Ny regering?

sjoberga

Trådstartare
Verkar det inte lite smått olistigt att försöka kasta in en blåbrun regering om man vill "försvara det svenska folkhemmet" som vänsterpartist? Varför vakna nu när man känt till innehållet i januariöverenskommelsen en liten tid längre än senaste veckan?

Jag kan förstå frustrationen att inte ha mer makt i en fråga man tycker är viktig; men det är ganska svårt att förstå hur man kan medverka som något slags halvidioter till att vi får in en blåbrun regering. Jag hoppas de har en plan för att inte bara vinna striden och förlora kriget.

I praktiken är den här frågan om marknadshyror i det förslag som finns av en extremt liten betydelse i förhållande till de frågor vi får ta ställning till snart med Kristersson vid rodret, med Åkesson vid seglet, Busch som navigatör och Sabuni i en jolle bakom. Där vänsterpartiet går från att ha haft visst inflytande till exakt noll inflytande, och där "det svenska folkhemmet" kommer att monteras ner med rapp fart.

Det är inte direkt så att KD och M röstar i frågan för att de ogillar marknadshyror. Förmodligen är det också ett av de första besluten som tas, eventuellt med en betydligt skarpare formulering än den variant som diskuteras nu.
 
Dessutom kommer jag kanske få ångra bittert fram till september 2022 att jag röstade på ett parti som jag trodde stod för socialliberala värderingar men nu förmodligen stödjer en blåbrun röra. Med min röst. Finns det någon process där man kan ta tillbaka sin röst :meh:
 
[...] till snart med Kristersson vid rodret, med Åkesson vid seglet, Busch som navigatör och Sabuni i en jolle bakom. Där vänsterpartiet går från att ha haft visst inflytande till exakt noll inflytande, och där "det svenska folkhemmet" kommer att monteras ner med rapp fart.
M + KD + SD + L räcker tyvärr inte, som mandatfördelningen är just nu. Det behövs ett nyval, eller att fler ansluter, för att det ska bli en majoritet.
 
Jag är mest förvånad.
Jag delar inte på något sätt Vs ideologi men uppfattat dem som seriösa. Det här känns som effektsökeri och är rent dumt.

Det är inte ett förslag. Det är en utredning. Det är inte marknadshyror.

Kan inte se vad V ska vinna på detta. Än mindre landet. Oansvarigt i allra högsta grad. Och liera sig med de konservativa? Varför?
 
Jag ska erkänna att jag inte är världsbäst på att hålla koll på läget i Sverige, men det här har naturligtvis inte undgått mig och även jag blev otroligt förvånad och förvirrad när jag läste om det. Känns verkligen som att V drar på lite väl stora växlar, utan egentlig plan. Skönt att det inte bara är jag som känner så.
 
Jag ska erkänna att jag inte är världsbäst på att hålla koll på läget i Sverige, men det här har naturligtvis inte undgått mig och även jag blev otroligt förvånad och förvirrad när jag läste om det. Känns verkligen som att V drar på lite väl stora växlar, utan egentlig plan. Skönt att det inte bara är jag som känner så.
Fast å andra sidan har det alltid varit en viktig fråga för vänsterpartiet, som de varit tydliga med. Så jag förstår att man motsätter sig alla steg åt det hållet, även om det här kanske kan verka överdrivet och påverka negativt på andra vis.
 
Men om det är en så liten fråga att Vänsterpartiet inte borde motsätta sig den med de följder som nu blir, varför fortsätter Socialdemokraterna att driva frågan om en utredning då istället för att lägga ner förslaget helt?
 
Men om det är en så liten fråga att Vänsterpartiet inte borde motsätta sig den med de följder som nu blir, varför fortsätter Socialdemokraterna att driva frågan om en utredning då istället för att lägga ner förslaget helt?
Därför att det är basen för hela samarbetet. Januariöverenskommelsen är ett paket, inte en buffé där S kan välja bort de förslag de inte gillar. Och skulle den falla genom att S bryter den så förlorar S mer, eftersom C vet att S inte går att lita på. Nyvalsläge.

Det är inte S som ville ha marknadshyror.
 
Fast å andra sidan har det alltid varit en viktig fråga för vänsterpartiet, som de varit tydliga med. Så jag förstår att man motsätter sig alla steg åt det hållet, även om det här kanske kan verka överdrivet och påverka negativt på andra vis.
Tycker inte det är överdrivet. Regeringen driver en politik som är i rak motsats till det vänsterpartiet vill, med bara ett uns av hederlighet finns det inget alternativ.
 
Jag ska erkänna att jag inte är världsbäst på att hålla koll på läget i Sverige, men det här har naturligtvis inte undgått mig och även jag blev otroligt förvånad och förvirrad när jag läste om det. Känns verkligen som att V drar på lite väl stora växlar, utan egentlig plan. Skönt att det inte bara är jag som känner så.
Ja, jag förstår itne heller vad planen är.

Att vara politiskt parti innebär inte att man vinner på att hojta högst och värst. Det innebär att man måste ha en tanke, en plan för hur landet ska styras. Att välta en regering som i dagsläget är den enda något sånär vänsterinriktade som går att få i dagsläget - kan det vara nån mening med det?

Hur har de tänkt gå framåt?
Jag tycker det är ansvarslöst beteende.
 
Jag har noll koll på vad som händer politiskt just nu. Så jag förstår ingenting av tråden. Kan någon ge mig en snabb recap om vad det handlar om?
 
Därför att det är basen för hela samarbetet. Januariöverenskommelsen är ett paket, inte en buffé där S kan välja bort de förslag de inte gillar. Och skulle den falla genom att S bryter den så förlorar S mer, eftersom C vet att S inte går att lita på. Nyvalsläge.

Det är inte S som ville ha marknadshyror.

Det förstår jag. Men om jag omformulera frågan då - varför envisas Centern med att driva frågan då?

Genom att driva frågan så skapar Centern och S samma problematik som Vänstern beskylls för. Det finns tre partier som är inblandade och som kan backa i frågan för att undvika nyval/misstroendeförklaring - varför ska allt ansvar hamna på Vänstern?
 
Det förstår jag. Men om jag omformulera frågan då - varför envisas Centern med att driva frågan då?

Genom att driva frågan så skapar Centern och S samma problematik som Vänstern beskylls för. Det finns tre partier som är inblandade och som kan backa i frågan för att undvika nyval/misstroendeförklaring - varför ska allt ansvar hamna på Vänstern?
Därför att V vetat detta länge. Även om det finns hemliga samtal som skulle kunna ge en annan bild.

Men tekniskt förstår jag din argumentation, priset kan vara högt även för C i båda fallen. Men att avtalet blir en buffé är nog otänkbart. Kanske kan man tänka sig att byta marknadshyror mot någon ännu vassare marknadsliberal reform för att blidka C och kanske L.

Åkesson är glad att V gett dem chansen att skapa kaos. Spel rakt i händerna.
 
Okej, det är klart att en icke-V regering inte driver Vs politik. Men vad blir följden? BLir det bättre för V på detta sätt? Vad vinner V?
Jag vet inte heller riktigt vad V vinner på detta. Även om jag själv egentligen föredrar en mittenregering, så kan jag också se riskerna med att hela det politiska landskapet förflyttas något till höger/mitten.
 
Tycker hela grejen känns bara så överdriven. Vi är i en pandemi och V drar igång ett liv om det här. Jag förstår att V är missnöjda med sitt inflytande men känner bara att vi just nu har viktigare saker att hantera. Sedan förstår jag verkligen inte vad V tror att de kommer vinna på det hela.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp