Ny rastråd om jakthund

Ajda

Trådstartare
Jag gör ännu en rastråd.

Lite kort: Sambon jagar och vill skaffa en jakthund. Vi har en golden nu som han haft med men hon duger inte helt tycker han.
Han jagar på ca 1000 hektar. Jagar främst vildsvin, hjort, älg och rådjur. Ibland grävling och räv.

Han har tidigare varit helt inne på en Vorsteh men den blir inte helt optimal till den jakten han håller på med. Han tror också den rasen är för skarp.

Vi bor i villaområde med två barn. Ingen hundgård. Stimulans utöver jakten kommer främst vara i form av motion.

Sambon är påläst och har endel raser han funderar över.

Men jag tycker rasvalstrådar är roliga och vill gärna ha förslag på ras från er.

Ej wachtel.
 
Är det en drivande hund han vill ha?

Isåfall kanske en Griffon fauve de Bretagne kan vara något för er?
Jag har bara erfarenhet genom vänner som har, så ingen egen, men det är en väldigt trevlig familjehund utöver jakten. Det är inte alls så skarp som en strävhårsvorsteh kan vara (men å andra sidan så upplever jag inte släthårig vorsteh lika skarp heller...).
 
Jag tänker att vill han jaga alla de olika djuren så hade jag antingen valt en långsamt drivande hund som tax, drever, beagle, basset osv eller en kortdrivare/stöthund som ADB, kliener münsterlander eller tysk jaktterier.

Men tänker han främst jaga älg, vildsvin och grävling så hade jag valt en ställande hund. Vill han främst jaga rådjur, hjort och räv hade jag valt en drivande hund.

Sen beror det lite på hur han jagar, kommer han och vill han jaga själv så är det framförallt ställande eller drivande. Kommer han jaga i lag och att det inte är superviktigt att själv få skjuta så fungerar en stötande eller kortdrivare.

Min personliga åsikt är att rådjur jagar man med en långsamt drivande hund. Högbenta och snabba hundar kan lätt stressa och till och med skada rådjuren.

Sen tycker jag att det är en liten fråga om hur mycket han tänker jaga med hunden och hur mycket motion den kommer att få. Tex jagar han varannan söndag ett par timmar och lägger en timme om dagen på motion så kanske inte en ettrig tysk är ett alternativ.
 
Jag gör ännu en rastråd.

Lite kort: Sambon jagar och vill skaffa en jakthund. Vi har en golden nu som han haft med men hon duger inte helt tycker han.
Han jagar på ca 1000 hektar. Jagar främst vildsvin, hjort, älg och rådjur. Ibland grävling och räv.

Han har tidigare varit helt inne på en Vorsteh men den blir inte helt optimal till den jakten han håller på med. Han tror också den rasen är för skarp.

Vi bor i villaområde med två barn. Ingen hundgård. Stimulans utöver jakten kommer främst vara i form av motion.

Sambon är påläst och har endel raser han funderar över.

Men jag tycker rasvalstrådar är roliga och vill gärna ha förslag på ras från er.

Ej wachtel.
Vi har ju diskuterat det här tidigare och det är i stort sett bara wachtel och münster som är så allround och det är lättare att hitta en wachtel som faktiskt fungerar att jaga allt med.

Sambon behöver fundera på vad han faktiskt ska ha hunden till och välja ras utifrån det, är det en allround hund, ja då är det wachtel/münster. Vill han ha en vildsvinshund, ja då finns det fler alternativ och vill han ha en ren älghund så blir det betydligt smalare igen.
 
Frågan är vad han vill jaga med hunden. Jaktspetsarna funkar ju på älg, gris och grävling medan tax, drever och andra kortdrivande på rå och hjort och stövare på räv eller terrier i gryt på grävling och räv (ingen jakt jag är förespråkar men men).
 
Jag svarar lite till er alla.

I nuläget är det jakt ca 3 dagar i månaden. Då heldagar. Ibland någon kväll/natt i veckan också. Detta kommer ökas i takt med att barnen blir äldre. De är nu 10 resp 12 år.

Han jagar ibland i lag och även ofta själv. Då vill han väl kunna släppa hunden och skjuta själv.
Oftast jagar han vildavin och hjort. Älgarna skjuter de oftast av i samband med att älgjakten drar igång. Grävling och räv är enstaka gånger per år.

Jag vet att många tipsar om att wachtel passar honom, men nej ingen hund som tilltalar oss. Det finns två i jaktlaget redan och sambon gillar dem inte. Inte jag heller.
 
Vi har ju diskuterat det här tidigare och det är i stort sett bara wachtel och münster som är så allround
Mja, en basset fauve är minst lika allround och till skillnad från sin högbenta och mer snabbsprungna kusin som tipsades om av en annan, också lämpliga på rå.

Men jag säger som jag brukar, bestäm först vilken jakt som är prio och välj sedan bland de raser som jagar det/de viltet vilken som passar bäst in i övriga livet.
 
Mja, en basset fauve är minst lika allround och till skillnad från sin högbenta och mer snabbsprungna kusin som tipsades om av en annan, också lämpliga på rå.

Men jag säger som jag brukar, bestäm först vilken jakt som är prio och välj sedan bland de raser som jagar det/de viltet vilken som passar bäst in i övriga livet.



Främst hjort och vildsvinsjakt. Ibland i lag och ibland ensamjakt.

Rent utseendemässigt faller vi båda för fågelhundar. Men fågel jagar hand aldrig så vi försöker slå bort dem från ögat.

Ingen långdrivande hälsar jag då tiden inte finns att laga en hel dag och leta hund 3 timmar till efter det.
 
Främst hjort och vildsvinsjakt. Ibland i lag och ibland ensamjakt.

Rent utseendemässigt faller vi båda för fågelhundar. Men fågel jagar hand aldrig så vi försöker slå bort dem från ögat.

Ingen långdrivande hälsar jag då tiden inte finns att laga en hel dag och leta hund 3 timmar till efter det.
Hjort så drever, tax eller någon basset.
Gris så spets, plotter, terrier, själv föredrar jag att jaga gris med spets
 
Mja, en basset fauve är minst lika allround och till skillnad från sin högbenta och mer snabbsprungna kusin som tipsades om av en annan, också lämpliga på rå.

Men jag säger som jag brukar, bestäm först vilken jakt som är prio och välj sedan bland de raser som jagar det/de viltet vilken som passar bäst in i övriga livet.
Så vanliga verkar fauve inte vara på vildsvin, även om jag gillar rasen. ;) Men om det är framförallt hjort och rådjur så är den helt klart intressant.
 
Främst hjort och vildsvinsjakt. Ibland i lag och ibland ensamjakt.

Rent utseendemässigt faller vi båda för fågelhundar. Men fågel jagar hand aldrig så vi försöker slå bort dem från ögat.

Ingen långdrivande hälsar jag då tiden inte finns att laga en hel dag och leta hund 3 timmar till efter det.
Fast alltså, en långdrivare ska kunna komma på inkallning lika bra som en kortdrivande, får man leta hund har man misslyckats med träningen innan man börjar jaga.
 
En münster skulle kunna funka för er låter det som men en allsidig münster bör få jaga fågel med och jag kan nog tycka att det ni erbjuder låter lite väl lite... Vår münster är en omplacering som inte är intresserad av fågel, men driver rådjur, hjort och älg. För feg för att gå på vildsvin ännu men det kanske ändras.

3 dagar i månaden under jaktsäsong kan jag tycka är för lite jakt, en münster kräver en hel del stimulans för att må bra.
 
En münster skulle kunna funka för er låter det som men en allsidig münster bör få jaga fågel med och jag kan nog tycka att det ni erbjuder låter lite väl lite... Vår münster är en omplacering som inte är intresserad av fågel, men driver rådjur, hjort och älg. För feg för att gå på vildsvin ännu men det kanske ändras.

3 dagar i månaden under jaktsäsong kan jag tycka är för lite jakt, en münster kräver en hel del stimulans för att må bra.
Jag håller också med i att tre jaktdagar i månaden är för lite. Det är för lite jakt för att en hund skall bli bra, oavsett ras.
 
Så vanliga verkar fauve inte vara på vildsvin, även om jag gillar rasen. ;) Men om det är framförallt hjort och rådjur så är den helt klart intressant.
Beror mer på att många fortfarande inbillar sig att rasen inte "ska" användas på gris, trots att det i hemlandet (ffa) avlas på grislinjer och jag personligen avlar också på de linjerna.
Inte för att vi har gris jär, men de linjerna har bättre skärpa, envetnare jakt, mer driven och mer allrounda för den typ av marker jag primärt jagar på och de av mina valpar som hamnar där gris finns jagar också gris 😉
 
Beror mer på att många fortfarande inbillar sig att rasen inte "ska" användas på gris, trots att det i hemlandet (ffa) avlas på grislinjer och jag personligen avlar också på de linjerna.
Inte för att vi har gris jär, men de linjerna har bättre skärpa, envetnare jakt, mer driven och mer allrounda för den typ av marker jag primärt jagar på och de av mina valpar som hamnar där gris finns jagar också gris 😉
Det vore kul med fler alternativ, som sagt gillar jag fauve, även om wachtel ligger mig aningen varmare om hjärtat. ;)
 
Men behöver ni verkligen en jakthund för typ 12 dagars jakt om året, och då knappt ens heldagar? Kanske kan det vara ett alternativ att låna in en hund för de dagarna?
Jag funderade lite på det med. En tanke skulle kunna vara att skaffa en spårhund till eftersök men framförallt sällskap och nöjet att ha en hund man kan ha med på jakten om man vill. Jag har min labbe med mig under vakjakterna, en mysgubbe som bara sitter bredvid och inte gör ett ljud men ändå kan man se om något närmar sig genom att han spänner ögonen och öronen lyfts upp.

Skulle oturen komma så är han en duktig eftersökshund. Dessutom en god apportör av både fågel, räv och hare.

Men framförallt en supertrevlig hund och ett otroligt gott sällskap på ensamma jakter.
 
Jag funderade lite på det med. En tanke skulle kunna vara att skaffa en spårhund till eftersök men framförallt sällskap och nöjet att ha en hund man kan ha med på jakten om man vill. Jag har min labbe med mig under vakjakterna, en mysgubbe som bara sitter bredvid och inte gör ett ljud men ändå kan man se om något närmar sig genom att han spänner ögonen och öronen lyfts upp.

Skulle oturen komma så är han en duktig eftersökshund. Dessutom en god apportör av både fågel, räv och hare.

Men framförallt en supertrevlig hund och ett otroligt gott sällskap på ensamma jakter.

Ja, en spårhund skulle kanske också kunna vara ett alternativ för ts.
Personligen tycker jag att en retriever är just en apportör i främsta hand, men de fungerar ju ofta även som eftersökshundar. Kanske bäst i kombination med en släpphund dock, det är ju inte alla retrievers som har pannbenet att riva ner skadat vilt :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 317
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har ju länge gått i hundköpartankar men vi har insett att vi inte har tiden för en valp. Vi har varit inställda på någon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 095
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 774
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp