Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

D

Dreamteam

Hej
Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött.
Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av hästar men la av för mer än 10 år sen nu och mellan dessa åren nu har jag ridit mest för min egna skull dvs hobby ridning.

När jag och min man samt barnen flyttade till skogen till en liten hästgård utan hästar bestämde vi oss för att börja kolla runt lite på hästar till familjen inga höga krav alls hade vi

En dag för ca 1 år sedan hittade vi 2 st äldre varmblods hästar som stog för sig själva strax utanför Halmstad hade endast männsklig kontakt 1 gg per vecka

Visst var man lite orolig för om detta skulle vara problem hästar

Men mkt om och men så kom dom till oss eftersom dom behövde ett akut nytt hem då deras stall var alldeles för litet där dom stog

Hästarna kom med sin ägares bekant en tjej som var otroligt trevlig en sen kväll förra året.
Ledde in dom till mitt stall där jag & min man samt barnen hade rengjort hela stallet från topp till tå
I boxarna hade vi spån samt halm och av hästarnas förtjusning så gick dom in åt lite hö och sen rullade sig ena hästen glatt i boxen.

Detta var hästar könen valack och ett sto varpå stoet aldrig blivit riden och valacken hade en gamal sakada i korsryggen och hade inte blivit riden å¨ca 2 år och var triangelmärkt.

Tiden går och hästarna trivs jag börjar rida in stoet efter ca 3 månader vilket funkade alldeles utmärkt dock var jag för tung för valacken

så vi bestämde oss för att annonsera efter ridhjälp samt stall hjälp och vi fick tag på enhelt otrolig tjej som la ner hela sin tid och jobba med valacken dom fästes vid varandra otroligt mkt.

Ägaren är hovslagare och sa hela tiden ring om det är något så kommer jag och skor verkar hästarna bara ring mig.

Vilket vi självfallet gjorde ..

Allt går utmärkt med båda hästarna tills för 4 dagar sedan så kom ägarens bekant som var och lämnade hästarna hära och säger att ägaren vill ha tillbaka hästarna

Jaha av vilken anledning?
Till saken är att han har inte på senaste 6 månaderna ringt eller varit hära och enns frågat hur hästarna har det eller hur dom mår och när jag senaste tiden försökt att nå honom har han inte svarat varken på mail eller dylikt.

Hur som haver säger bekanten ja han vill ha tillbaka hästarna nu MEN du kan få hem dom igen om 6 månader

Nää aldrig ilivet jag vill tala med ägaren nu pronto
Ja jag skall säga till honom att han ringer till er Säger bekanten

Vi väntar och väntar tills i går då bekanten ringer och säger vi är på väg nu för att hämta hem hästarna vi är hos er om 2 min

Jaha ..Chockad som man var Är ägaren me?
Jag har inte fått tag å honom och han svarar inte heller vilket han aldrig gör när man ringer till honom


Nää han är inte med oss han fick förhinder säger bekanten

Jaha det är bara för er att vända och kom inte hit säger jag till bekanten för jag vill att ägaren skall vara med och jag vill ha svar på varför hästarna tas ifrån oss och det är med detsamma vi vill veta nu
grinandes i telefonen
i min desperation ringer jag polisen och frågar hur jag skall gå till väga

Dom säger att jag inte kan hålla andras egendom

5 min har gått så står bekanten här på gården me släpet och en vän till henne
jag går ut med tunga steg med tårar i ögonen och säger

detta är fanimig hemskt hur kan ni göra så hära emot oss efter all tid energi pengar kärlek träning inridning tillridning vi har gett dessa 2 hästar så skall deras och min familjs liv vändas upp och ner på på bara 4 dagar hur i helvete har ni mage att göra så hära
grinandes säger jag allt detta till henne

Hon säger hela tiden åå va pinsamm situation detta är jag vet inte varför han gör så hära jag vet ingenting säger hon

LÅTER mkt märkligt tycker vi jaa för det är otroligt märkligt hur ni kan göra så här emot oss och att ägaren själv inte har mage nog att ta konflikten eller enns ringa och höra hur hästarna har det eller enns ringa och fråga hur allting är IDIOT..

Grinandes går jag inte till stallet och ser på hur hon och hennes vän tar in hästarna i transporten sen säger hon återigen ni kan ju alltid får tillbaka dom om ett halvår

NÄÄ du sa jag till henne aldrig i livet

varför frågar hon

Vi kan inte lita på någon av er och inte heller ägaren eller den sk,ägaren som inte bryr sig om dessa hästar vi tänker inte bråka men vi har lärt oss en läxa att ALLTID skriva kontrakt innan vi tar oss ann hästar igen vi ville bara vara snälla och hjälpa till öppna våra dörrar till 2 st underbara hästar som satt sin plats i hjärtat på hela våran familj till 2 hästar som behövde ett stabilt kärleksfullt hem

Idag har det gått precis ett dyngn sen våra älskade vänner åkte från gården barnen frågar efter dom och man vill hela tiden kika ut genom fönstret efter hästarna men inga där

Tack alla ni som orkade läsa detta:(:(:(:(
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

Hej
Ja detta är skit tråkigt och jag kanske skulle ha stårr på mig mera gällande deras hämtning men jag är inte den som vill bråka jag vill alltid försöka lösa problemen om där finns några dvs..
Många sa till mig att ; Du skall iallafall ha betalt för att ha haft hästarna hos dig
Klart kanske men dom pengarna kommer ju jag aldrig att se sen handlar det inte om pengar utan 2 st liv som vi förälskade oss i all utrustning hovlagning och mkt där till
nu har vi ett tomt stall med all utrustning hage men inga hästar
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

Köp ett par hästar då som blir era egna.

Är det varmblodstravare ni vill ha så kan man få jättefina för 5000 kr och uppåt.
Ibland kan ma tom få dem för mer symbolisk summa eller tom gratis.

/KT
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

Hej

DEt handlar ju inte om det att köpa nya hästar vi ville hjälpa dessa hästar sen duger man inte helt plötsligt
Men som sagt i framtiden så blir det köp av häst istället vad det blir vet jag inte
men har alltid haft ett hjärta för islänningarna så man får se vad det blir.
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

vad skulle ägaren göra med hästarna eftersom du kunde få tillbaka dom om ett halvår? Hela historien låter ju väldigt mysko, se till att släppa dessa hästar. Dessa människor ska du inte beblanda dig med, det skapar bara problem.
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

Hej

jo vi har släppt dessa hästar och jag har fortfarande inte fått svar från ägaren går ju inte att få tag på honom
vi sa Nej till att ta emot dom igen nästa gång vet man ju inte vad som kan hända
Jag har absolut ingen aning om vad ägaren skall göra med dom under 6 månader men vi tar inte tillbaka dom nu.
Ja hela historien är hel konstig och när man inte får svar på varken det ena eller det andra så står man själv som ett fråge tecken.
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

Tråkigt historia.
Och man förstår vikten av att ha ett skriftligt avtal mellan hästägare och fodervärd.
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

hm?? för mej låter detta nästan som stöld??

jag personligen skulle nog aldrig lämna ut en häst (med eller utan papper på fodervärdsavtal) till någon som INTE kan bevisa/eller man vet är ägare till hästen/ arna....tänk om den riktiga ägaren ringer och vill ha sina hästar??? och du säger att det var en kompis till dej här o hämtade dom..du hade ju sagt det???:confused:

nä om jag hade lämnat hästarna skulle jag haft ett klar tecken från ägaren först ( tex papper på att den andra fick hämta hästarna eller via telefonen)!!!

punkt slut..sen kunde dom anmält mej hur mycket som helst :devil: för jag skulle inte vilja var en mellanhand till stöld !!
 
Sv: Ny på forumet/övertagande av 2 hästar

precis så tänkte jag också... eftersom inte ägaren har kunnat verifiera denna hämtning skulle jag tyckt det varit mkt märkligt.... och jag hade nog inte släppt iväg pållarna utan en verifiering av den rättmätige ägaren...:crazy:

Tråkigt hur som helst... man hinner ju fästa sig så dant vid djuren och det blir ju ett bakslag när liknande uppstår... Hoppas iaf att TS snart hittat nått eget att fylla stallet med och som hon vet blir kvar lääääänge:laugh:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Grizelda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp