Ny minigris adopterad.

KungTulle

Trådstartare
Var och hämtade en sugga idag. Ingen trevlig syn precis....:cry: .

Damen som ägt henne köpte henne som liten på en djurmarknad hon sägs vara ca 3 år nu. Men är liten som en normal halvårsgris...Jag bad att få se hur mycket hon utfodrade med per dag och jag kan lugnt säga att det var typ 1/3 av vad hon skulle behövt. Lilla grisen är antagligen en sk svältdvärg.

Grisen skulle ha ett akut nytt hem pga skilsmässa i familjen och gubben som bor kvar i huset ville inte ha grisen och tänkte slakta den.

Fick höra om denna gris av en bekant till mig. Enligt uppgift skulle det vara en gris i utmärkt kondition, jättefin etc.

Jag ska säga er att det var på vippen att jag sa att dom fick behålla grisen och avliva den, men så såg jag för mig en gubbe som tänkte slå ihjäl den med en påk!

Förutom att grisen är utmärglad och väldigt liten så var hennes framklövar ungefär 4 ggr så långa som normalt och hon kunde knappast gå. Men det var inte det värsta hon var så svag att när jag skulle fösa ut henne i transportburen så trillade hon på sidan och kom inte upp själv. Hon hade trillat innan på dagen också för hon blödde från sidan och från örat.

Grisen bodde i ett kallt förfallet skjul och halmen var lindrigt ren. Brädorna i "boxen" var väl det som hon ramlat på och rivit upp sig på tror jag.

Jag bar ut grisen till bilen och hon protesterade knappast ens mer än gnydde litet grand.

Jag påpekade litet försiktigt att grisen var sjuk och undrade hur länge hon varit sån? Fick ett vagt svar om "den sista tiden". Jag sade att dom borde ha ringt till en veterinär.

SÅ JÄVLA ROLIGT ATT FÅ RINGA VETERINÄREN DET FÖRSTA JAG GÖR IMORGON!!!!

Damen verkade dock som hon tyckte om grisen. Typiskt fall av att folk skaffar sig ett djur och inte har den blekaste aning om hur det ska skötas! SUUUUCK!!!!!

Grisen är i alla fall ganska tam verkar det. Det första jag gjorde när vi kom hem var att sätta in henne i en egen box med värmelampa så att hon slipper frysa. Med massor av ren halm. Fodertråget fyllde jag genast med en liter kornkross och hon fick rent vatten. Sedan har jag klippt ner klövarna till nästan normal storlek. ( Kunde bara klippa ner till strax innan pulpan får ta resten om ett par veckor.) Men nu kan hon ialla fall trampa normalt med benen och en stor del av hennes vinglighet försvann.

Den lilla suggan är alldeles svart och heter Nassa. Nu kommer Nassa stanna här och varje dag ska hon få äta sig mätt!

Nu får jag inte plats med fler vuxna minigrisar så man får ju hoppas att inga fler ringer som tröttnat på sina grisar på ett BRA tag.

/Kung Tulle
 
Sv: Ny minigris adopterad.

"Svältgrisar" är ju tyvärr inte helt ovanligt, och jag blir upprörd när du berättar om henne kondition.....

Vilken tur att du fick nys om henne så hon kan få ett riktigt "grisaliv".

Hur går det med henne du fick för ett par veckor sedan?
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Jodå Trissa mår prima!

Hon är litet "kär" i Turold ( galten) och dom brukar stå nos vid nos och liksom gosa- helsött!

/KT
 
Sv: Ny minigris adopterad.

mimus skrev:
"Svältgrisar" är ju tyvärr inte helt ovanligt

Japp för när folk köper grisen så får dom reda på att dom ska ha väldigt litet mat för annars blir dom tjocka.

Men med tanke hur svårt det är att få en minigris att vara mager! Så är det närmast en prestation att lyckas svälta dom till svältdvärgar.....

Visst det är ju farligt för grisen att vara smällfet, det sliter ju både på hjärta och leder, men det är banne mig lika farligt att nästan låta dom svälta ihjäl!

Det hade ju varit lämpligt att som säljare bifoga någon sorts foderlista med angivande av fodermängder i förhållande til grisens ålder.

/KT
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Usch stackars lilla gris! Tur att du finns! Det finns ju tyvärr uppfödare som ger instruktioner för hur mycket mat dom ska ha för att hålla sig små :crazy: Själv så är min Ebba i lagom hull nu men i början hade hon väldigt lätt för att lägga på sig.
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Jag vet!

Och det är INTE Seriöst! En bra uppfödare strävar efter djur som är genetiskt småväxta och som dessutom är sunda och friska djur utan defekter.

Att få SMÅ grisar med hjälp av svältmetoden borde vara straffbart!

Och handen på hjärtat även en minigris som väger 40-50 kilo och är litet resligare byggd är ÄNDÅ rejält mycket mindre än en produktionsgris där tex en Yorkshiresugga lätt väger 200 kilo.

Vill man ha extremt små grisar så kan man skaffa ett MARSVIN istället för att svälta minigrisar.

/KT
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Kan vi inte få se någon bild på den lille grisan?:love:
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Mycket tråkigt med sådana uppfödare :( Man får se till att sprida information så gott det går till människor som skaffar minigris. Har själv hört en hel del tokigt så jag har hoppat jämfota av ilska. :mad:

Hoppas nu den lilla grisen piggnar till och får ett härligt grisliv hos dig :)
 
Sv: Ny minigris adopterad.

När jag köpte mina grisar - 99, så fanns det väldigt lite kunskap och info att få.

Det pratades om att en ½ brödskiva om dagen var lagom för dem att äta.
Helt sanslöst.

Jag ger mina hö, + grönsaker och frukt, sedan får de grismat, origo från G*********n.

Mina grisar får inte äta kött eller kryddat mat.
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Mina grisar äter kornkross, suggfor, rotfrukter som bas. Ibland får dom rå fisk (sill). Bananskal älskar dom (från ekologiska bananer), äpplen får dom ibland, hö.......
bröd gillar dom.....

Sedan får dom "treats" vid särskilda tillfällen. Jordnötsringar och ostbågar är dom tokiga i.....

/kt
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Väldigt sent i gårnatt typ kring tvåtiden var jag ute och tittade till grisen, då sov hon lugnt och fint under värmelampan och verkade må mycket bättre än innan på dagen.

När hon märkte jag var där sprang hon upp och tog till och med ett par rätt ystra travsteg... ( hon kunde knappt förflytta sig innan klövarna var klippta...).

/KT
 
Sv: Ny minigris adopterad.

HeJ!

Vilken tur för grisen att du finns. Hon måste ju tro att hon dött och kommit till himlen:-).
När jag skaffar gris ska jag läsa på massor om dom, så dom får det bäst i hela världen, ungefär som dina verkar ha det. Får vi se bilder på underverken snart??? Dom låter så söta...

/ Lavinia, som måste plugga klart innan hon kan flytta ut på landet och skaffa sej söta grisar..
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Undrar oxå hur det går med den lilla grisen!

Förstår inte varför folk köper djur som dem inte kan nåt om!
Och sen bara låter dem va när dem tröttnat på dem!
 
Sv: Ny minigris adopterad.

Hej!

Jag blir nöjd bara jag får se bilder.. Älskar grisar!! Ska ha när jag flyttar ut på landet.. En conniponni och ett 15-tal gulliga grisar..(om sambo får som han vill iaf)

/ Lavinia
 
Sv: Ny minigris adopterad.

hej ..jag undrar vad du ger grisarna att äta? hur får man dom rumsrena?
vart tycker dom om att sova, egen liten "säng" eller i samma säng som en själv?
 

Liknande trådar

Övr. Djur För ett antal år sedan hittade polisen i Skurup en minigris. Hon sprang lös och ingen ägare anmälde sig. Minigrisen skulle avlivas. Det...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: KungTulle
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 906
Senast: Madick
·
M
Övr. Djur Vad ska man tänka på när man får hem en 8 veckors minigris kille? Vi har sen tidigare en minigris vid namn Leffe som vi haft i 4 år...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: miamiamia
·
Hästvård ... eller ngt liknande. Det började igår. Jag var o släppte ut hästen. Väl ute i hagen andades min pålle (Dc) konstigt. Han tog ett...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp