Ny laptop? Eller smart-tv istället?

Fideli

Trådstartare
Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är att betala räkningar, titta på tv-serier och filmer ibland, spara foton och ibland slösurfa lite. Har också en väldigt gammal tv som jag funderat på att byta ut ganska länge, så nu tänkte jag att det kanske är bättre att köpa en smart-tv och strunta i att köpa ny laptop. Räkningar och övriga bankärenden funkar ju lika bra att göra på telefonen, tv-serier och filmer kan man ju då se på tv:n, utan att behöva passa tv-tider. Går det att surfa med en smart-tv? Eller är det bara vissa förinställda appar som funkar (youtube, svtplay)? Spara foton kan man väl inte göra på tv:n? Men de kan man ju lägga på en extern hårddisk eller usb-minnen. Är det andra saker som man går miste om, som gör att man faktiskt bör ha en laptop (eller stationär dator)?
 
Min erfarenhet av smart-tv är att det går bättre att köpa en vanlig tv och sen en Chromecast (eller liknande) och streama Netflix, SVT Play, Youtube och liknande på sin telefon till tv:n. Vår smart-tv är visserligen några år gammal men det är otroligt segt att använda smart-funktionerna. Sen funkar inte alla de olika streamingtjänsternas appar på alla märken av smart tv. Vi skaffade Viaplay när vi körde via smart-tv:ns appar och efter ett tag bestämde sig Viaplay för att inte göra app längre som passar Philips Smart-TV. Men Chromecast är det superlätt!

En jag känner har ingen dator utan kör alla sin datorärenden på iPad. Det har hon gjort i många år. Går säkert att göra det på mobilen. Men såvida smart-tv inte blivit väldigt mycket bättre kan du nog glömma att surfa på den. Jag använder inte längre smart funktionerna på min smart tv utan kör det via Chromecast istället. Snabbt och enkelt!
 
Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är att betala räkningar, titta på tv-serier och filmer ibland, spara foton och ibland slösurfa lite. Har också en väldigt gammal tv som jag funderat på att byta ut ganska länge, så nu tänkte jag att det kanske är bättre att köpa en smart-tv och strunta i att köpa ny laptop. Räkningar och övriga bankärenden funkar ju lika bra att göra på telefonen, tv-serier och filmer kan man ju då se på tv:n, utan att behöva passa tv-tider. Går det att surfa med en smart-tv? Eller är det bara vissa förinställda appar som funkar (youtube, svtplay)? Spara foton kan man väl inte göra på tv:n? Men de kan man ju lägga på en extern hårddisk eller usb-minnen. Är det andra saker som man går miste om, som gör att man faktiskt bör ha en laptop (eller stationär dator)?

Surfa och bankärenden sköter jag på mobilen, vi har en Mac och två PC men går så mycket snabbare på telefonen. Har du pappersräkningar kan du lätt scanna dem med mobilen när du betalar så du slipper skriva in allt. Bilder och videos sparas i iCloud.
Har en iPad men den används mest till barnspel och när vi letar hus och vill se större bilder än på telefon :p
Har smart tv för Netflix m.m
Spelar du inga spel så är behovet kanske egentligen inte så stort av en dator? Jag använder verkligen aldrig dator till annat än spel.
 
Jag använder aldrig laptop hemma. Så omständligt. Allt göra via telefon eller på sin höjd kanske platta.

Har smart tv och jag tycker alla Smart-funktioner fungerar ypperligt. Hade nog satsat på tv.
 
Min erfarenhet av smart-tv är att det går bättre att köpa en vanlig tv och sen en Chromecast (eller liknande) och streama Netflix, SVT Play, Youtube och liknande på sin telefon till tv:n. Vår smart-tv är visserligen några år gammal men det är otroligt segt att använda smart-funktionerna. Sen funkar inte alla de olika streamingtjänsternas appar på alla märken av smart tv. Vi skaffade Viaplay när vi körde via smart-tv:ns appar och efter ett tag bestämde sig Viaplay för att inte göra app längre som passar Philips Smart-TV. Men Chromecast är det superlätt!

Jag vet att jag hörde om det där med uppdatering av program, som gjorde att apparna i tv:n slutade fungera, när smart-tv var nytt, men jag trodde att det var fixat nu. Annars borde väl folk inte fortsätta att köpa smart-tv, om de slutar fungera vid uppdateringar? Tycker att det verkar ganska vanligt med smart-tv nu för tiden, så jag tänkte väl att det inte var problem längre, men det får man ju kolla upp då.
Chromecast var ju ett bra tips! Mycket billigare än att köpa en helt ny tv eller laptop, den gamla tv:n fungerar ju fortfarande, även om den är väldigt gammal och inte så bra bild... Måste bara kolla att det går att koppla in Chromecast på den, den är som sagt gammal....
 
Bilder och videos sparas i iCloud.
Spelar du inga spel så är behovet kanske egentligen inte så stort av en dator? Jag använder verkligen aldrig dator till annat än spel.

Har inga äppelskrutts-apparater, så iCloud funkar inte, men det finns ju andra molntjänster, känns lite osäkert bara... Hade några sådana tidigare (innan man hade hittat på namnet "molntjänster") där man kunde spara foton, sedan försvann plötsligt de företagen och alla bilder med dem... Känns tryggare att ha några usb-stickor eller en extern hårddisk hemma.
Spelar spel gör jag aldrig och jag märker ju att jag gör mer och mer på telefonen för att det går snabbare/enklare än att starta upp laptopen. Men vissa saker vill man ju kunna se på större skärm, gärna tv-skärmen.
 
Har inga äppelskrutts-apparater, så iCloud funkar inte, men det finns ju andra molntjänster, känns lite osäkert bara... Hade några sådana tidigare (innan man hade hittat på namnet "molntjänster") där man kunde spara foton, sedan försvann plötsligt de företagen och alla bilder med dem... Känns tryggare att ha några usb-stickor eller en extern hårddisk hemma.
Spelar spel gör jag aldrig och jag märker ju att jag gör mer och mer på telefonen för att det går snabbare/enklare än att starta upp laptopen. Men vissa saker vill man ju kunna se på större skärm, gärna tv-skärmen.

Någon gillar inte Apple.. :p
Finns Microsoft OneDrive till Android. Tycker det känns säkrare med dessa molntjänster än USB och externa hårddiskar, men alla är vi olika.
På vår smart tv finns internet, men jag kan inte se mig själv använda det. Smidigare att surfa på telefonen. Däremot är youtube trevligt att ha på tvn.
 
Jag vet att jag hörde om det där med uppdatering av program, som gjorde att apparna i tv:n slutade fungera, när smart-tv var nytt, men jag trodde att det var fixat nu. Annars borde väl folk inte fortsätta att köpa smart-tv, om de slutar fungera vid uppdateringar? Tycker att det verkar ganska vanligt med smart-tv nu för tiden, så jag tänkte väl att det inte var problem längre, men det får man ju kolla upp då.
Chromecast var ju ett bra tips! Mycket billigare än att köpa en helt ny tv eller laptop, den gamla tv:n fungerar ju fortfarande, även om den är väldigt gammal och inte så bra bild... Måste bara kolla att det går att koppla in Chromecast på den, den är som sagt gammal....
Har du en USB-ingång på TV:n så kan du casta. Ofta blir bilden bättre när man castar. :)

Jag skulle däremot aldrig släppa min dator. Plötsligt behöver man skriva ett dokument, köpekontrakt, eller vad som.
Jag skriver så illa på telefonen, tycker den lever ett eget liv med stavningen. Ska man dessutom fixa till ett kort, eller en inbjudan fixar jag inte det på telefonen, inte heller om du tänkt använda en mall, osv.
Använder min bärbara, telefonen och castar. Vi har två paddor liggande som ingen använder. Vi tycker de blir varken eller.
Hade jag inte råd med både och, hade jag köpt begagnat, det svämmar över av bra (castbara) TV-apparater och skoldatorer på en känd säljsajt, för en billig peng.
 
Har du en USB-ingång på TV:n så kan du casta. Ofta blir bilden bättre när man castar. :)

Jag skulle däremot aldrig släppa min dator. Plötsligt behöver man skriva ett dokument, köpekontrakt, eller vad som.
Jag skriver så illa på telefonen, tycker den lever ett eget liv med stavningen. Ska man dessutom fixa till ett kort, eller en inbjudan fixar jag inte det på telefonen, inte heller om du tänkt använda en mall, osv.
Använder min bärbara, telefonen och castar. Vi har två paddor liggande som ingen använder. Vi tycker de blir varken eller.
Hade jag inte råd med både och, hade jag köpt begagnat, det svämmar över av bra (castbara) TV-apparater och skoldatorer på en känd säljsajt, för en billig peng.

Ska kolla ikväll om tv:n har usb-ingång. Trevligt om bilden blir bättre när man castar!
Har inte skrivit något dokument på datorn på många år, skulle jag behöva så kan jag ju använda jobb-datorn. Vågar nog inte köpa någon dator begagnat, skulle säkert bli någon med virus och skit i... Eller där precis allt är raderat, inklusive programmen som krävs för att datorn ska fungera...
 
Jag har smarttv fast utan wifi
Det är skitkrångligt att navigera med fjärren på webben
Köpte en chromecast och är supernöjd.
Dock sitter min i hdmiuttaget och inte USB men det finns en USBsladd som man kan använda istället för strömadapter
 
Jag har ett äldre smart TV-system och det är verkligen helt oanvändbart. Apparna som fungerar är jättesega och de flesta appar stöds inte längre. Mycket dyrt och sårbart system!

Jag använder numera Plex för att streama från datorn till TVn, och en spelkonsol för att se Youtube och liknande.
 
Vilken tur att jag kollade upp lite! Har några kompisar som nyss köpt smart-tv och är jättenöjda och tyckte förstås att jag skulle köpa det, men då vet jag att det inte är så bra. Har kollat nu och det finns usb-port på tv:n! Så det får bli en Chromecast till att börja med, så får jag se sedan om det känns som det behövs laptop/dator också.
 
Vi har en smart-tv som är några år gammal. Vi använder smartfunktionerna flera gånger om dagen, dels för streaming och dels för tex att skicka upp Youtube-klipp på tvn från telefonen. Inga appar som slutat fungera, däremot är det krångligt att surfa men det är vårt eget fel, hade vi kopplat in en trådlös mus och tangentbord till tvn hade det inte varit några konstigheter. Det är en Samsung vi har.
 
Vilken tur att jag kollade upp lite! Har några kompisar som nyss köpt smart-tv och är jättenöjda och tyckte förstås att jag skulle köpa det, men då vet jag att det inte är så bra. Har kollat nu och det finns usb-port på tv:n! Så det får bli en Chromecast till att börja med, så får jag se sedan om det känns som det behövs laptop/dator också.

Men behöver inte Chromecast en HDMI-port? Eller klarar den sig med USB också? Vår är kopplad till båda men jag trodde att USB bara var för elen.
 
Nu har du bestämt dig, men jag köpte en laptop istället. Bloody love it!
En HP som kan dubbla som surfplatta, ställa i ett perfekt läge för film-time!
 
Jag tycker inget slår en laptop.... Telefonen surfar jag också mycket på, men man kan ju inte komma ifrån att det blir väldigt litet. När jag betalar mina räkningar gör jag alltid det från laptopen, likaså när jag släktforskar. Har haft en surfplatta ett tag, men jag ser verkligen inte poängen med den. Den ersätter inte laptopen för mig.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 283
Senast: Enya
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 238
Senast: EmmaN
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 428
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp