Ny pålla...frågor...

S

squirlett

ska få min foderhäst nu i veckan och jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med...
e d nån tid på dygnet som är en fördel att ta henne tilld nya stället? morgon, dag, kväll?
det är ett mindre och lugnt stall (8 boxar)
ska hon gå i hagen första dagen? eller ska hon stå i sin box och bekanta sig först?
hon har gått själv i 7 år, hur gör vi med utsläpp med andra hästar första ggn??
hon är väldigt lugn och ccol av sig. men samtidigt väldigt vaken och nyfiken...
 
när jag fick min häst så släppte vi in henne i en hage direkt.då kunde dom bekanta sig med varandra med ett elrep imellan, min häst gjorde utfall imot den andra men det ät son hon är, hon ville visa att det var hon som skulle vara ledaren.
Och äfter ca 2-3 dagar släppte vi ihop henne + hennes lill shettis kompis
med de andra två(en shettis och ett stort halvblod) i en större hage och då sprang dom ett varv i hagen sedan började dom beta :) :)
 
När jag ska släppa in nya hästar till de andra brukar jag första dagarna låta den nya gå ensam i en hage som gränsar till de andra,så de får bekanta sej lite med varann på avstånd.Det är ju en fördel tycker jag att göra det på morgonen så man har hela dagen på sej att iakkta hur dant det går där ute,det värsta som finns i nya situationer är tidsbrist!!Låt den nya hästen få komma ut i hagen först så den får plats att retirera när de andra kommer in.
 
ska kolla vad d finns för alternativ i stallet där hon ska stå...
har oxå tänkt att ta d lugnt vad gäller introduktionen med nya pållar för henne...
så honinte får världens chock lixom... :crazy:
 
Om jag vore du skulle jag ta dit hästen på kvällen när alla hästar redan är inne i stallet. På så sätt kan de ju stå hela natten och bekanta sig, släpper man ut hästen i hagen direkt (speciellt om den stått ensam så länge) så blir det ju lätt så stressigt. Första gången hästen ska ut i hagen tycker jag att det är bäst att släppa den med bara en häst så att det inte blir så mkt jagande på nykomlingen. Sen dagen därpå kan man ju släppa ihop den med de andra och då har den ju iaf en kompis som den känner igen i gänget!

Lyca till! :)
 
ja tror inte hästen bryr sig om vilken tid han kommer till stallet, men han vill väl ha lite tid för sig att träffa poolarna :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 349
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 771
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 800
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp