Ny mobil gammalt abonnemang?

canine

Trådstartare
Hej
Hoppas på att det finns någon med bättre koll än mig här när det gäller detta. Jag behöver snart köpa ny mobil. Det jag funderar på är om jag kan behålla mitt nuvarande abonnemang (bindningstiden har gått ut och mobilen är betald) och enbart köpa en ny mobil kontant? eller blir jag tvungen att säga upp nuvarande och köpa ny både mobil och abb.? Vilken av alternativen tror ni blir billigast?

tacksam för lite hjälp i denna djungeln :DO_o känner mig helt novis :o
 
Den mobil jag har nu har jag köpt kontant och behöll mitt gamla abonnemang. Dock fick jag beställa ett nytt SIM-kort då det gamla var för gammalt och inte funkade i den nya telefonen.

Vet fler som gjort så här så det borde inte vara några problem för dig heller.

Men vad som blir billigast är svårt att säga, beror på abonnemang och vilket mobil osv som det handlar om. Jag letade och kollade runt mycket innan jag bestämde mig för vad och var jag skulle köpa.
 
Hej
Hoppas på att det finns någon med bättre koll än mig här när det gäller detta. Jag behöver snart köpa ny mobil. Det jag funderar på är om jag kan behålla mitt nuvarande abonnemang (bindningstiden har gått ut och mobilen är betald) och enbart köpa en ny mobil kontant? eller blir jag tvungen att säga upp nuvarande och köpa ny både mobil och abb.? Vilken av alternativen tror ni blir billigast?

tacksam för lite hjälp i denna djungeln :DO_o känner mig helt novis :o

Först och främst, vilken operatör?
Telia har dåliga möjligheter till att bara köpa mobil utan att förlänga. Telenor kan du köpa endast telefon som du vill (läggs till en kostnad utöver, t ex 150 kr utöver abg kostnaden som du betalar i minst 12 månader)
Annars har ju phone house alla operatörer och kan lägga till mobil på ditt abg om du inte vill köpa en kontant via t ex netonnet eller elgiganten t ex.
 
Undersökningar visar att köpa mobil med abb blir billigare än köpa mobilen kontant.

Inte alltid dock, för mig blev det mkt billigare att köpa kontant iaf med det abb som jag har. Betalar 99kr/mån och får ringa och sms för hela beloppet. Ringer jag för mer så får jag förstås betala för överskjutande del, dock händer inte det speciellt ofta. Hade jag köpt mobilen med abonnemang så hade den blivit flera hundra kronor dyrare i slutändan.
 
Först och främst, vilken operatör?
Telia har dåliga möjligheter till att bara köpa mobil utan att förlänga. Telenor kan du köpa endast telefon som du vill (läggs till en kostnad utöver, t ex 150 kr utöver abg kostnaden som du betalar i minst 12 månader)
Annars har ju phone house alla operatörer och kan lägga till mobil på ditt abg om du inte vill köpa en kontant via t ex netonnet eller elgiganten t ex.

Det är telia jag har nu och vill gärna fortsätta med det. Men de verkar ju inte ha den möjligheten som du säger så då tänkte jag isåfall köpa via nettonnett eller annan kedja :) Kan tänka mig förlänga enbart abbonemanget iochförsig men vill inte ha avbetalning även på mobilen i den kostnaden isåfall, då blir det billigare att avsluta och börja nytt abb. nu när jag tänker efter.
 
Såklart du kan det! Jag har aldrig köpt någon mobil på avbetalning och kommer inte att göra det heller. Jag vill vara fri att byta abonnemang när jag har lust, inte när mobilen kommer vara avbetalad och klar och ofta flera tusen dyrare än om jag hade köpt den kontant.
 
Du kan köpa kontant utan att göra något med ditt abonnemang, ev behöver du beställa nytt sim-kort men det brukar inte vara något problem :) iaf kan man göra så hos halebop och de är ju dotterbolag till Telia :)
 
Inte alltid dock, för mig blev det mkt billigare att köpa kontant iaf med det abb som jag har. Betalar 99kr/mån och får ringa och sms för hela beloppet. Ringer jag för mer så får jag förstås betala för överskjutande del, dock händer inte det speciellt ofta. Hade jag köpt mobilen med abonnemang så hade den blivit flera hundra kronor dyrare i slutändan.
Finns det abbonemanget nu? Eller är det nåt gammalt som hänger kvar?
 
Finns det abbonemanget nu? Eller är det nåt gammalt som hänger kvar?

Det kan vara ett gammalt som hänger kvar, det är några år på nacken nu. :) Ingen aning om det finns att beställa fortfarande. Jag har iaf haft det i 3 eller kanske 4 år. :)

Edit: Abbonnemanget finns fortfarande hos Telia.
 
Jag brukar alltid förlänga mitt abonnemang (har Telia) i samband med att jag köper en ny telefon kontant. I höstas förlängde jag abonnemanget med 24 månader, och fick min Samsung Galaxy s4 med ett "flip cover" till för 2600 kr, hade jag inte förlängt abonnemanget hade det kostat det dubbla plus lite till nästan. Så in å prata med Telia så ska du se att det går att ordna en bra deal :)
 
Det brukar alltid gå att köpa kontant, speciellt om man går till tex phonehouse. Dock är det inte säkert att det blir billigare.. Iaf om du ska ha en dyrare telefon blir det ganska ofta billigare med nytt abonnemang eller förlängd bindningstid på det befintliga.
 
Nej, det som finns har fria SMS och MMS, men du betalar för alla samtal. Inga samtal ingår alltså.

Ok, jag kollade inte så noga mer än att de hade ett som heter samma som det jag har till samma pris. I så fall så har de ändrat villkoren i det abonnemanget sen jag tecknade det.
 
Den mobil jag har nu har jag köpt kontant och behöll mitt gamla abonnemang. Dock fick jag beställa ett nytt SIM-kort då det gamla var för gammalt och inte funkade i den nya telefonen.

Vet fler som gjort så här så det borde inte vara några problem för dig heller.

Men vad som blir billigast är svårt att säga, beror på abonnemang och vilket mobil osv som det handlar om. Jag letade och kollade runt mycket innan jag bestämde mig för vad och var jag skulle köpa.
Jag fick nytt sim-kort i butiken, de förde över mitt nummer på nya kortet när jag köpte ny mobil i oktober.
 
Såklart kan du köpa ny mobil utan abbonemang, eller behålla abbonemanget med egen ny mobil. Har kontraktstiden gått ut så gör du som du vill. Många håller kvar vid sina gamla abbonemang med fri surf, det finns inte längre hos någon operatör (vad jag vet). Men har du inga sådana önskemål så finns det ju mycket att välja på.
 
Såklart kan du köpa ny mobil utan abbonemang, eller behålla abbonemanget med egen ny mobil. Har kontraktstiden gått ut så gör du som du vill. Många håller kvar vid sina gamla abbonemang med fri surf, det finns inte längre hos någon operatör (vad jag vet). Men har du inga sådana önskemål så finns det ju mycket att välja på.
Telenor?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 036
Senast: McFlurry
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 992
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 178
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp