är -30-40grader så brukar dom få stå inne hos mig. Förmodligen tänker jordbruksverket på dessa hästägare som inte har vatten i hagen vintertid. Utan man menar att hästarna dricker tillräckligt när det finns snö ute.
Det har ju kommit en till lag. Gnagare som kaniner och marsvin får inte leva ensamma i en bur...
 
Jag åller med.. Dom borde inte få vara inne mer än 12 timmar varje dygn...
 
Kan man söka dispens om man sätter på halsduk och mössa,samt varma hästskor ?
;)
 
Sjukaste jag hört, det är en lag jag inte tänker följa.
Mina Ryssar tål mer än väl vårt klimat. De vill knappt gå in i ligghallen, spelar ingen roll vilket busväder det är.

De hästraser som klarar vårt klimat borde få vara ute mer :D

Nanne/ :banana:
 
Sjukaste jag hört, det är en lag jag inte tänker följa.
Mina Ryssar tål mer än väl vårt klimat. De vill knappt gå in i ligghallen, spelar ingen roll vilket busväder det är.

De hästraser som klarar vårt klimat borde få vara ute mer :D

Nanne/ :banana:
 
Var har du hört det?

Har du någon sida på nätet där det står eller är det bara ett rykte du hört från någon?

Visst har sjv en del konstiga rekommendationer, men jag tror knappast de skulle göra en sådan här, isåfall med något tillägg där vissa hästar undantas, tex de som har vindskydd/ligghall eller får vatten i hagen.
 
Vilken knäpp lag :mad:
Så en häst som är van med att leva ute ska nu helt plötsligt bo i ett stall?
Eller räcker det att dom står inne medans man sadlar och borstar :angel:
 
Som du skriver det, så uppfattar jag INTE att hästen måste stå i ett stall ett visst antal timmar per dygn?!

Du skriver "tas in", och med det tolkar jag som om hästen måste UNDER TAK minst var 12:e timme!

Och om det är så lagen är, så är den väl bra?! :confused:
För hur bra är det för de hästar som går ute dygnet runt, året runt utan chans att komma under tak?

En lösdrift är ju också "inne"!
Och de hästar som går i en lösdrift där de går ut och in som de vill, väljer ju själva hur mkt de vill vara inne.
Men de kan i allafall gå in om de känner att de vill!

Bra lag tycker jag om jag tolkat det du skrev rätt! :bow:
Då kan de dårarna som anser att de går hästarnas ärende när hästkrakarna får gå ute året runt utan skydd för väder och vind få sluta med det! :bow:

Likaså så är det INTE heller ok i mina ögon att en häst i alla typer av väder varje dag går i hage i över 12 timmar, där den INTE har ngn typ av vindskydd!
De ägare som anser det hästvänligt, är uppenbarligen enligt jordbruksverket som ska se till att djurplågeri inte förekommer så okunniga i hästhållning att de måste instrueras med en ny lag...
 
Vi hade ett ställe med isisar här där hästarna gick ute i en hage dygnet runt året runt utan något tak eller vindskydd. Dessa blev omhändetagna av kommunen så småningom.
 
Verkar knasigt!

Om man har regn och vindskydd (hall) så borde väl det räcka.
Fast det finns ju hästar/ponnier som inte har det så då kanske lagen är bra!

Om någon har någon mer ingående info om denna lag så är jag nyfiken :)
 
Vart har du hört det?

Skulle tro att det är lite mer specifiserat som t.ex. att de inte får gå ute mer än 12 timmar om de inte har ett bra vindskydd eller något sådant.
har svårt för att tro att de sätter upp en sådan lag om det gäller alla hästar under alla omständigheter.
 
En lösdrift har krav på sig att det skall finnas bla vindskydd i hagen, men sen krävs också ett visst antal sjukboxar beroende på hästantalet. Detta antal har jag dock inte i huvudet just nu.
 
Det har ju kommit en till lag. Gnagare som kaniner och marsvin får inte leva ensamma i en bur...

Allmänna råd till 8 kap. 1 § Jordbruksverkets föreskrifter
"Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med
en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

Inte får inte utan bör, inte vilket är en helt annan sak. Jag tycker inte dessa regler är särskilt stötade eller orimliga.
 
Det verkar vara rena vansinnet!Mina hästar går inte in hur man än gör. OBS! De är födda i det vilda.
Om man nu ska tänka på djurens bästa så tänk tvärtom dvs mer utevistelse! Jag tänker inte följa en lag som gör att mina hästar blir lidande.De vill ju inte ens vara i ligghallen som de har tillgång till.

/ sandra :(
 
Och nog är väl det ett vettigt krav?
Tänk att allt ska behöva lagstiftas om! :crazy:
Att inte folk själva kan begripa att hästar MÅSTE kunna komma undan väder och vind, och att man ju trots att man har en lösdrift ju GIVETVIS kan behöva en sjukbox!

I Jordbruksverkets lilla broschyr står det även att hästar ska ha tillgång till tillräckligt mkt vatten av drickbar kvalité eller ngt liknande.
Men det finns säkert folk som inte fattar det heller självmant... :crazy:
 
Är det inte så att det räcker att ge hästarna vatten minst 2 gånger per dag för att uppfylla lagen? Så var det innan och det är en på tok för låg ambition.

Sen tycker jag att det SKALL vara lag på att hästarna måste få tillgång till utevistelse.

Denna lag som tråden ursprungligen handlar om verkar konstig. Jag väljer att inte tro på den innan jag sett källan till informationen.
 
Jag har hört talas om lagen, men inte läst om den i sin helhet. Tycker dock den verkar bra även om jag just nu begår ett lagbrott... :o (Har dock för mig att jag hörde talas om att det gällde vintermånaderna).

Vår hästar är ute uppemot 14-15 timmar/ dygn NÄR SÅ VÄDRET TILLÅTER. De har en bra hage, och vi har bara 22 steg till stallet. Är det busväder blir det insläpp tidigare, men de senaste dagarna har jag fått ropa efter dem på kvällarna...

Vår hage har naturliga vindskydd i form av skog, och hästarna har täcken om så behövs.
 
Den lagen tror jag inte ett dugg på :o

Hästar ska vara ute så mycket som möjligt och utedjur har ju redan lagen om vindskydd vintertid.

Möjligen kanske de börjar se över hästar som inte har vindskydd. Hur man ska kunna se till att de inte går ute dygnet runt ändå oskyddat bara för att stallet finns. Men jag förstår inte hur det skulle kunna kontrolleras.

Det står inget om nya lagar på jordbruksverkets hemsida så jag tror att du har "hört" fel :crazy: ;)

Inte ett dugg orolig att en sådan lag skulle gå igenom, mina kommer att fortsätta sin lösdrift. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 135
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp