Ny regel från nyår?

MittNyaJag

Trådstartare
Har ju läst om det där att alla hästägare, som har en eller flera hästar, som "får" gå till livsmedelsproduktion skall vara på något sätt registrerade..
Någon som har koll på hur det är, eller en länk till hela regelstycket??

Vi hamnade i världens argumentation hurvida det är bara den som säljer foder som måste vara registrerad eller gemene man..
Jag hävdar det sistnämnda...

Hjälp någon?!
 
Sv: Ny regel från nyår?

För att en häst skall kunna gå till livsmedelsproduktion så får hästen inte haft någon behandling under sin livstid... Det är livstidskarens på hästar... Anledningen är att det inte är forskat på hästar vad som händer vid behandlingen... Mamma mu har man forskat på men inte hästarna...
 
Sv: Ny regel från nyår?

Jag fattade det som att alla skulle registrera sig, inte bara foderproducenten.. EU-regler eller nåt, inte sant?

Men jag slöläste bara lite när jag läste om det eftersom det inte gäller mig.
 
Sv: Ny regel från nyår?

Jag tror du frågar om två saker.

Bestämmelser gällande hästen: Från och med den 1/5 2005 ska hästen ha pass och ej vara behandlad med preparat som ger livstids karens för att gå till livemedelsproduktion.

Bestämmelser gällande hästägare/stallägare (den som köper/ger foder): Denna person ska vara registrerade som foderföretagare hos Jordbruksverket. Det finns en tråd där någon fått besked om att detta ej behövs om det skrivs in i passet att hästen ej ska användas till livsmedelsproduktion.

sök på www.sjv.se för mer information.
 
Sv: Ny regel från nyår?

Nej, bara en fråga.
Pass måste alla ha, och det har mina..

Det är just det där om foderföretagare-registreringen..

Men nu är det löst..
Alla hästar i stallet är behandlade med Sebacil, och det är det livstids karens på..
Ska bara fixa en kråka om det i passet...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 451
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp