Bukefalos 28 år!

Ny med massa frågor..

Z

Zadie

Hej alla!

Jag har varit sugen på att sadla om till AR i många år men skador, först mina och sen hästens samt jobb och stress har kommit emellan. Nu är det dags, jag har tid, ork och motivation och sug i massor då jag gjort en helomvändning i livet med att flytta till billigare trakter så jag kan jobba mindre. ;)

Hur som helst.. Jag kommer som det ser ut ha möjlighet att träna för instruktör en gång i månaden och försöker tills dess komma igång lite från backen. Jag följer (eller försöker i alla fall) Katrin Wallbergs instruktioner om "utbildningstrappan" och enbart från backen än så länge.

Jag har två hästar.. en 11-årig varmblodskorsning som jag fött upp själv som tyvärr varit konvalscent i 1,5 år men nu ser fräsch ut så jag skall börja jobba honom lite igen. Då skadan (han har permanenta pålagringar efter en spark) sitter i framknät lockar det att börja bygga hans muskler och lära honom att bära sig mer på bakdelen redan från marken. Så omusklad som han är nu vill jag inte ens sitta på honom.

Den andra är en 15-åring som är välutbildad (galloppombyten i varje steg, förvänd gallopp, passage, piaff och sånt där som jag INTE kan) dock engelskt. På honom hittar jag inte riktigt knapparna så att säga det känns som han är riden mer hårdhänt än vad jag ens kan förmå mig, kanske för att han tjänstgjort en tid på ridskola.

Jag har som sagt börjat försöka arbeta båda från marken där jag går bredvid med tyglar. Jag hade ändå väntat mig att det skulle gå bättre med den sistnämnda herren som är utbildad och "igång" osv men det var min andra rackare som förvånade. Han är känslig och följer snällt med i varje "plock" och går även kvar tills han tappar koncentrationen. Den andre känner jag likadant med från backen som uppsuttet.. jag får liksom ta hårdare än vad jag vill för att ens få en reaktion. Jag känner mig sugen att prova med en ridkapson istället, är det något jag ska akta mig för som nybörjare på området?

Men nu sitter jag mest och babblar.. ska formulera några konkreta frågor;

Ridkapson - bu eller bä när man är lite grön? I detta fallet för att komma runt en redan hård mun.

11-åringen är efter sin långa viloperiod väldigt orolig i munnen men verkar lugn i övrigt. Jag har tittat på tänderna.. Ihåligt eller massivt, tvådelat eller tredelat är likadant. Har någon varit i samma situation och vad har ni testat då? Eller är det kanske läge att testa jobba även honom i kapson?

Ett problem jag har med båda hästarna är att de gärna nästan går på mig, vad gör jag för fel? Jag försöker tänka på hur jag har kroppen vinklad i förhållande till dem och går så att säga vänd mot dem och så absolut inte fastna i innertygeln, bara plocka när det behövs. Jag måste dock peta på dem för att de inte rent ska gå på mig och det måste vara något jag gör fel. Tankar där?

Sadelboden har en barocksadel som är lite mer svensson-budget. Är det någon som har erfarenheter av denna? Kvalité, passform?

Så då tackar jag för mig för nu och hoppas på många givande svar. Hoppas ni välkomnar en till nybörjare! :)
 
Sv: Ny med massa frågor..

Varför skulle du INTE kunna testa ridkapson? :p
Haha förstår knappt frågeställningen...

Klart du kan testa! Läs gärna igenom KW´s bok där det finns instruktioner om hur man använder den. Så du är lite förberedd.
Kapsonen är visserligen ganska skarp för att vara ett bettlöst alternativ, men enligt mig är det ändå aldrig i närheten lika skarpt med tryck på nosryggen som en metallbit i munnen.

Jag har själv problemet att hästen gärna vill stödja sig på mig/skjuta in bogen. Får tänka på att jag och hästen ska gå i egen balans, att gå i egen balans själv kan vara svårare än man tror! :angel: Även när du korrigerar genom att t ex peta ut hals eller huvud (om hästen trycker sig mot dig) så ska du ändå gå kvar i egen balans själv, inte luta mot hästen eller buffla bort hästen utan snabbt och tydligt så du kan vara kvar själv, inte ger hästen något att luta på.

Vad är det för märke på sadlarna?
 
Sv: Ny med massa frågor..

Jag har inte tid att svara på dina frågor just nu, men jag måste ändå kommentera det där med sadeln. Jag skulle själv aldrig köpa en sadel som marknadsförs på det här viset:

Barock Sadel - Extremt Snygg

3 750 kr

17,5 tum,32 bomviddStorlek
Svart Färg

En mycket snygg och klassisk sadel Används mycket i den högre klassen dressyr.
Tillverkad av Nubuck skinn
Mocka i sitts
snygg dekoration
Tillhörande stigbyglar/stigläder/sadelgjord medföljer
Stl.17,5 tum bomvidd: 32


Sidan kryllar av särskrivningar och felstavningar, vilket får en språkpolis som mig att se rött, men vad värre är att jag får en känsla av det inte är särskilt kunniga personer som ligger bakom sajten.

Vad har du för sadel nu? AR kan man rida i vilken sadel som helst, eller t o m barbacka. Jag råder dig att inte rusa iväg och köpa en billig sadel utan testa först om AR är något för dej. Åk iväg på några kurser, lär känna folk, ta till dig deras erfarenheter av sadlar.
 
Sv: Ny med massa frågor..

Totola, jag tycker mig ha läst just att det är så skarpt och att det inte är något för nybörjare men så är jag lite försiktig till naturen och alltid rädd för att "göra fel". Frågeställningen kanske var mer om mitt tänk bakom anledningarna att testa det på just mina hästar och om jag är ute och cyklar där. Boken är på väg hem redan så jag tar och beställer en ridkapson också och ser till att läsa på före användning.

Vad skönt att det är fler som har samma problem och blir "prejade", jag ska tänka på det du sagt nu! Jag har nog tänkt mer på vart jag har händer och hur hästen går och till stor del snubblat med bredvid i övrigt förutom när jag kommer på mig själv. :D Tack för dina svar!

Sadeln är noname och inget vidare beskriven, vilket för mig vidare till att svara på Immers post. Jag skulle heller aldrig köpa den rätt av utan är nyfiken på om någon har en eller har provat en. Det är den första jag hittar i en webshop som är lite mer i budgetmodell och det måste ju inte vara en dålig sadel för att beskrivningen lämnar en del åt övrigt att önska.

Idag rider jag i en County spring tree dressyrsadel och trivs ganska bra i den så långt, den är väldigt bekväm. Jag är dock lite allmänt "taggad" och spanar runt efter sadlar mer designade för AR och där man kommer närmare hästen och kan inverka lättare med sin sits. Jag har dock precis börjat komma igång med ridning igen och känner mig otränad och utan kroppskontroll så jag tränar på i den jag har ett tag till. :D
 
Sv: Ny med massa frågor..

Just ja, kom på en till sak att tänka på angående "prejandet". Var försiktig när du använder innertygeln. Snabba korta tygeltag som inte inverkar bakåt (inte rubba huvudpositionen eler ge hästen något att spjärna emot). Och glöm inte yttertygeln som hellre ska vara där och förstärka om innerbogen vill trilla in.

Om du vill ha en sadel där du kommer närmare hästen så skulle jag inte köpa den du hade tittat på. I den modellen sitter man snarare en bit ovanför hästen jämfört med vanliga dressyrsadlar (av de få synpunkter jag hört hittills om sadeln).
Det kan nog vara ganska smart att börja i din vanliga sadel så länge den passar och inte sabbar sitsen alltför mycket.

Håller med Immer att oftast är det bra att ha kommit igång och börja träna innan man drar iväg och köper dyr utrustning. Om inte annat för att man lättare ska veta vad man behöver och vill ha! :)
 
Sv: Ny med massa frågor..

Här är en till nybörjare. Fast jag har kanske börjat i "fel" ordning. Jag hittade en tränare som funkar enormt bra med min känsliga häst och fick mig att rida på ett helt annat sätt, då började jag fundera vad det kan leda till och sökte runt mkt här.
Har inte förrän först idag bestämt mig för att det är AR jag ska försöka mig på.
Vet eg inte vad jag ville med detta inlägg, men kul att det är fler nya här, och jätte härligt med er andra med erfarenhet som delger oss!
 
Sv: Ny med massa frågor..

Nej, jag har inte hittat någon tränare, men jag kom i kontakt med AR på en fd medryttar häst där ägaren o en till började träna. Jag var med på en lektion och har sen hört mkt gott från dem som började med AR- då var jag inte redo, men nu känns det som om det är ngt för mig.
Idag jobbade jag lite försiktigt från marken, ca 25 min, ibland sökte han sig neråt o längde över linjen, ibland ställde jag för mkt så han nästan gick på mig, ibland fick jag till en bra böjning och ibland förstod han inte riktigt vad jag ville. Jag hittade lite gamla anteckningar från den lektionen jag var med på och försökte minnas så mkt som möjligt.
Men måste såklart hitta ngn som jag kan träna för så jag inte gör fel.
 
Sv: Ny med massa frågor..

Tänker mer för att få hjälp att komma vidare. Göra fel tycker jag inte man ska vara rädd för, det kommer såklart bli fel emellanåt medans man lär sig (de flesta hästar har överseende med oss klantiga människor! :D) men det blir ju tråkigt om man inte har hjälp för att ta sig vidare, blir lätt att man liksom fastnar på en övning och tragglar, det är mindre kul! :p Bra med en tränare som hjälper till att strukturera upp och sätta nya mål, samtidigt som man får hjälp att undvika fällor. Ganska självklart egentligen, men inom AR tycker jag det blir så tydligt, för då fastnar man oftast på t ex böjning i skritt = trååkigt att traggla!
Nu letar du ju redan tränare så det var bara mitt sätt att säga att du inte ska vara rädd för att prova själv!
 
Sv: Ny med massa frågor..

Kul med fler nya ja, hej! :)

Här hemma går det framåt om än i snigeltakt.. tur ingen har bråttom! Det känns lite som om jag skriver en artikel om något brott som begåtts men jag fortsätter väl kalla mina "11-åringen" och "15-åringen" för enkelhetens skull.

11-åringen är fortsatt orolig i mun, men förutom det går det faktiskt riktigt bra nu så länge jag håller mig på en volt. Det är roligt att se hur otroligt känslig han är och hur saker jag läst liksom "stämmer" på honom. Jag insåg att i mina försök att hålla takt, rätt avstånd till honom osv så gick jag och "blåste upp" mig lite och han går då fortare och fortare. Nu tänker jag på det med och försöker hålla min position utan att för den saken skull strutta runt som en militär utan med min vanliga dåliga hållning och då hinner vi faktiskt med att tänka lite också.

Om vi går på en väldigt liten volt blir den faktiskt nästan rund hela tiden och bakbenet är med in under utan att jag behöver påminna honom det minsta och jag kan då småflytta lite i fram då och då istället och be honom sätta inner fram lite längre ut. Nu kommer en sån här konstig frågeställning kanske igen men.. är det bra att då gå på en liten volt för att det går bättre då? Eller är det liksom.. fusk. :P

15-åringen går det frammåt för också. Jag har dock lagt en del tid på att lära honom att spöt inte är farligt utan bara att se som min förlängda arm. Stressen var total första gången men det har blivit bättre och bättre. Nu igår fick jag klia honom över hela kroppen med min kvist. Han är som sagt hård i munnen och jag får ta hårdare ledande tygeltag än jag vill men däremot går han kvar i sin böjning bättre och bättre. I övrigt blir det mycket beröm och godis för honom, dels i olika situationer för att avdramatisera piskan och dels för att han är som så.. resignerad. Jag har bara haft honom i sex veckor ungefär och vi känner inte varandra jättebra.. men han är som mer än snäll. Han finner sig i allt utan att tycka -någonting alls- känns det som. Nu babblar jag på men hoppas ni förstår vad jag menar. Jag försöker köra korta pass med låga krav, mycket godis och överdrivet beröm och många pussar.. Sen får han bära piskan till stallet för han gillar verkligen att bära saker.

Alla som helst tips relaterat till något av detta är varmt välkomna! :)
 
Sv: Ny med massa frågor..

Jag har en första träning att se fram emot 12/6 för övrigt.. Men det känns så himla långt bort! Jag har gjort en efterfrågan om det finns någon möjlighet att lura ut tränaren ifråga till mig en gång innan dess och hjälpa mig med lite synpunkter på hur jag redan börjat och ge mig mer konkreta saker att tänka/öva på. Dessutom känner jag likadant måste jag säga.. jag vill att någon ska se så jag inte gör fel också!
 
Sv: Ny med massa frågor..

Vad kul att ha en lektion att se fram emot! Fast jag ser fram emot varje ridpass såklart, men hoppas hitta en tränare så man hinner ta en lektion innan betet. Min andra tränare, uppsutten då, är iallafall jätte bra och "krockar" inte med AR tänk.
Du skriver att 11 åringen går för fort, det gör min oxå ibland och det beror oftast på att han blir osäker då han inte förstår vad jag menar. Prova att andas lugnt, förklara noga, ta en paus, testa o se om det hjälper?
Den nya som är hård i munnen, kan det bero på att han blivit mkt dragen i munnen tidigare? Testa att vara nästan för mjuk, i början fattar han nog inte o det går nog inte som du vill, men ge det lite tid så kanske han släpper efter? Han kanske är sån som liksom stänger av allt nu då han är såpass ny?
Min blir hård i munnen av fel bett eller hård hand, lycka till!!
 
Sv: Ny med massa frågor..

Skönt att höra att man inte kan göra fel.... Det som jag tycker är svårt är hur jag ska tänka då jag rider o skogen, för jag vill helst inte bara skritta där och han är ju en krut durk som behöver springa av sig. Men förstör jag det andra jobbet då? Försöker ju lugna honom då vi jobbar i paddocken, och han har verkligen lugnat sig.
 
Sv: Ny med massa frågor..

Äh, klart du inte behöver rida likadant i skogen! :p
Man kan ju kombinera också - en kvart på banan sen ut en halvtimme i skogen eller tvärtom. :)

Zadie: Du kan ju testa att mer vibrera/pulsera och ge eftergift ofta. Så lite motstånd som möjligt, och undvika bakåtverkande tygeltag (om du rubbar hästens huvud bakåt är det ett tydligt tecken! ;) ) tar man korta icke- bakåtgående tygeltag och eftergift emellan så brukar det fungera bättre än att dra tyglarna åt sig, och helst pulserande/vibrerande som sagt så det blir tydligt utan att bli hårt. Sen skulle jag faktiskt undvika ledande tygeltag.
Men för att undvika något behöver man få ett bättre alternativ. Vilket du nog har lättare att få av en tränare IRL, få lite mer helhet och guidning från just dig och din häst.
 
Sv: Ny med massa frågor..

Du skriver att 11 åringen går för fort, det gör min oxå ibland och det beror oftast på att han blir osäker då han inte förstår vad jag menar. Prova att andas lugnt, förklara noga, ta en paus, testa o se om det hjälper?

Om jag går och sträcker på mig som tusan vilket jag hade en tendens att göra i början i mina försök att hålla mig på benen med jämt avstånd mellan mig och hästen hela tiden osv... då går han fort som bara den. Det räcker dock att jag precis som du säger andas lugnt och gärna sjunker ihop lite så varvar han ner. Det var mest en sån här.. "hah det här har jag läst om och det funkar out-of-the-box på min häst!" :)
 
Sv: Ny med massa frågor..

Det måste ju ha låtit lite konstigt med mina tankar kring uteritterna, haha! Då jag tränar från ryggen måste jag vara enormt lugn, andas lugnt, vara extremt konsekvent, förklara noga vad jag vill- allt för att han inte ska stressa, takta eller rusa. Han är enormt känslig, arbets villig men blir oxå orolig om han inte förstår vad jag vill. Jag kämpar med att få honom lugn o avslappnad, galopperar inte i paddocken alls pga detta. Men i skogen vill jag rida mer kravlöst, fast jag bestämmer tempo och han måste vara avslappnad, men både han och jag älskar att galoppera och jag upplever det som om han blir lugnare om han fått springa av sig?? Kan han skilja på lugn i paddock men mer fart ute? (vad dumt det lät...)
 
Sv: Ny med massa frågor..

Japp, det var det jag svarade på! :)

Hästar är duktiga på att skilja på situationer. Det är säkert lite olika det också, men så länge det inte är katastrof på uteritterna (så man pga det vill jobba på ridbanan först) så skulle jag inte utesluta uteritterna, och inte heller totalt ändra om uteritterna utan isf bara lägga in någon övning då och då när möjlighet finns, eller fortsätta rida på precis som vanligt.
Sökningen/avslappningen vill jag gärna ha fast i friare form, och att hästen så att säga tar ansvar för att balansera om det krävs pga dålig terräng eller nedförsbacke. Sen är det såklart en fördel om hästen håller den gångart man ber om.. Men i övrigt brukar jag personligen inte bry mig så mycket om dressyrande på uteritter. Smaksak!
 
Sv: Ny med massa frågor..

Håller med, har svårt att dressyra i skogen. Vill bara njut, ha kul, träna muskler o kondis, samt kommunikation. Och eftersom jag alltid håller på samma filosofi ute, dvs jag bestämmer tempo, vara avslappnad, vi ska ha kul, busa lite då jag säger att det är ok så tror jag han förstår skillnaden.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 173
Senast: tara
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 336
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp