Ny lösdrift utan golv?

Leoni

Trådstartare
Nu sitter jag och funderar på nytt sommarprojekt- ett nytt lösdriftsstall
Jag är väldigt sugen på att göra en variant som jag sett utomlands men aldrig här vilket såklart får mig att fundera på varför. Nämligen inget gjutet golv
Jag vill istället lägga stallet/ lösdriften på en kulle, gräva bort matjorden, fylla med grov stenkross underst och sen mjukare material, typ sand tjockt lager och sen ett lager halm på det som man mockar och underhåller
Det blir torrare, varmare och mjukare än halma ett gjutet golv
Tänker det måste finnas en anledning till att ingen gör det - please tell me!
Eller har jag fel och det görs? Ge mig alla synpunkter!
 
Vi har inte gjuten platta i någon av våra ligghallar utan har gjort som du beskriver. Har dock inte halm pga överjävligt att städa i enligt mig utan vi kör spån vintertid :) Jag har vänner som gör på samma sätt.
 
Jag hade duk och sand i lösdriften, sedan halmbädd ovanpå vintertid. Sanden frös och blev väldigt knölig så det behövdes rejält med strö, men helt oslagbart på sommartid. Hästarna älskade att ligga i skuggan i den svala sanden på dagarna.
 
Har stenkross som är paddad och sedan halm uppepå. Skulle inte vilja ha sand eller annat som gör att jag inte kan mocka med traktor
 
Jag har haft en med gjutet golv och en med grus och sand uppepå.

Det gjutna golvet var mycket lättare att mocka ut med maskin. Sanden blandas gärna med spånet (som är ett måste här uppe eftersom sanden fryser) och följer sedan med ut när vi traktormockar.

Halm har jag testat och hatat för den svåra vardagsmockningen.
Så för min del med mina förutsättningar, gillar jag gjutet golv bäst.
 
Nu sitter jag och funderar på nytt sommarprojekt- ett nytt lösdriftsstall
Jag är väldigt sugen på att göra en variant som jag sett utomlands men aldrig här vilket såklart får mig att fundera på varför. Nämligen inget gjutet golv
Jag vill istället lägga stallet/ lösdriften på en kulle, gräva bort matjorden, fylla med grov stenkross underst och sen mjukare material, typ sand tjockt lager och sen ett lager halm på det som man mockar och underhåller
Det blir torrare, varmare och mjukare än halma ett gjutet golv
Tänker det måste finnas en anledning till att ingen gör det - please tell me!
Eller har jag fel och det görs? Ge mig alla synpunkter!
Torrare är det inte alls säkert att det blir i slutändan. Dessutom är risken att man efter visst antal år behöver göra om eller fylla på. Ett betonggolv håller ju en evighet.
Ska man inte gjuta behöver marken nästan ha extra bra förutsättningar. Så att det tex inte är sluttande nedåt eller hur man ska säga. Risk för vattensamling. Såklart inte bra oavsett metod men utan platta är det mer känsligt för omgivningen.
Ekonomiskt är det klart bättre att inte gjuta men att det skulle bli torrare utan platta nej det håller jag inte med om.
 
Vi har inte heller gjutet golv i ligghallen. Vi har ca 20 cm makadam/grovt grus, paddat och sedan ca 10 cm 0-18 och paddat hårt. Halmbädd på. Fungerar super. Alltid torr och håller bra. Vi mockade ut med maskin i somras utan problem. Lite försiktigare får man kanske vara än om man har en gjuten platta men det gick fint. Räknar med att behöva fylla på tunt lager ca 5 cm ungefär vart 3 år för att kunna fortsätta mocka ut med maskin :) för lite försvinner ju såklart! Vi la in ordentligt med stalosan efter årets utmockning och innan halmning och upplever att det hållti sig ännu torrare och fräschare i år än förra året!

Själv tycker jag att betongplatta blir halt, om inte från början så med tid. Så kräver väldigt väldigt mycket bädd alt, gummimattor. Framförallt om hästarna är skodda för att de ska kunna lägga sig/resa sig på ett bra sätt. Men det är min personliga åsikt.
 
Vi har lösdrift utan golv . Man är noga att det är plant. Vi har markduk och grus. Haft lösdriften i 7-8 år. Fyllt på med lite grus en gång. Blir torrt och fint just för att kisset stannar inte uppepå en platta
 
Majoriteten av dem lösdrifter jag sett i Sverige har inte gjutet golv, utan har grus, jord stampat golv (gamla lador), eller liknande.
 
Vi har lösdrift utan golv . Man är noga att det är plant. Vi har markduk och grus. Haft lösdriften i 7-8 år. Fyllt på med lite grus en gång. Blir torrt och fint just för att kisset stannar inte uppepå en platta
Har man platta får man ju ha spån eller torv som suger upp kisset :)
 
var du ironisk nu eller är det jag som inte fattar? :cautious:
Nä inget ironiskt utan bara rent konstaterande.
Jag förstod det som att du menade att man skulle ha spån eller torv under halm om man hade platta!
Men förstår nu att du menade bara torv eller spån.
Jag är så inställd på att man alltid har halm i lösdrift för jag har aldrig varit med om att man haft något annat ströe i lösdrift 😊
 
Nä inget ironiskt utan bara rent konstaterande.
Jag förstod det som att du menade att man skulle ha spån eller torv under halm om man hade platta!
Men förstår nu att du menade bara torv eller spån.
Jag är så inställd på att man alltid har halm i lösdrift för jag har aldrig varit med om att man haft något annat ströe i lösdrift 😊
Nej, jag menar under halmen, halm har enligt min erfarenhet dålig uppsugningsförmåga så har alltid spån eller torv under halmen för att det inte ska bli blött i boxen eller lösdriften :)
 
Nej, jag menar under halmen, halm har enligt min erfarenhet dålig uppsugningsförmåga så har alltid spån eller torv under halmen för att det inte ska bli blött i boxen eller lösdriften :)
Har aldrig varit med om iheller att man har torv eller spån under halm i lösdrift DET upplever jag som dubbeljobb.
Nångång i box har vi haft spån o halm men det har bara varit när vi gått över från halm till spån och när det blandas tycker jag det blir svårmockat.
 
Har aldrig varit med om iheller att man har torv eller spån under halm i lösdrift DET upplever jag som dubbeljobb.
Nångång i box har vi haft spån o halm men det har bara varit när vi gått över från halm till spån och när det blandas tycker jag det blir svårmockat.
Ska jag mocka bort kisset varje dag har jag spån under, så blir det lätt mockat, ska jag ha bädd har jag torv under då jag tycker det fungerar bättre än spån när man har bädd.
Är man van att mocka i halm tar det inte speciellt lång tid, för mig tar det lika lång tid att mocka spån+halm box som ren spån box :)
 
Ska jag mocka bort kisset varje dag har jag spån under, så blir det lätt mockat, ska jag ha bädd har jag torv under då jag tycker det fungerar bättre än spån när man har bädd.
Är man van att mocka i halm tar det inte speciellt lång tid, för mig tar det lika lång tid att mocka spån+halm box som ren spån box :)
Jag är van vid båda. Mockat om halm ( utan nått under) i 20 år. Mockat med spån i ca 10 och så har jag mockat liten torv 😊. Man tycker helt enkelt olika 😆
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: cello
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 356
Senast: Elin_B
·
G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 022
Senast: lady_vip
·
S
Anläggning Jag ska bygga stall och behöver synpunkter på min skiss och mina tankar kring stallet. Jag ska ha lösdrift och till det ett skötselstall...
2
Svar
30
· Visningar
5 618
Senast: Sharonne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp