Ny löneförhandling?

Men jag håller med om att det inte är oproblematiskt, det driver fram vissa, inte alltid, goda mänskliga beteenden. Minns särskilt en säljare (10+ år sedan) som ville att vi skulle köpa en dyrare mjukvara och ville stressa fram ett beslut med motiveringen "ni måste köpa denna vecka, annars har jag inte råd att köpa julklappar till mina barn." Nånstans där har säljaren helt tappat fotfästet, men orsaken behöver absolut inte vara individens fel - mer ett tecken på något riktigt osunt i organisationen kring produktsäljandet.

Hen måste varit väldigt dålig på att sköta sin privatekonomi..
 
Min generella hållning är att säljyrket och provisionslön framför allt för yngre säljare kan vara väldigt problematisk. Det finns många oseriösa arbetsgivare, otrygga grundlöner och hetsiga säljchefer som driver fram mycket otrevliga egenskaper hos säljare. Väldigt olustigt det hela, och obehagligt, både för kund och arbetstagare.

Med det sagt arbetar nästan hela min familj som säljare eller säljchefer, dock med relationsbyggande försäljning. Där blir förtroendet från kunden viktigast av allt och kan förstöras helt av att en säljare hetsar på enstaka affärer. Jag anser att provisionslön fungerar ypperligt förutsatt att grundlönen är trygg, och att arbetstagaren ser provisionen som "grädde på moset" och inte nödvändig för att klara sina utgifter. Blir man orolig av provisionsbaserad lön, eller stressad över sin ekonomi så är det inte ett bra val. Tycker man att det är roligt att lönen kan variera, att man har en trygg ekonomi i grund och botten och tycker att man får "vara med på kakan" när det går bra så är det ju bara tummen upp.
 
Vad säger ni, borde jag prata med min chef? Nu har jag ju skrivit under avtalet och har egentligen inte en ny förhandling fören i april. Jag anser dock att det vore mer rättvist med en provisionslön som, med estimerad försäljning, åtminstone skulle matcha nuvarande lön. Hur hade ni gjort?
Jag hade pratat med chefen och förklarat att avtalet kanske var lite förhastat innan alla siffror var på plats, men att du nu inser att även om du säljer enligt budget så blir lönen inte ett dugg bättre, vilket var det du egentligen hoppades på. Det är väl bara att hoppas på människans godhet sen, men jag tror ju inte att chefen riskerar att mista anställda pga en sån här grej.
 
De jag kommer på är telefonsäljare och mäklare.

Själv associerar jag spontant provisionslön med bristande ansvar från arbetsgivaren och andra dåliga saker, ur arbetsmiljöperspektiv och fackligt.

Det LÅTER inte bra för mig.

(@Voeux tycks ju dock ha valt det.)
Nja jag skulle säga att det är vanligt att säljare inom alla typer av branscher och bolag har, i vart fall, viss del provisionbaserad. Tex har du konsultyrken, allt från (mindre) advokatbyråer till IT-konsukter som kan ha viss provisionbaserad lön iom att man inom dessa yrken debiterar timmar mot kund som anställd. Andra bolag som tex Apple där säljare (alla möjliga nivåer inom bolaget) som också har provisionbaserad lön. Säljare finns ju inom alla bolag och branscher även om titeln idag sällan är "säljare" för dessa positioner.
 
Men jag håller med om att det inte är oproblematiskt, det driver fram vissa, inte alltid, goda mänskliga beteenden. Minns särskilt en säljare (10+ år sedan) som ville att vi skulle köpa en dyrare mjukvara och ville stressa fram ett beslut med motiveringen "ni måste köpa denna vecka, annars har jag inte råd att köpa julklappar till mina barn." Nånstans där har säljaren helt tappat fotfästet, men orsaken behöver absolut inte vara individens fel - mer ett tecken på något riktigt osunt i organisationen kring produktsäljandet.
Ja, jag skrev ju inte hur det är, utan hur jag associerar. Omkring mig är provisionslön mycket ovanligt, om man räknar bort ungdomens extrajobb som telefonsäljare.

För mig framstår det verkligen som ett upplägg som lätt odlar jättetrista egenskaper, både hos personer och mellan personer, Men jag är överlag ovan vid yrken och branscher som innefattar att man överhuvudtaget säljer. Jag är också ovan vid det enorma intresse för pengar som verkar hänga samman med det. De gånger jag har kontakt med något som kan kallas näringslivet via jobbet, är just det där besinningslösa intresset för pengar mitt bestående intryck.

Men det var väl ungefär därför jag uppfattade det som att @Voeux hade fått en ännu sämre deal än vad det ändå ser ut som. Jag hoppas att chefen går med på att göra om avtalet. Om inte, så skulle jag inte vara alltför optimistisk om att nästa löneförhandling ändrar så värst mycket på situationen. Det är inte SÅ ovanligt ändå, att den lön man går in på kan vara lite av normbildande för ens tjänst.
 
Jag hade pratat med chefen och förklarat att avtalet kanske var lite förhastat innan alla siffror var på plats, men att du nu inser att även om du säljer enligt budget så blir lönen inte ett dugg bättre, vilket var det du egentligen hoppades på. Det är väl bara att hoppas på människans godhet sen, men jag tror ju inte att chefen riskerar att mista anställda pga en sån här grej.

Jag tror inte heller det. De var extremt angelägna om att ta fram den här tjänsten till mig när jag var på väg ifrån, och tror inte de är mindre angelägna om att trygga min framtid närmsta tiden hos dem nu.
 
Ja, jag skrev ju inte hur det är, utan hur jag associerar. Omkring mig är provisionslön mycket ovanligt, om man räknar bort ungdomens extrajobb som telefonsäljare.

För mig framstår det verkligen som ett upplägg som lätt odlar jättetrista egenskaper, både hos personer och mellan personer, Men jag är överlag ovan vid yrken och branscher som innefattar att man överhuvudtaget säljer. Jag är också ovan vid det enorma intresse för pengar som verkar hänga samman med det. De gånger jag har kontakt med något som kan kallas näringslivet via jobbet, är just det där besinningslösa intresset för pengar mitt bestående intryck.

Men det var väl ungefär därför jag uppfattade det som att @Voeux hade fått en ännu sämre deal än vad det ändå ser ut som. Jag hoppas att chefen går med på att göra om avtalet. Om inte, så skulle jag inte vara alltför optimistisk om att nästa löneförhandling ändrar så värst mycket på situationen. Det är inte SÅ ovanligt ändå, att den lön man går in på kan vara lite av normbildande för ens tjänst.

Det är inte så besinningslöst att vilja ha lön även nästa månad. Uteblir försäljningen blir det nedläggning och inga mer löneutbetalningar vare sig för egen del eller för kollegor.
 
Det är inte så besinningslöst att vilja ha lön även nästa månad. Uteblir försäljningen blir det nedläggning och inga mer löneutbetalningar vare sig för egen del eller för kollegor.

Det är väl det som jag tycker fungerar bra med provision, går försäljningen sämre så lättas även bördan på lönefronten för bolaget, och går det bra så får jag en del av kakan. Jag tillämpar ofta liknande princip när jag anlitar konsulter på våra projekt, fast med arvodestrappa. Säljer projektet dåligt så sitter jag inte med hela bördan själv med höga arvodeskostnader, och säljer det bra så får konsulten också mer betalt. Det brukar uppskattas, och jag slipper som sagt ta den stora ekonomiska risken själv.

Vi är på väg in i en lågkonjuktur nu och har tyvärr behövt låta en medarbetare gå. Eller rättare sagt, hens kontrakt går ut vid årsskiftet och vi hade hoppats på att kunna förlänga det. Men nu går det inte. Hur trist det än kan kännas med försäljningssiffror ibland så är det konsekvensen när vi inte lyckas.
 
Det är inte så besinningslöst att vilja ha lön även nästa månad. Uteblir försäljningen blir det nedläggning och inga mer löneutbetalningar vare sig för egen del eller för kollegor.
Tror du på riktigt att jag inte förstår det? Tror du att folk som inte jobbar i näringslivet inte vill ha lön nästa månad?
 
Tror du på riktigt att jag inte förstår det? Tror du att folk som inte jobbar i näringslivet inte vill ha lön nästa månad?

Jag reagerade på uttrycket. Om man nu vill ha lön utanför näringslivet är det ganska bra att det finns de som jagar skatteintäkter besinningslöst i det. Sedan kan man ha allehanda åsikter om systemet i sig, men att kalla försörjningsintresse för egen del och för omgivande samhälle för besinningslöst verkar som ett smalt perspektiv. Som jag inte alls känner igen annat än i undantag. Förmodligen utanför min horisont.
 
Men jag är överlag ovan vid yrken och branscher som innefattar att man överhuvudtaget säljer. Jag är också ovan vid det enorma intresse för pengar som verkar hänga samman med det. De gånger jag har kontakt med något som kan kallas näringslivet via jobbet, är just det där besinningslösa intresset för pengar mitt bestående intryck.
Med tanke på att aktiebolag har ett lagstiftat vinstkrav så är det kanske inte så konstigt. Ett aktiebolag måste enligt lagen vara vinstdrivande.

Sen måste något bekosta forskning och utveckling. Det finns ju flera avdelningar på ett bolag som inte är ett dugg vinstgivande, utan snarare bara läcker pengar, tex HR, forskning, administrativ personal etc. Vad som drar in pengar är försäljningen, så det är väl inte så märkligt att just den delen är väldigt fokuserad på att dra in pengar. Det är ju försäljningen som försörjer resten av bolaget. AstraZeneca hade tex aldrig kunnat ta fram några mediciner, ifall ingen satt och krängde medicinerna som redan fanns på marknaden. Här kan man absolut dra igång med konspirationsteorier att vi är ägda av läkemedelsindustrin för att de gör allt för att kränga mediciner, istället för att bota människor och där får man ha vilka åsikter man vill, men i det stora hela så hade inte en medicin tagits fram om det inte var för försäljningen av läkemedel. Det är väldigt få bolag som sysslar med välgörenhet. Och även de som sysslar med välgörenhet har ett krav på vinst.
 
Med tanke på att aktiebolag har ett lagstiftat vinstkrav så är det kanske inte så konstigt. Ett aktiebolag måste enligt lagen vara vinstdrivande.

Sen måste något bekosta forskning och utveckling. Det finns ju flera avdelningar på ett bolag som inte är ett dugg vinstgivande, utan snarare bara läcker pengar, tex HR, forskning, administrativ personal etc. Vad som drar in pengar är försäljningen, så det är väl inte så märkligt att just den delen är väldigt fokuserad på att dra in pengar. Det är ju försäljningen som försörjer resten av bolaget. AstraZeneca hade tex aldrig kunnat ta fram några mediciner, ifall ingen satt och krängde medicinerna som redan fanns på marknaden. Här kan man absolut dra igång med konspirationsteorier att vi är ägda av läkemedelsindustrin för att de gör allt för att kränga mediciner, istället för att bota människor och där får man ha vilka åsikter man vill, men i det stora hela så hade inte en medicin tagits fram om det inte var för försäljningen av läkemedel. Det är väldigt få bolag som sysslar med välgörenhet. Och även de som sysslar med välgörenhet har ett krav på vinst.

Jag tror kanske inte @Petruska menar att vinstdrivande bolag inte har en funktion utan berättar om sin uppfattning om provisionslön.

Men, det är intressant för jag tänker på tråden om fördomar som man möter på grund av sitt arbete. Jag skrev att som projektledare möter jag inga direkta fördomar men som säljare kommer jag nog att göra det i betydligt större utsträckning. Och ja, det gör jag :D Hala och pengakåta är den uppfattning jag får när jag pratar med folk :D Och som i de flesta fördomar finns både sanningar och osanningar i det.
 
Jag reagerade på uttrycket. Om man nu vill ha lön utanför näringslivet är det ganska bra att det finns de som jagar skatteintäkter besinningslöst i det. Sedan kan man ha allehanda åsikter om systemet i sig, men att kalla försörjningsintresse för egen del och för omgivande samhälle för besinningslöst verkar som ett smalt perspektiv. Som jag inte alls känner igen annat än i undantag. Förmodligen utanför min horisont.
Men jösses.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 142
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 933
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp