Ny lösdrift utan golv?

Stod i ett utestall tidigare som bara hade grus i botten. 4 boxar på rad med luckor som dom kunde stå och kika ut, samt stänga igen vid riktigt busväder, och en sadelkammare på ena änden. Vi hade ett TJOCKT lager med spån i botten, nu pratar vi säkert 30 cm, som blev som en packad bädd, sen fyllde vi på med spån vid behov. Vi tog bara ut bajset, sen när hästarna gick på bete så mockade vi ur spånbädden först då.
 
vi hade hårdgjord grusyta som "golv" sen strödde vi med torv. Kanon, älskar att det inte var gjuten platta. (= halt om ströet har åka på sniskan och de kommer in i full kareta med skor)
 
Nä inget ironiskt utan bara rent konstaterande.
Jag förstod det som att du menade att man skulle ha spån eller torv under halm om man hade platta!
Men förstår nu att du menade bara torv eller spån.
Jag är så inställd på att man alltid har halm i lösdrift för jag har aldrig varit med om att man haft något annat ströe i lösdrift 😊

Har aldrig haft halm som strö i ligghallen. Men naturligtvis tjockt med strö.
 
Ur miljösynpunkt är det såklart bättre med platta. Men när den inte finns så en bra grej är att verkligen tänka på vilket underlag som används. Tips är att använda någon form av träflis innan själva bädden. Längst under alltså. För att minska på fosforläckage.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill...
Svar
13
· Visningar
1 450
Senast: cello
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 315
Senast: Elin_B
·
G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 009
Senast: lady_vip
·
S
Anläggning Jag ska bygga stall och behöver synpunkter på min skiss och mina tankar kring stallet. Jag ska ha lösdrift och till det ett skötselstall...
2
Svar
30
· Visningar
5 611
Senast: Sharonne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp