Ny på distans

PantheraL

Trådstartare
Hej! Till nästa år har jag tänkt "utforska" det här med distanstävlingar, har alltid velat prova på men har inte haft en chans på grund av att hästen vi (jag och min mamma) hade innan var en äldre korsningsvalack som vi nu tyvärr fick avliva pga av åldersproblem, men vi ska då låna/köpa en halvblodsvalack som blir åtta nästa år. Jag har ett par frågor om distans och svaren jag fått (genom Google förvisso) är lite tvetydiga, så jag tänkte fråga här!

Först undrar jag vad som krävs av ryttaren och hästen, hur vältränad behöver man vara för att klara av de korta distanser som nybörjartävlingarna är? Jag har då inte tänkt gå upp i höga klasser utan skulle vilja testa för att det verkar roligt (och för att jag inte äger en arab:p) Vad finns det för tävlingar i Västsverige? (runt Värmland, Dalsland, Bohuslän osv) Vad för utrustning skulle krävas? Och så sen vad är bra att veta när jag nu ger mig på det?

Är för övrigt ganska ung, fyller femton i januari, och så är ju hästen ny så jag kommer förmodligen inte börja tävla förrän till hösten men jag gillar att vara förberedd.
 
Jag har än så länge bara ridit en clear round för några år sedan, men kan nog ändå svara på en del.

Ang. hur vältränad hästen måste vara så brukar det sägas att de flesta hästar med vanlig ridhästkondition klarar de kortare distanserna utan problem. Rid ut mycket i varierande form - klättring, långa skritt/travpass, lite konditionspass då och då... Du märker ju också när du lär känna hästen och rider mycket, hur mycket den orkar och hur bra kondition den har. Det kan vara bra att prova rida några längre rundor i lite högre tempo för att känna på det, innan du ska iväg på ritt. Att vara med på Prova På-ritter är också toppen, jag har varit på en hel del! :D

Utrustningen ska passa hästen, det är det viktigaste. I början går det bra med din vanliga utrustning så länge den, som sagt, sitter bra och hästen och du trivs med den. Tror inte du behöver oroa dig över detaljer, de flesta ryttare och hästar som är igång och rider regelbundet kan delta i upp till 50 km (den kortaste tävlingsklassen) utan problem, med sin helt vanliga utrustning. Sen kommer du ju att märka om det är något du behöver ändra på i utrustningen efter hand, och även sätta dig djupare in i träningsbiten om du vill fortsätta upp i klasserna.

Ganska basic svar, men hoppas det hjälpte något i alla fall. Tänkte att det kunde vara lättförståeligt med ett svar från en icke elitryttare, för att det inte ska bli för invecklat :)
 

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp