Sablar22

Trådstartare
Är det någon mer som har hört detta?
Och vad är era åsikter om den?

Personligen så säger jag: ÄNTLIGEN :bow:


Tillståndskrav för att hålla häst enligt 16§ djurskyddslagen

Nedanstående kommer att gälla fr.om. den 1/1-2005.
Dvs tillstånd skall vara utfärdat innan detta datum.
En framförhållning från våra utövare är viktigt.
Dvs. sök tillstånd tidigt under 2004.

Det är kommunen som skall ge tillstånd och besiktiga stallar/hagar etc.,
samt bedöma om tillståndssökanden är lämplig att handha häst.
Detta tillstånd kommer att vara avgiftsbelagt, och varje kommun får
själv sätta sin taxa.

Tillstånd krävs enligt nedan

- Den som håller 10 eller fler hästar (äldre än 24 månader)
- Den som föder upp fyra eller fler hästar per år
- Den som säljer fyra eller fler hästar från egen uppfödning
- Den som säljer fyra eller fler hästar från annans uppfödning
- Den som förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar

Definitioner:

Håller häst:
Avser egna hästar eller hästar som man tar emot utan att ta emot
ersättning (ex. hästar på foder).

Förvaring/utfodring:
Ta hand om andras hästar mot ersättning.

När det gäller uthyrning av stallplatser ska den som tar hand om
hästarna ha tillstånd om det rör sig om fler än fyra hästar.
Den som hyr ut stallplatserna behöver sålunda ej tillstånd i det fall
denne ej är inblandad i skötseln på något sätt (t.ex. utsläpp och fodring).
 
Bra i teorin, bettlöst i praktiken eftersom det inte krävs spec mkt mer än en godkänt stall och inte vara ökänd för att få tillståndet. Och det är fortfarande resursbrist för att ens hinna kolla alla de anmälningar om vanvård och ffa följa upp dem de får nu.

Men det är bra i praktiken så jag är för den.
 
Då bor du i fel kommun, här är det jätte svårt. Tycker lagen är otroligt bra, om dom bara hinner med att kolla alla.

Lär nog i och för sig bli en del anmälningar mot folk som trotsar detta.
 
hmm då kanske det borde vara dags att kasta loss ett bidrag från EU så att det tillkommer mera resurser :angel:
 
*Detta tillstånd kommer att vara avgiftsbelagt, och varje kommun får själv sätta sin taxa. *

ännu mera vi med hästar kommer att få betala. lär garanterat vara skyhög avgift varje år för att få hålla häst. vad gör kommunen med dessa pengar? betalar nya kanyler till knarkare??

visst är lagen bra så att det kanske blir lite ordning och att allt är okej för hästarna... men ändå kommer det verkligen bli någon ordning ändå? jag tror knappas det. den nya lagen ang vindskydd skiter stortsett de flesta häromkring i. jag ser hästar varje dag närmaste våra grannar som har sina hästar dygnet runt utan varesej täcke eller vindskydd. det hade de även när det var mer än 15 grader kallt ute.

hur bedöms det om hagen är lämplig för hästar??

kommer besiktningsmännen ens att veta vad som är fram och bak på en häst? :mad:
 
Förlåt men jag har inte förstånd att begripa ved den där lagen betyder? (har dyslei så jag har svårt att sammanfatta det som stog i ditt inlägg!) Är det någon som har ork att förklara lite närmare för mig?

Gäller det här ALLA hästägare eller bara dom med stora stall? om det inte gäller för oss som bara äger en häst måste VI se till att stallen vi står i är godkännda??
 
Det är väl alltid bra med regler....

...men hur ska de få det att funka?

Jag menar de behöver ju nästan ange vad för typ av straff det medför att bryta mot reglerna för att få tex oseriösa hästhandlare att ens bry sej om regeln ju!
 
Jag vet inte hur den kommer att fullföljas eller hur hårda dom kommer att vara på den lagen.
Men det kanske vore något att ta upp med kommunfullmäktige och be om några svar redan nu..
Så har dom lite tid på sig att organisera det hela!?

Bedömning av hage kanske sker av storlek och underlag..?

Jag har som sagt inga svar, men tycker iaf att det verkar vara ett steg framåt för en bättre hästhållning.
 
men hur bedömer man då om en hage är lämplig?? alla anser väl olika. vissa vill ha kuperad terräng medans andra anser att helt slätt är det bästa. om man inte tycker som besiktningsmannen eller att man har några skogsdungar och stenar i hagen då? (vilket vi inte har) ska man då ta grävmaskinen och röja bort allt för att få ha häst?

storläk förstår jag att man kan ha regler på lika så staketet men inte underlaget. det verkar vara lite överdrivet om de ska bedöma sådant!?
 
Det var bara ett exempel :smirk:

Fast iofs så ser vissa hagar ut som själva fan, med små stenar precis överallt. :crazy:
 
Kan kanske vara vettigt, men man kommer sällan åt de som riktigt missköter djur ändå.
Vet någon vem på kommunen kommer att hålla i tillståndsprövningar och tillsyn? Är det miljö&hälsa?
 
Hm... Tanken är god, men hur stor är kompetensen hos dom som skall besiktiga? Lite tveksam till att det kommer att funka. Det skall tydligen också bli lag på hur länge dina hästar går gå ute. Jag själv har mina hästar ute ca: 12 - 14 timmar per dyng. Om nya förslaget går igenom måste jag göra vindskydd till hästarna. Jag har naturliga vindskydd som mina hästar kan använda.... Visst finns det många som är dåliga på djurhållning, men inte plockar man bort dom med att bara reglera en massa!!
 
Ägaren till stallet där jag har min häst har fått brev ifrån kommunen och då gällde det om man hade fler än 3 hästar. Detta är en kommun i Skåne. Tycker det är bra med tanke på att här nere är det många som har många hästar på liten mark. Hästarna ska ju ha en tillräckligt stor hage och så ska man helst kunna göra av med gödslen själv också.
 
Nej, jag gillar inte den nya lagen. Vad gor den for nytta??

Jag tycker att man ska fa ha sa manga hastar man vill och klarar av.
Det ar intressant att det behovs tillstand for att ha fler an 4 hastar, medans vilken idiot som helst kan skaffa sej 6+ barn utan att nagon undrar om de alla far mat, klader och tillrackligt med aktivering. :confused: :o
 
Det finns många som har fler hästar än de klarar av. Det är nog inga problem att få tillstånd, bara man har tillräckligt med mark (egen eller arrende) och redovisar var man gör av gödslen. Här i Skåne är det många som har 5 - 10 hästar på en större villatomt på 5 000 - 10 000 kvm. Det är för lite mark till så många hästar.
 
Jag tycker inte att det ar for lite mark!! Hasthallning handlar inte bara om hur stora hagar man har.
Jag tycker att det ar ok att ha lite mark hemma, om man hyr in sej pa sommarbete!!
Dessutom kan ju hastarna fa tillrackligt med utegang i alla fall. Agarna kanske rider hastarna 2 ganger om dagen, eller kanske har en skrittmaskin eller sa.

10.000 kvm behover inte vara for lite for 5-10 hastar. Bygger man smart kan man fa plats med mycket pa en liten yta.

Jag tycker inte att man ska behova tillstand for att fa aga en hast! Det kanns lite olustigt. Varfor maste man behova bli inspekterad for allt man gor??
Varfor kan inte samhallet lita pa att jag som hastagare ar tillrackligt duktig for att ta hand om mina hastar.
Visst finns det rotagg, men de finns ju overallt. Allt jag ser ar mer kostnader, mer byrokrati, mer tider att passa.

Visst om man har rent mjol i pasen sa ar det ingenting att vara orolig over, men det kanns anda som om vi kommer snappet narmare ett totalt kontrollsamhalle!
 
Kommer inte funka överallt i praktiken!
Tex i vår kommun, för TOKIGARE inspektör finns nog inte! :mad:
Han har gladeligen trots MASSOR av anmälningar låtit hästar SVÄLTA IHJÄL, med en fullkomligt vansinnig distriktsveterinär som resultat.
Han har även enligt lokalradion "prickats", meeeen han har fortfarande kvar samma jobb...
 
Jag håller med dig, tyvärr.

Jag tror inte mycket på nya lagar när det gäller djurskydd. De som redan sköter sig kommer att följa lagen men rötäggen skiter i det. Med den tillsyn som finns så lär de komma undan med det också.

Nej se till att börja kontrollera de lagar vi har istället för att stifta nya! Fast det är ju jobbigare att anställa folk som är ute bland gårdarna, en ny lag kan man ju skriva från kontoret.
 
Kan inte annat än att hålla med!
Det enda det där går ut på är att försöka få in pengar från alla som håller på med djur. Djurskyddsinspektionen har nämligen fått som krav eller om det var ett mål??? att dom skulle vara självförsörjande och då måste dom ju håva in pengarna någonstans ifrån...... *kräkgubbe vill jag ha*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 874
Senast: cello
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 211
Senast: hoppsann
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp