Bukefalos 28 år!

Ny med Hackamore

nnillinn

Trådstartare
Ska börja hjälpa till på en häst och hon rids med Hackamore (ska vänjas vid bett också) vilket jag inte alls är van vid.
Skulle vilja veta vad som är att tänka på när jag rider med Hackamore.

Jag kommer huvudsakligen bara skritta henne.

/L.
 
Sv: Ny med Hackamore

Försök rid med vikten iom. att det är något svårsvängt med hack.
Dessutom är det svårt att rida med eftergift på ett hack iom. att man egentligen måste ge hela tygelns längd för att få hacket att sluta inverka.
Be ägaren rida och visa dig!
 
Sv: Ny med Hackamore

Fast svänger med vikt gör man väl alltid..? Man svänger ju inte med tygeln (möjligen som nybörjare då man inte lärt sig ordningen på hjälperna, d v s vikt- sedan skänkel och sist tygel och inte än lärt sig att behärska vikt- och skänkelhjälperna). Jag har aldrig upplevt det som mer "svårsvängt" på hack. Däremot att vissa hästar inte respekterar hacket lika bra som ett bett och därför kan bli rätt starka på det.
 
Sv: Ny med Hackamore

Jo fast om hästen inte är van vid bett tänker jag att den är ganska ung = ledande tygeltag. Vilket inte går med ett hack...
 

Liknande trådar

Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Gimlan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 261
Senast: Bri
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 067
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp